Review – The Nun (2018)

Regie: Corin Hardy
Cast: Taissa Farmiga, Demián Bichir, Jonas Bloquet, Bonnie Aarons & Ingrid Bisu
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 12 september 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 23 januari 2019

Dat Warner Bros. met het DCEU en haar superhelden al meer dan eens totaal in de mist is gegaan, is eigenlijk een publiek geheim. De studio kan maar amper mee met het succes van de Marvel-films, maar dat betekent niet dat er bij Warner geen andere franchise is die meer dan genoeg geld in het laatje brengt. De franchise rond The Conjuring is al sinds 2012 een vaste waarde en breidt steeds verder uit. Na spin-offs rond de porseleinen Annabelle verscheen er dit jaar ook The Nun, een origin story over de vreselijke demon die de Warrens in de eerste twee Conjuring-films onafgebroken treiterde. De hele franchise staat bekend om goede horror, dus enthousiasme was ook bij deze film meer dan op z’n plaats. Maar is The Nun wel een goede aanvulling in de filmreeks?

In The Nun maken we kennis met de jonge zuster Irene en Eerwaarde Burke. Wanneer de twee van het Vaticaan de opdracht krijgen om een onrustwekkend plots overlijden van een zuster in Roemenië moeten onderzoeken, duurt het niet lang alvorens ze afreizen naar het klooster middenin een afgelegen bos. Daar ontmoeten ze een jongeman die zich Frenchie noemt en al jaren voedsel en andere dingen aan het klooster levert. Hij is degene die de non dood terugvond en waarschuwt Irene en Burke voor de onheiligheid van de plek. De twee gelovige zielen beslissen om het geval toch te onderzoeken en al gauw ontdekken ze wat voor een groot kwaad er in het klooster huist. Zullen ze het allemaal kunnen oplossen? Of is er eigenlijk niets om op te lossen?

Horrorfilms zijn voor filmstudio’s vaak erg goedkoop en dat is dan ook de reden waarom we er jaarlijks zoveel kunnen verwachten. The Conjuring staat dus bekend voor kwaliteit en weet keer op keer te entertainen. Ook The Nun begint heel aangenaam en meteen weet je als kijker waar je aan toe bent. Maar het is niet over de hele lijn goed. Van alle films binnen de franchise is deze aflevering de meest voorspelbare en minst vernieuwende. Van ‘de meest enge film in jaren’ is er geen spoor meer en dat is jammer. The Nun wordt na verloop van tijd dus een horrorprent vol typische clichés. Maar vergis je niet: de prent entertaint wel degelijk en verveling slaat amper toe. Het is alleen jammer dat er niet genoeg moeite werd gedaan om echt vernieuwende cinema te brengen.

The Nun wordt eigenlijk volledig gedragen door de jonge Taissa Farmiga – de jongere zus van Vera Farmiga a.k.a. Lorraine Warren – en de relatief onbekende Demián Bichir. De twee doen het voortreffelijk als zuster Irene en Eerwaarde Burke. Zij zorgen ervoor dat The Nun ondanks het minder straffe verhaal toch nog goed aanvoelt. En natuurlijk is er ook nog Jonas Bloquet, die met zijn verrassend verfrissende rol als de toffe Frenchie de film hier en daar een plezanter toetsje geeft. Qua cast zit de film dus echt helemaal goed. Regisseur Corin Hardy – die eerder zijn verbluffend spannende The Hallow (2015) op het publiek losliet – vergeet de kijker gewoon een wauw-ervaring te geven. Bovendien is de CGI met momenten een beetje ongeloofwaardig, waardoor de film ook op visueel vlak niet helemaal kan overtuigen.

The Nun is absoluut geen slechte horrorfilms. Binnen de grote poel aan horrorprenten die we jaarlijks op ons afgevuurd krijgen houdt de prent zeker het hoofd boven water. Maar de film echt heel goed noemen, dat gaat een brug te ver. Het verhaal dat Corin Hardy met zijn nieuwe prent brengt is niet overtuigend genoeg en zorgt ervoor dat alles na verloop van tijd te gewoontjes aanvoelt. Ook de speciale effecten zijn niet overal even fijn. Gelukkig zijn er dan Taissa Farmiga en Demián Bichir die het allemaal beter komen maken en die ervoor zorgen dat je je als kijker toch echt amuseert. Om een lang verhaal kort te maken: voor fans van de hele franchise rond The Conjuring (2012) is The Nun wellicht een absolute must. Maar als je echt houdt van indrukwekkend goede horror, is deze prent misschien net iets te min voor jou. The Nun wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 23 januari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Volg jij ook al jaren de Conjuring-franchise en keek je ook zo uit naar The Nun? Wat vond jij van deze prequel rond de engste demon die we in de reeks zagen? Vond je het ook wat tegenvallen? Laat het ons nu weten door hier onder te reageren.