Review – Den Skyldige (2018)

Regie: Gustav Möller
Cast: Jakob Cedergren
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Distributeur: September Film
Releasedatum bioscoop: 18 juli 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 december 2018

Moet een film per se groots en bombastisch zijn om echt goed te zijn? Daarop is het antwoord volmondig en duidelijk ‘neen’. Het is vast en zeker zo dat visueel prikkelende films als Thor: Ragnarok (2017) absoluut de moeite waard zijn, maar er zijn ook tal van kleinere en intelligentere films die de aandacht van de cinefiel honderd procent waard zijn. Denk zo bijvoorbeeld maar aan het totaal onbekende The Lodgers (2018), recent uitgebracht door Source 1 Media en één grote verrassing. Het is alleen jammer dat die soort films vaak geen groot publiek vinden en dus door veel te weinig mensen worden bekeken. Vanaf 12 december 2018 ligt het interessante thriller-drama Den Skyldige (The Guilty) op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Ook die prent is er eentje zonder al te veel speciale effecten of bombastische elementen, maar komt dat de film ook echt ten goede?

Den Skyldige – of in het Engels The Guilty – neemt je mee naar een telefooncentrale van de hulpdiensten in Denemarken. Asger, één van de agenten die er werkt, beantwoordt het ene telefoontje na het andere. Op een bepaald moment krijgt hij echter een panikerende vrouw aan de lijn die ontvoerd blijkt. Asger wil er alles aan doen om haar te helpen, maar weet tegelijk ook dat ze helemaal niet kan praten terwijl haar ontvoerder in de buurt is. Samen met de politie van Kopenhagen en zijn eigen ervaring als man in het veld probeert hij alles zo goed mogelijk van op afstand op te lossen. Maar de keuzes die hij maakt aan de telefoon zijn misschien wel niet de juiste? Zal Asger de vrouw kunnen redden?

Dat werken in een alarmcentrale niet de allergemakkelijkste job is, zagen we eerder al in beklijvende programma’s van de VRT. Ook The Guilty toont dat uitstekend aan. Het is in de allereerste plaats een fantastische karakterstudie over een man die in zijn eentje een gruwelijke zaak probeert op te lossen. Het bijzondere is dat de film zich eigenlijk alleen afspeelt in de meldkamer en je als kijker steeds telefoongesprek na telefoongesprek volgt. Het resultaat is dat je fantasie de vrije loop heeft en je jezelf moet inbeelden hoe het er aan de andere kant van de lijn, waar zich een vreselijk misdrijf ontplooit, aan toe gaat. Dit maakt Den Skyldige niet alleen heel erg spannend en fantastisch goed, het is ook gewoon straf entertainment.

Deze Deense film is dus vooral een karakterstudie. Asger, de man die je dus de hele film volgt, is immers een geschorste politieagent die zelf iets mispeuterd heeft en daardoor verplicht in de meldkamer moet werken. Het resultaat is dat hij deze zaak, van op afstand weliswaar, koste wat het kost wil oplossen. Zijn personage is uitstekend uitgewerkt en je leert hem kennen door subliem geschreven telefoongesprekken die spannender zijn dan eender wat je dit jaar al hebt gezien. Het helpt natuurlijk ook dat de rol echt feilloos neergezet wordt door Jakob Cedergren. De Deense acteur toont dat hij een klasbak is en zonder problemen in z’n eentje een hele spannende en tegelijk ook zware film kan dragen. Je kan dus achteraf niets anders zeggen dan dat Den Skyldige een sublieme film is.

The Guilty is absoluut één van de allerbeste films van 2018. De minimalistische setting, het simpele en toch erg intelligente verhaal en de prachtige focus op politieagent Asger maken van deze Deense prent een staaltje cinema dat je nooit zal vergeten. Ieder element zit perfect op z’n plaats en dit maakt dat we in de toekomst nog heel erg veel zullen horen van regisseur Gustav Möller. Hou er trouwens  ook rekening mee dat dit Möllers debuutprent is. Den Skyldige is een razendspannende en entertainende film met een sublieme performance van Jakob Cedergren. Kortom: aan deze film is echt elk pietluttig ding uitstekend goed. Zorg dat je hem dus zo snel mogelijk bekijkt. De spannende thriller van September Film ligt sinds 12 december 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de boeiende trailer nu.

Heb jij The Guilty of Den Skyldige al gekeken? Of ben je dat van plan na het lezen van onze recensie? Spreken het verhaal en de performance van Jakob Cedergren je aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.