Review – The Death of Stalin (2018)

Regie: Armando Iannucci
Cast: Jeffrey Tambor, Simon Russell Beale, Steve Buscemi, Oscar Isaac & Olga Kurylenko
Genre: Komedie, historisch drama
Distributeur: September Film
Releasedatum bioscoop: 18 april 2018
Releasedatum DVD: 19 september 2018

Doorheen de geschiedenis zijn er heel wat donkere periodes geweest die te linken waren aan bepaalde staatshoofden. Zo was er vanaf de jaren ’30 van de vorige eeuw een vreselijk tijdperk in Duitsland onder Adolf Hitler en was er quasi gelijktijdig eenzelfde soort schrikbewind in de Sovjet Unie onder Stalin. De Russische tiran regeerde als een echt beest en was onder andere verantwoordelijk voor tal van goelags waarin veel te veel mensen het leven hebben gelaten. Maar hoe is Stalin gestorven en hoe werd er omgegaan met macht in de periode na zijn dood? Daarover gaat de satirische en historische komediefilm The Death of Stalin. De film van September Film ligt sinds een tijdje op DVD in de winkelrekken, dus het is hoog tijd om eens te kijken of hij de moeite waard is.

The Death of Stalin neemt je mee naar 1953, middenin het schrikbewind van de Russische dictator. Na een fijne avond vol drank en feest slaat het noodlot toe: een medewerkster vindt Stalin bewusteloos op de grond in zijn kantoor. De overige kopstukken van de Communistische Partij komen meteen allemaal ter plaatse, maar weten eigenlijk niet goed wat ze moeten doen. Een dokter erbij halen heeft immers geen zin, aangezien de besten van de stad al lang verbannen zijn of werken in een goelag. Een paar dagen later sterft de grote leider en ontstaat de vraag naar wie nu de leiding moet pakken. Iedereen binnen de entourage van Stalin heeft immers grote geheimen die niemand mag weten. Zo begint een spannende en vooral boeiende machtsstrijd binnen het Kremlin. Wie zal uiteindelijk met de rode sjerp gaan lopen?

De prent begint met een concert dat opgenomen had moeten worden, maar eigenlijk is iedereen het helemaal vergeten. Daardoor ontstaat een knotsgekke situatie die meteen de toon zet voor de rest van de film. The Death of Stalin is een uitstekende komedie die humor brengt in een tijd die eigenlijk helemaal niet grappig was en dat is op z’n minst bijzonder uniek. De prent weet perfect te balanceren tussen komedie en historie en dat maakt de film meteen ook heel interessant. De boeiende machtsstrijd binnen het Kremlin en het getouwtrek tussen de verschillende vooraanstaande rode toppers is heerlijk om te zien en tegelijk ook bijzonder hard. Je hebt voortdurend een vreemd gevoel tijdens het bekijken van de film, maar dat is vast en zeker ook de bedoeling. The Death of Stalin is gewoon een perfecte mix van tal van ingrediënten die één perfect eindproduct produceren.

Dat het allemaal zo goed overkomt, heeft natuurlijk ook te maken met de schitterende acteurs die je in de film voorbij ziet komen. Jeffrey Tambor is fantastisch als Georgy Malenkov, de man die Stalin na een paar dagen verplicht moet opvolgen maar eigenlijk helemaal niet de geknipte man is voor de job. Tambor speelt gewoon zo ontzettend goed. Maar ook Simon Russell Beale en Steve Buscemi, die respectievelijk de Russische Beria en Chroesjtsjov voor hun rekening nemen, leveren uitstekende acteerprestaties die meer dan eens voor knotsgekke situaties zorgen. Verder verschijnen ook nog Oscar Isaac, Olga Kurylenko en Rupert Friend ten tonele in al even boeiende, grappige en vooral uitstekende rollen. The Death of Stalin is dus niet alleen qua concept en verhaal een schot in de roos, ook het acteerwerk en de personages zijn om duimen en vingers af te likken.

Het beste aan The Death of Stalin is dat het eigenlijk allemaal niet zo grappig zou mogen zijn. Stalin was immers een vreselijke persoonlijkheid en de periode voor en na zijn dood was helemaal niet zo fijn om in te leven. Toch slaagt regisseur Armando Iannucci erin een ijzersterke, spannende en echt grappige film te brengen die je tegelijk ook nog wat leert over een boeiend stukje geschiedenis van Rusland. Alles in het relatief simpele verhaal komt perfect over en dat heeft natuurlijk ook te maken met het fenomenale acteerwerk van onder andere Steve Buscemi en Jeffrey Tambor. Echt iedereen die je in deze film ziet, doet het voortreffelijk. En dan ziet het er ook allemaal nog eens heel goed uit. The Death of Stalin is dus een film die jij zo snel mogelijk moet bekijken. De prent van September Film ligt sinds 19 september 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Wist jij dat er na de dood van Stalin zo een grote strijd was om de macht in Rusland? Wist je dat je over zoiets stoms ook gewoon een geweldige komedie kan maken? Heb jij The Death of Stalin al gekeken? Laat het weten door hier onder te reageren.