Review – Johnny English Strikes Again (2018)

Regie: David Kerr
Cast: Rowan Atkinson, Tim Miller, Emma Thompson, Jake Lacy & Olga Kurylenko
Genre: Actie, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 10 oktober 2018
Releasedatum DVD & Blu-ray: 13 februari 2019

Wie actiefilms zegt, zegt wellicht ook in één ruk James Bond, Ethan Hunt en Jason Bourne. Die drie actiehelden zijn immers de meest bekende en wat betreft die eerste twee is hun verhaal nog lang niet helemaal verteld. Terwijl iedereen wacht op de laatste film met Daniel Craig als 007 en er net aangekondigd is dat Tom Cruise nog zeker twee Mission: Impossible-films gaat maken, kwam er dit jaar nog een andere actieheld de zalen binnen geschoten, gesprongen en gesneld: Johnny English. Het bekende personage, gespeeld door Rowan ‘Mr. Bean’ Atkinson gaat als sinds 2003 mee en was dus dit jaar toe aan zijn derde film. Plezier lijkt gegarandeerd, maar geldt dat eigenlijk nog wel steeds? Is het verhaal van de Britse topspion stilaan verteld?

Het zijn gevaarlijke tijden in het Verenigd Koninkrijk in Johnny English Stikes Again. Wanneer door een grootschalige hackaanval alle Britse geheime agenten bekend gemaakt worden en er een nationale catastrofe dreigt te volgen, heeft de premier van het Verenigd Koninkrijk nog maar één optie: een oude agent terughalen om alles op te lossen. Het duurt niet lang alvorens de MI7 komt aankloppen bij Johnny English, de voormalige topagent die nu lesgeeft in een grote school op het Britse platteland. Hij is de enige – samen met zijn oud-collega Bough – die het Verenigd Koninkrijk kan redden van de meest schadelijke aanval die het land ooit heeft meegemaakt. Maar English’ stijl zorgt meermaals voor grote misverstanden…

Vertier, vertier en nog eens vertier… dat is waar je aan denkt als je een Johnny English-film gaat kijken. De twee vorige films in de franchise bezorgden fans immers heerlijke actiemomenten en geniale grapjes die meer dan eens voor een geweldige glimlach zorgde. En dat is ook in deze aflevering helemaal het geval. Hoewel het verhaal wat simplistisch is en vaak ook bijzonder voorspelbaar, verveel je je geen moment. De actiescenes zijn soms rommelig, maar door de fijne grapjes en vele belachelijke momenten in de film is het entertainmentgehalte echt heel hoog. Maar het moet gezegd: Johnny English Strikes Again is wel de minst goede aflevering in de reeks tot nu toe. En toch mogen er wat ons betreft nog meer films rond het personage komen.

Want dat personage is echt heerlijk om naar te kijken. English waant zich de allerbeste geheime agent die de MI7 ooit tewerkgesteld heeft, maar eigenlijk is hij dat helemaal niet. Dat dat zorgt voor heerlijke momenten is dan ook geen verrassing. Het helpt natuurlijk ook dat de rol fantastisch goed wordt neergezet door niemand minder dan Rowan Atkinson, die met zijn karakterhoofd eigenlijk al meer dan genoeg doet. Atkinson is en blijft een geweldig man om naar te kijken. Maar ook Emma Thompson, Ben Miller, Olga Kurylenko en Jake Lacy doen het meer dan goed in belachelijke, maar uiterst genietbare rollen. En regisseur David Kerr? Die zorgt ervoor dat alles er meer dan in orde uitziet.

Neen, een Oscarwaardige film is Johnny English Strikes Again helemaal niet. Maar dat hoef je ook niet te verwachten als je besluit om op een regenachtige namiddag naar deze prent te kijken. Het verhaal is met momenten rommelig en voorspelbaar, maar eigenlijk speelt dat helemaal geen rol. David Kerr regisseert een zeer smakelijke film die perfect is als je zin hebt om een film te kijken waarbij je geen seconde moet nadenken. Alles ziet er in orde uit en Rowan Atkinson is wederom hilarisch als de grappige, overambitieuze en vooral sukkelachtige Johnny English die er eigenlijk helemaal niets van bakt. Kortom: 100 procent puur niet te missen plezier met deze film. Johnny English wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 13 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knotsgekke trailer nu.

Ben jij fan van de grootste Britse superspion die ooit op deze aardbol heeft geleefd? Heb je de vorige Johnny English-films gezien en vond je ook deze de moeite waard? Of was je minder enthousiast? Laat het weten door nu te reageren.