Review – Todos lo saben (2018)

Regie: Asghar Farhadi
Cast: Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darin, Bárbara Lennie, Carla Campra & Jaime Lorente
Genre: Drama, mysterie, thriller
Distributeur: Cinéart
Releasedatum bioscoop: 16 mei 2018
Releasedatum DVD: 1 februari 2019

Filmfestivalfilms zijn een echt plezier. Als je beseft dat een film steengoed is en bovendien ook tal van prijzen op filmfestivals heeft gewonnen, doet dat je eigenlijk al met een grote glimlach naar het scherm staren. Denk zo bijvoorbeeld maar aan Dheepan (2015), de prachtige Franse film die een paar jaar terug de Gouden Palm in Cannes binnen wist te halen. Eerder in 2018 bracht Cinéart de Spaanse topfilm Todos los saben uit in de Belgische zalen. De prent speelde op heel wat filmfestivals en was genomineerd voor tal van prijzen, maar wist er bijna geen enkele te verzilveren. En dat is opmerkelijk, zeker met namen als Penélope Cruz en Javier Bardem in de hoofdrollen. Wat is er mis met de film? Of is de film eigenlijk wel fantastisch goed? Hoog tijd om dat snel te ontdekken!

Todos lo saben – of internationaal Everybody Knows – gaat over een grote Spaanse familie. Wanneer haar zus trouwt, besluit Laura om samen met haar twee kinderen terug vanuit Buenos Aires naar Spanje te komen om het huwelijk bij te wonen. De misviering is prachtig en het feest is tot in de puntjes verzorgd. Maar wanneer laat op de avond de elektriciteit uitvalt en blijkt dat Irene, de dochter van Laura, ontvoerd is, breekt er een echte chaos uit. Al gauw blijkt immers dat er maar één mogelijk dader is: iemand binnen de familie. Terwijl iedereen elkaar begint te verdenken en er dingen worden gezegd die beter niet gezegd waren geweest, komen er grote familiegeheimen aan het licht die alles nog moeilijker maken. Zal Laura haar puberende dochter terugvinden met de hulp van de lieve Paco?

Deze Spaanse A-film was vorig jaar de openingsfilm van het festival van Cannes. Dat daardoor je aandacht van meet af aan heel erg groot is, is een evidentie. Beginnen doet de film geheel uitstekend. Aan aangenaam tempo trapt topregisseur Asghar Farhadi – de Iraanse man ken je misschien nog van The Salesman (2016) – zijn nieuwe film af. De sfeer zit helemaal goed en de regie is aanvankelijk heel erg strak. Gaandeweg verliest Todos lo saben echter de focus en dreigt alles als een kaartenhuisje in elkaar te vallen. De snelle verhaallijnen maken plaats voor lang uitgerekte dramatische scenes en dat komt het geheel eigenlijk niet ten goede. Toch wordt het nooit slecht en legt Farhadi accenten die alles interessant blijven houden. Maar ergens kan je wel begrijpen dat de prent bijna overal naast grote prijzen greep.

Op het acteerwerk kan je in deze Spaanse thriller eigenlijk echt niets aanmerken. Penélope Cruz is fenomenaal als de totaal gebroken Laura. Je ziet en voelt prachtig hoe het personage lijdt onder alles wat er gebeurt en Cruz trekt je van meet af aan helemaal mee in het verhaal. Maar ook haar echtgenoot Javier Bardem zet een puike prestatie neer als de dappere Paco, een man die eigenlijk alles dreigt te verliezen. Je merkt hoe veel werk Asghar Farhadi in de personages heeft gestoken en dat verdient alle lof. Verder wordt de cast aangevuld met Ricardo Darin, Bárbara Lennie, Carla Campra en Jaime Lorente. Die laatste ken je vast en zeker beter als Denver uit de ijzersterke Netflix-reeks La Casa de Papel. Echt elke acteur zorgt voor straf en vooral heel geloofwaardig acteerwerk, waardoor Todos lo saben aan het einde van de rit echt interessant is.

Todos lo saben is een bijzonder interessante en aanvankelijk razendspannende mysteriethriller die hoe dan ook de moeite waard is. Door de fijne regie van Asghar Farhadi én het knappe script weet je van meet af aan dat het goed zit. Toch is het verhaal over de hele lijn niet even overtuigend en dat is jammer. Gelukkig zorgen onder andere Penélope Cruz en Javier Bardem voor ijzersterk acteerwerk, waardoor je de mindere stukjes in het verhaal eigenlijk al gauw vergeet. Todos lo saben greep bijna bij elk filmfestival naast prijzen en dat kan je ergens wel begrijpen, maar de film blijft echt heel erg goed. Spaans of niet, zorg ervoor dat je de film absoluut in je verzameling opneemt. Todos lo saben wordt verdeeld door Cinéart en ligt sinds 1 februari 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de interessante trailer nu.

Hou jij wel van Spaanse cinema en heb je Todos lo saben al gekeken? Wat vond je ervan? Ben je het eens met onze kritiek of niet echt helemaal? Heb je de film nog niet gekeken en ben je dat nog van plan? Laat het ons nu weten door snel te reageren.