Review – The Children Act (2018)

Regie: Richard Eyre
Cast: Emma Thompson, Stanley Tucci, Fionn Whitehead, John Watkins & Nicholas Jones
Genre: Drama
Distributeur: Cinéart
Releasedatum bioscoop: 8 augustus 2018
Releasedatum DVD: 25 januari 2019

Mensenrechten worden in onze maatschappij steeds belangrijker. En op zich is de regel in het systeem heel duidelijk: fundamentele grondrechten staan op de bovenste plaats in de piramide van rechtsregels. Maar wat gebeurt er als er meerdere van die rechten met elkaar in conflict komen? In dat geval moet de rechter immers een keuze maken en afwegen welk recht in dat geval het meest primordiale is. Er rust dus een grote verantwoordelijkheid op de schouders van een rechter en dat valt geenszins te onderschatten. Maar je kan er niet omheen dat dit voor heel veel mensen een ver-van-mijn-bedshow is. Hoe gaan rechters om met zulke zware vraagstukken? En wat is de impact ervan op hun eigen leven? Net daarover gaat The Children Act, een Britse film die in 2018 bij ons in de zalen te zien was.

In The Children Act volgen we het doen en laten van rechter Fiona Maye. De hardwerkende juriste oordeelt bijna dagelijks over hartverscheurende onderwerpen en is daar redelijk immuun voor geworden. Daardoor loopt haar huwelijk ook helemaal niet zo goed en dreigt haar man, een professor aan de universiteit, haar te verlaten voor een jonger exemplaar. Net dan krijgt ze de case van de jonge Adam voorgeschoteld, een jongen met leukemie die een bloedtransfusie weigert op grond van zijn geloof. Rechter Maye moet afwegen wat nu het belangrijkste is: het recht op geloof of het recht op leven. Deze zaak tekent de vrouw voor goed en zal voor iedereen hoe dan ook verregaande gevolgen hebben. Maar hoe zal ze oordelen? En zal haar man haar uiteindelijk nog graag zien na dit alles?

Lang niet elke film die bij ons in de zalen verschijnt is even leerrijk, dat is een evidentie. Het doet dan ook deugt dat er verdelers zijn als Cinéart die hun best doen om de cinefiel echt interessante cinema te bezorgen. The Children Act is absoluut zo een prent. Het verhaal over een rechter die een hartverscheurende keuze moet maken, een kind dat wil geloven wat het wil én het effect van hard werken op een huwelijk is over de gehele lijn ongelooflijk boeiend. De film van regisseur Richard Eye is ongelooflijk gelaagd en zorgt ervoor dat je je van A tot Z met grote interesse naar het scherm staart. Ieder element zit goed. The Children Act doet je zelf nadenken over wat belangrijk is in het leven en zulke films zijn broodnodig.

Het moet gezegd: de film staat er compleet dankzij de fenomenale acteerprestatie van de Britse Emma Thompson. De actrice doet het geweldig als rechter Fiona Maye en geeft het personage een fantastisch mooie diepgang. Daardoor voel je voortdurend mee met elk ding dat er gebeurt in de film en dus wordt het alsmaar sterker en sterker. Thompson wordt vergezeld topacteur Stanley Tucci en Fionn Whitehead, twee mannen die net als haar een fantastische performance neerzetten. The Children Act is een unieke films die veel te weinig bekendheid heeft gekregen, die eigenlijk alle lof verdient. En dan is er nog de regie van Richard Eyre, die details en emoties voortreffelijk mooi blootlegt. Een echte film met een grote meerwaarde is het, deze kleine Britse parel.

The Children Act is een belangrijke, gevoelige en vooral heel leerrijke film die gaat over verschillende onderwerpen. Van het afwegen tussen rechten tot keuzes die je zelf mag maken tot het effect van hard werken op je huwelijk… het zijn stuk voor stuk bijzonder interessante onderwerpen die ervoor zorgen dat je je geen enkel moment verveelt. Door het prachtige en vooral heel menselijke acteerwerk van Emma Thompson, Stanley Tucci en Fionn Whitehead besef je nog meer wat een pareltje de film is. Richard Eyre leidt alles in goede banen en levert een film af die je echt gezien moet hebben. The Children Act is een prachtig drama met een goed tempo en een mooie focus. De prent wordt verdeeld door Cinéart en ligt sinds 25 januari 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Zijn films die leerrijk zijn wel iets voor jou? Spreken het verhaal, de personages en de acteurs van The Children Act je wel aan of laat het je allemaal maar koud? Of heb je de film al bekeken? Laat het ons snel weten door hier onder een reactie te plaatsen.