Review – Mandy (2018)

Regie: Panos Cosmatos
Cast: Nicolas Cage, Andrea Riseborough, Linus Roache, Ned Dennehy & Richard Brake
Genre: Actie, fantasy, thriller
Releasedatum DVD: 12 december 2018

Soms verschijnen er films die totaal geschift zijn en dat om verschillende redenen. Zo zijn er prenten die enorm gevaarlijke stunts brengen zoals de recentste Mission: Impossible – Fallout (2018). Andere films zijn dan weer zo belachelijk bloederig waardoor ze vreselijk slecht zijn. Denk daarbij aan What The Waters Left Behind (2018). Een tijdje terug bracht Universal Pictures Mandy uit, de langverwachte prent met Nicolas Cage die er de rol van zijn leven in zou spelen. De prent werd grotendeels opgenomen in de Ardennen en is door critici wereldwijd echt bejubeld. Maar wat maakt de film zo goed? En is het echt waar de prent zo geschift is als journalisten doen geloven?

Mandy gaat over Red Miller, een hardwerkende man die samen met zijn mooie vrouw Mandy woont in een afgelegen hutje in het midden van het bos. Het is echt hun droomhuis en dus genieten ze elke dag van het leven. Maar wanneer een groep over-Christelijke hippies hun oog laten vallen op Mandy, keert het plots helemaal. Het leven van het rustige koppel wordt in één oogopslag een echte nachtmerrie met fatale afloop. Red ziet wat er met zijn vrouw gebeurt en besluit al gauw om vol woede een echte wraakslag te voeren. Met alles wat de man heeft keert hij zich tegen de hippies en hun mysterieuze monstervrienden. Maar zal het Red ook echt lukken? De hippies zijn immers sterker dan hij denkt én bovendien weet hij waartoe ze echt in staat zijn. Als dat maar goed afloopt…

Na een paar minuten vol bewondering te hebben gestaard naar de eerste beelden van Mandy, weet je eigenlijk al meer dan genoeg. Deze bijzondere prent van regisseur Panos Cosmator is echt een geschifte prent vol bloed, geweld en wraak. Het verhaal is duidelijk en gaat eigenlijk gewoon over een man die er alles aan doet om zijn vrouw te wreken. Het lijkt op zich heel simpel en dus zou je denken dat Mandy een redelijk typische prent is. Maar niets is minder waar. De manier waarop Panos Cosmatos je laat kennis maken met de personages én de visuele vormgeving zorgen ervoor dat Mandy een filmervaring wordt die je nooit eerder meemaakte. Deze prent is uniek om zoveel redenen, maar vooral het visuele zorgt ervoor dat de film quasi transcendent aanvoelt.

De personages zijn niet geweldig goed uitgewerkt, maar dat hoeft ook helemaal niet voor dit soort prenten. Het is duidelijk dat Mandy en Red een uitstekend leventje hebben en dat er zomaar uit het niets een aantal stoorzenders alles omver komen gooien. De drijfveren van Red zijn dan ook meer dan duidelijk: wraak, wraak en nog een wraak. De rol wordt echt fenomenaal neergezet door Nicolas Cage, bij wie de woede letterlijk van zijn gezicht af te lezen valt. Is dit de droomrol die Cage al veel langer aangeboden had moeten krijgen? Ja! Het doet denken aan de rol die hij speelde in Mom And Dad (2018), maar dan miljoen keer beter. Cage is een echt beest en toont wat hij allemaal aankan. Verder schitteren ook Linus Roache en Andrea Riseborough in uitstekende rollen in deze topfilm.

Aanvankelijk weet je eigenlijk niet goed naar war voor schouwspel je aan het kijken bent. Mandy is een soort surreële vertelling over twee mensen die midden in een bos worden gekaapt door vreemde wezens en hun hippies. Vreemd is het allemaal zeker, maar dat maakt Mandy juist zo ongelooflijk interessant. Het verhaal zit goed, visueel zorgt Panos Cosmator voor een transcendente ervaring en het acteerwerk van de gehele cast is perfect. Maar het is vooral Nicolas Cage die zich met deze rol echt terug op de kaart zet. De man is fe-no-me-naal als de woedende Red Miller. Laat ons hopen dat Cage terug meer interessante rollen aangeboden krijgt in Tinseltown. Hoe dan ook: Mandy is een absolute must-see voor iedere filmfan. De prent van Universal Pictures ligt sinds 12 december 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de visueel verbazingwekkende trailer nu.

Heb jij Mandy ook al gekeken en was je ook zo verbijsterd door wat er allemaal gebeurde? Vind je de film ook zo straf of net helemaal niet? Laat ons weten wat jij denkt van de prent én het acteerwerk van Nicolas Cage door hier onder te reageren.