Review – Searching (2018)

Regie: Aneesh Chaganty
Cast: John Chu, Debra Messing & Michelle La
Genre: Drama, mysterie, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 januari 2019

Filmmakers zoeken steeds naar nieuwe manieren om films te maken. Er dreigt hen immers een groot gevaar boven het hoofd te hangen, namelijk dat de cinefiel de gewone manier van films maken totaal beu wordt. Netflix speelde op dat risico al in door onlangs de vernuftige Black Mirror: Bandersnatch (2019) op de wereld los te laten, een film waarin kijkers zelf konden bepalen welke keuzes het hoofdpersonage wel en niet moest maken. Maar er zijn ook andere manieren waarop je de kijker meer kan boeien. Zo zijn er de films die zich enkel en alleen afspelen op een computerscherm, zoals de Skype-horrorthriller Unfriended (2015). Ook in 2018 kwam er een soortgelijke film uit: Searching. De Amerikaanse pers was lovend over de film en dus lijkt er echt een nieuw genre te ontstaan. Maar hoe komt het dat zulke ‘computerscherm-films’ zo goed aanvoelen?

Seaching neemt je mee in het online leven van Margot Kim, een 15-jarige puber die een leventje leidt zoals iedereen op die leeftijd. Wanneer ze echter op een dag niet thuiskomt en haar vader David de politie inschakelt, begint die laatste ook zelf mee onderzoek te doen. Hij breekt in op de computer van zijn dochter en na een handvol telefoontjes ontdekt hij dat hij Kim eigenlijk helemaal niet goed kende. Samen met detective Vick probeert hij te achterhalen wat er gebeurd is. Is zijn dochter gewoon weggelopen of is er meer aan de hand? Terwijl de politie haar best doet om alles zo snel mogelijk op te lossen, verdiept David zich meer en meer in de online leefwereld van zijn dochter. Want zou het kunnen dat ‘het internet’ er mee voor iets achter zit?

Laten we maar meteen heel eerlijk zijn: qua verhaal is Searching eigenlijk maar gewoontjes. Een film over een verdwenen dochter, een onderzoekende detective en een vader die zich in het zoeken mengt… het voelt allemaal niet zo bijzonder fris aan. Maar door te kiezen voor een film die zich volledig afspeelt op een computerscherm, past regisseur Aneesh Chaganty daar uitstekend een mouw aan. Op die manier voelt de prent immers niet meer gewoontjes aan en is de beleving ook totaal anders. Aanvankelijk heb je misschien wat twijfels over het concept, maar na vijf minuten ben je helemaal mee. Searching wordt door haar vorm een uiterst effectieve prent die meermaals de spanning naar een hoog niveau weet te tillen. Dat is goed, heel erg goed.

Het moet wel gezegd dat een film als deze alleen werkt als de cast ook echt geloofwaardig is. Hoewel je niet echt heel veel directe dialogen ziet, is het toch van groot belang dat alles juist aanvoelt. En dat is in dit geval helemaal zo. John Cho, bekend van zijn rol als Sulu in de meest recente ­Star Trek-films, draagt de prent compleet en zorgt ervoor dat je als kijker helemaal in het verhaal meegezogen werd. Het moet niet gemakkelijk zijn om op deze wijze te moeten acteren, maar het gaat de man meer dan goed af. Ook Debra Messing doet het meer dan goed als de vastberaden detective Vick. En tot slot is er ook nog Michelle La, die de cast uitstekend aanvult als de vermiste Margot Kim. De cast is dus net als regisseur Aneesh Chaganty over de gehele lijn met glans geslaagd.

Eerlijk gezegd is het echt even wennen, dat concept van Searching. Het feit dat een film zich volledig afspeelt op een computerscherm kan voor menig filmfanaat een beetje lastig zijn, maar eens de film helemaal op gang is gekomen, ben je dat al vergeten. Het verhaal mag dan niet het beste ooit zijn, het voelt allemaal toch bijzonder effectief aan. Door het geloofwaardige acteerwerk van John Chu en collega Debra Messing ben je van meet af aan helemaal mee en wacht je samen met hun personages spannend op de verrassende afloop van de film. Searching speelde niet in de Belgische zalen, maar laat dat zeker geen factor zijn om de film niet thuis te ontdekken. Want dat zou echt een grote zonde zijn. Seaching wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 30 januari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de coole trailer nu.

Vind jij het wel eens fijn om een film te kijken die helemaal anders is dan het gros van de films dat je te zien krijgt? Spreken het concept, het verhaal en de personages van Seaching je wel aan? Zag je de film al of ben je dat nog van plan? Laat het ons nu weten!