Review – Dogman (2018)

Regie: Matteo Garrone
Cast: Marcello Fonte, Edoardo Pesce, Adamo Dionisi, Aniello Arena & Alida Baldari Calabria
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Distributeur: Cinéart
Releasedatum bioscoop: 1 augustus 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 december 2018

Het geldt vast en zeker niet voor iedereen, maar eigenlijk kan een mens zowel op fysiek vlak als op psychologisch vlak redelijk wat incasseren. Het duurt immers altijd even alvorens we ons innerlijk verdedigingesmechanisme op gang doen laten komen. “Het zal wel overgaan”,  maken we onszelf steeds wijs als er iets vreselijks met ons gebeurt. Maar waar stopt het? Wanneer zit de emmer der vernederingen vol en schieten we zelf echt in actie? Daarover gaat Dogman, een Italiaans gewelddadig drama van regisseur Matteo Garrone. De prent ligt vanaf 14 december 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken, dus het is hoog tijd om eens te kijken of deze prent echt de moeite waard is.

Dogman neemt je mee naar een afgelegen dorpje in Italië. Daar woont Marcello – of voor zijn vrienden Marcè – in een rustig appartementje en niet veel verder baat hij een hondenkapsalon uit. Hij heeft er hard zijn best voor gedaan en is dan ook trots op zijn zaak. Hij ligt bovendien ook heel goed binnen de gemeenschap. In het dorpje is er echter één grote stoorzender: de gewelddadige, drugsverslaafde en vooral enorm grote Simonè. Iedereen heeft er last van, maar niemand durft echt iets te doen. Wanneer de grote bullebak Marcè onder druk zet, gebeurt er vervolgens iets vreselijks waarvoor de arme man moet opdraaien. Marcello moet de gevangenis in en wanneer hij een jaar later buitenkomt, ziet niemand hem nog staan. Zelfs Simone, die eigenlijk veel aan hem te danken heeft, geeft geen krimp. Hoe lang zal het nog duren alvorens Marcello er echt genoeg van heeft?

Matteo Garrone trapt zijn film af met een angstaanjagende scene met een gespierde en gigantische pitbull die de kijker recht in de ogen aankijkt. Dit zet de toon voor de film compleet en doet je beseffen hoe gewelddadig het allemaal wel niet gaat worden. Dogman is een interessante prent over een schijnbaar doodgewone man die goed in de markt ligt bij vrienden, maar plots uitgespuwd wordt omwille van iets dat hij niet gedaan heeft. Garrone houdt het allemaal heel klein,  maar tegelijk voelt het ook super groots aan. Dogman is een uitstekend opgebouwde, spannende en vooral ook enge film die goed aantoont wat er kan gebeuren wanneer iemand tot het uiterste wordt gedreven wanneer de emmer der vernederingen echt vol zit. Door de strakke decors en de gewelddadige scenes zorgt Garrone ervoor dat je je geen enkel moment verveelt. Dogman is goed, heel erg goed.

Het spreekt voor zich dat de focus van de prent vooral op Marcello ligt, de vriendelijke papa, hondentrimmer en vooral echte vriend binnen het dorp die echt geen vlieg kwaad doet. Doorheen het verhaal zie je hem echt een psychologische ontwikkeling doormaken waardoor het innerlijke beest – hond? – in hem ontwaakt. Bijzonder interessant is het allemaal, maar eigenlijk ook vooral heel erg goed. De rol wordt voortreffelijk vertolkt door Marcello Fonte, een acteur met een echte karakterkop én met een grote finesse. Wat een topper. Maar ook de rol van Simone is uitstekend en wordt fenomenaal goed gebracht door Edoardo Pesce. En dan is er nog Adamo Dionsi die tevens in een sterke rol ten tonele verschijnt.

Dogman is geen film die je met een grote glimlach naar het scherm zal doen staren. Het is eerder een bijzondere karakterstudie over een man wiens emmer beetje bij beetje voller wordt en waarvan je gewoon weet dat het ooit eens zal ontploffen. En wanneer dat uiteindelijk ook gebeurt, kijk je met grote ogen naar wat hij uiteindelijk doet. Dogman is uitstekend, spannend, goed geschreven en vooral angstaanjagend straf. Matteo Garrone is een geweldig goed regisseur en zorgt dat echt alles klopt. En acteur Marcello Fonte? Die brengt feilloos acteerwerk. Het is absoluut terecht dat de man in Cannes de prijs won voor beste acteur. Dogman wordt verdeeld door Cinéart en ligt vanaf 14 december 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Heb jij Dogman al gezien? Vind je de film ook zo goed? Of spreekt Italiaanse cinema je over het algemeen helemaal niet aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening. We zijn ontzettend benieuwd!