Review – Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot (2018)

Regie: Gus Van Sant
Cast: Joaquin Phoenix,  Rooney Mara, Jonah Hill, Jack Black, Beth Ditto & Udo Kier
Genre: Drama, komedie
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 18 april 2018, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 november 2018

Wie het heeft voor ‘de film met een meerwaarde’, stemt het beste af op een echte arthouse film. Het zijn films die niet meteen in de grootste bioscopen draaien, maar die je vaak wel met inhoud kunnen bekoren. Prenten zoals Fien Trochs Home (2017) of het prachtige en indrukwekkende Italiaanse Dogman (2018) zorgen immers niet alleen voor ontspanning, maar brengen je ook effectief iets bij. Eerder in 2018 bracht filmdistributeur The Searchers de nieuwste film van Gus Van Sant uit: Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot. Van Sant staat er om bekend af en toe ijzersterke films te presenteren en met in de hoofdrollen onder andere Joaquin Phoenix en Rooney Mara is je enthousiasme van meet af aan heel erg groot. Maar hoe zit het met de film in z’n geheel? Laat ons dat eens samen ontdekken…

In Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot volgen we het doen en laten van John Callahan, een levensgenieter pur sang die één heel groot probleem heeft: alcohol. Wanneer hij op een avond met zijn goede en tevens dronken vriend Dexter naar een feest gaat, loopt alles verkeerd af. De twee hebben een vreselijk auto-ongeluk en John is quasi over zijn hele lichaam verlamd. Hij belandt in een rolstoel, maar kan het drinken na dat alles nog niet laten. Hij besluit om zich aan te sluiten bij de AA-groep van Donny, een rijke tist die probeert om mensen rondom hem met hun alcoholverslaving te begeleiden. Gaandeweg leert John ook de lieve Annu kennen, een Zweedse schone die hem weer meer en meer levenslust geeft. John moet leren leven zonder alcohol, met een veel ergere beperking dan voordien en dat valt heel erg zwaar. Zal de man ooit nog echt terug van het leven kunnen genieten?

We zullen het al maar meteen zeggen: echt vrolijk ga je van deze dramatische komedie helemaal niet worden. In de kern gaat Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot over de vreselijke gevolgen die een alcoholverslaving kan hebben. Wat je ziet geeft je meermaals echt de krop in de keel en dat doet je ook beseffen van Gus Van Sant deze keer een heel straffe film presenteert. En toch ben je niet helemaal enthousiast, omdat de film meermaals lijkt stil te vallen. Je hebt vaak het gevoel dat het teveel van hetzelfde is en dat is uiteraard niet zo geweldig. Maar eens het verhaal halverwege helemaal omkeert en het allemaal wat vrolijker en soms ook grappig begint te worden, weet je dat het goed is. Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot is absoluut de moeite waard, zeker als je houdt van films met een meerwaarde.

Van Sants nieuwste prent gaat en staat eigenlijk compleet met het ongelooflijk geloofwaardige acteerwerk van de getalenteerde Joaquin Phoenix. De man – die nu volop bezig is met de opnames van zijn Joker-film – zet zoals altijd een feilloze acteerprestatie neer. De rol van de alcoholverslaafde en in een rolstoel belande John Callahan gaat hem gewoon geweldig af en bezorgt de kijker meermaals echt kippenvel. Maar ook Jonah Hill, Rooney Mara, Jack Black en Beth Ditto doen het fenomenaal goed en vullen de cast perfect aan. Het acteerwerk in Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot is gewoon zo puur, zo echt en zo fantastisch straf. En dat is fijn om te zien, want niet iedere film die hier verschijnt weet die kwaliteit naar voor te brengen.

Een gemakkelijk te verteren film is Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot helemaal niet. Het verhaal is nogal klein en blijft ook gedurende de hele film op hetzelfde niveau en dat kan voor sommigen misschien wat vervelend aanvoelen. Maar halverwege wordt alles beter en na verloop van tijd besef je ook met wat voor schitterend acteerwerk Joaquin Phoenix en zijn mede-castgenoten je ongelooflijk goed verwennen. Blij wordt je van de film nooit, maar dat neemt niet weg dat het eigenlijk allemaal heel goed is. Gus Van Sant regisseert een interessante, rakende en confronterende film die je meermaals echt stil doet worden. Redenen genoeg dus om deze film zo snel mogelijk een kans te geven. Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 27 november 2018 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij iemand die ook op zoek is naar films met een meerwaarde en heb je Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot al gekeken? Wat vond jij van de film? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.