Review – La Ch’tite Famille (2018)

Regie: Dany Boon
Cast: Dany Boon, François Berléand, Line Renaud, Guy Lecluyse, Laurence Arné & Valérie Bonneton
Genre: Komedie, drama
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum bioscoop: 28 februari 2018, verdeeld door Alternative Films
Releasedatum DVD: 28 november 2018

De France cinema is er eentje die we in Vlaanderen eigenlijk veel te weinig te zien krijgen. Weinig filmverdelers brengen Franse bioscoophits tot in Vlaanderen en dus zal het grote publiek bijna nooit kunnen zien hoe heerlijk de humor van onze zuiderburen is. Maar nu en dan komt er toch een filmpje door. Nog niet zo heel lang geleden gingen we immers massaal kijken naar het nagenoeg perfecte Bienvenue Chez Les Ch’tis (2008), een film waarin iemand van Zuid-Frankrijk plots in het verre noorden moet gaan werken en er geconfronteerd werd met allerhande vreemde taferelen. Een tijdje geleden bracht Paradiso Filmed Entertainment La Ch’tite Famille uit op DVD. De relatief onbekende prent wordt ‘het vervolg’ op die ene film uit 2008 genoemd en lijkt dus echt de moeite waard. Maar is dat ook echt waar?

In La Ch’tite Famille trekken we wederom naar het Noorden van Frankrijk, waar we kennis maken met de famillie Duquenne. Gustave en Louloute wonen in een bescheiden woonwagen, vlak naast hun ouder. Alles lijkt helemaal in orde te zijn, al mist iedereen één persoon: de verloren zoon, broer en schoonbroer Valentin. Die laatste is 25 jaar geleden plots weggegaan en staat nu aan de top als interieurarchitect in Parijs. Maar wanneer zijn familie plots in Parijs opduikt, dreigt heel zijn leven zoals het nu is in elkaar te storten. Zeker wanneer hij in het midden van de straat aangereden wordt, verandert alles. Plots is Valentin terug een Ch’ti en is hij alles vergeten van zijn leven in de Franse hoofdstad. Samen met zijn vrouw Constance moet hij er alles aan doen om terug ‘de oude’ te worden. Alleen weet niemand nog wat dat nu net inhoudt… Komt dit allemaal nog goed?

Allereerst moeten we één belangrijk ding meegeven: La Ch’tite Famille is helemaal geen vervolg op de succesvolle film uit 2008. Deze nieuwe prent van Dany Boon, die trouwens ook meespeelde in Bienvenue Chez Les Ch’tis, is gewoon een film die probeert mee te surfen op het succes ervan. En eerlijk gezegd, even straf is deze prent helemaal niet. Het verhaal dat La Ch’tite Famille vertelt is nogal belachelijk en ook de grapjes voelen niet altijd even schitterend aan. Wie echt zoekt naar een geweldig verfrissende Franse komedie, is vast en zeker aan het foute adres. Maar het verhaal is helemaal niet slecht en snijdt een aantal interessante thema’s aan. Zo toont de film dat het vreselijk onwijs is om je roots weg te stoppen in het diepste kastje dat je maar kent. La Ch’tite Famille is niet top, maar vast en zeker wel de moeite waard als je houdt van Franse cinema.

Het goede aan deze Franse komedie is ongetwijfeld dat de prent stikt van de geweldige Franse namen. De man van de film is absoluut Dany Boon, die wederom een schitterende performance levert als de interieurarchitect Valentin D die plots terug gekatapulteerd wordt naar zijn verleden. Boon regisseert niet alleen goed, maar speelt ook gewoon voortreffelijk. Naast hem zien we Laurence Arné, die net zo goed de bevallige Constance speelt. En dan zijn er ook nog François Berléand, Line Renaud, Guy Lecluyse en Valérie Bonneton die schitteren in fantastisch leuke rollen. Het is alleen jammer dat het verhaal rond hen en hun achtergrond niet echt geweldig zijn uitgewerkt. Tot slot is er nog een fantastische kers op de niet zo overheerlijke taart: legende Pierre Richard die meermaals de revue passeert. En zo wordt La Ch’tite Famille beetje bij beetje toch wat beter.

La Ch’tite Famille laat je met een dubbel gevoel achter. Enerzijds vind je het geweldig om nog eens van de Franse cinema te kunnen genieten die duidelijk knipoogt naar Bienvenue Chez Les Ch’tis (2008). De personages zijn niet geweldig, maar dat maken de fijne acteurs helemaal goed. En anderzijds voelt het verhaal niet helemaal geweldig aan en zijn de mopjes niet altijd even effectief. Het resultaat is dat de film zeker wel de moeite is voor fans, maar anderen zullen wellicht niet helemaal overtuigd zijn. Dany Boon is en blijft een getalenteerd Frans acteur en eigenlijk is hij alleen al genoeg om de film zeker een kans te geven. La Ch’tite Famille wordt verdeeld door Paradiso Filmed Entertainment en ligt sinds 27 november 2018 op DVD in de Belgische winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Was jij ook zo’n fan van Bienvenue Chez Les Ch’tis en ben je dan ook super benieuwd naar deze toch niet zo echte sequel? Heb je de film al gekeken? Of ben je dat zeker nog van plan? Laat het ons nu weten door hier onder een reactie te plaatsen.