Review – The House With a Clock in Its Walls (2018)

Regie: Eli Roth
Cast: Owen Vaccaro, Jack Black, Cate Blanchett, Kyle MacLachlan & Renée Elise Goldsberry
Genre: Familie, mysterie, fantasy
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 26 september 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 februari 2019

Het is altijd leuk om met het hele gezin te kijken naar een spannende en vooral heel erg entertainende familiefilm. Denk daarbij bijvoorbeeld maar aan The BFG (2016), de mooie verfilming van het gelijknamige Roald Dahl-boek door Steven Spielberg. Terwijl de grote franchises als Narnia en The Golden Compass al meer dan een aantal jaren morsdood zijn, verschijnen er nu en dan toch een aantal interessante familieprenten. Zo kwam er in 2018 The House With A Clock in Its Walls de Belgische zalen binnengewandeld. De langverwachte film van Eli Roth leek alle ingrediënten in zich te hebben om een spektakel ze zijn voor iedereen, maar de film deed het toch niet zo fantastisch goed. Hoe komt dat? Blijft Roth beter bij zijn échte volwassen horrorgenre?

In The House With A Clock in Its Walls volgen we het doen en laten van Lewis Barnavelt, een niet zo doodgewone jongeman. Wanneer zijn beide ouders onverwacht overlijden, moet hij gaan wonen bij zijn vreemde oom Jonathan die nooit veel contact had met zijn familie. Al gauw begrijpt de nieuwsgierige Lewis waarom. Jonathan is immers een tovenaar en houdt zich al jaren bezig met het zoeken naar een geheime klok die de machtige tovenaar Isaac Izard verstopt heeft in de muren van zijn huis. Zonder dat Lewis het weet, haalt hij samen met zijn nieuwe vriendje Tarby wat kattenkwaad uit dat veel gevaarlijker is dan de twee ooit hadden durven denken. Lewis, Jonathan en hun goede vriendin Florence Zimmerman moeten er alles aan doen om de klok op tijd te vinden, terwijl ze ook een nieuw gevaar moeten trotseren. Loopt dit allemaal wel goed?

Eli Roth is een goede regisseur die hier en daar wel een paar misstappen heeft begaan, maar als hij een nieuwe film aankondigt, is quasi heel Filmland laaiend enthousiast. Dat gold ook voor deze nieuwe The House With A Clock in Its Walls. De film lijkt immers alle ingrediënten in zich te hebben om een echt schot in de roos te zijn en beginnen doet de prent ook perfect. Meteen heb je door dat het een magische filmervaring wordt om nooit meer te vergeten. Maar… dat klopt niet helemaal. Het script waarmee Roth deze keer werkt is niet ongelooflijk sterk, waardoor het verhaal gaandeweg zelf een beetje verloren dreigt te lopen. Natuurlijk is het een familiefilm en moet je daar rekening mee houden, maar echt sterk wordt het nooit. Gelukkig trakteert de cinéast je wel op een spannende finale die alles toch nog mooi afsluit. Maar The House With A Clock in Its Walls laat je hoe dan ook met een dubbel gevoel achter.

Aan de cast ligt dat echter helemaal niet. De rol van de jonge Lewis Barnavelt wordt immers voortreffelijk naar het scherm gebracht door Owen Vaccaro, een relatief nieuwe naam die zich met deze rol vast en zeker op de kaart zet in Hollywood. Op één raar momentje na doet Vaccaro het geweldig. Dat komt natuurlijk ook doordat de jonge bijgestaan wordt door grote namen zoals Jack Black en de immer fijne Cate Blanchett, die respectievelijk de rol van Jonathan Barnavelt en Florence Zimmerman naar het scherm brengen. Ook zij doen het voortreffelijk. Het is alleen ontzettend jammer dat je nooit echt heel veel te weten komt over hun personages. Alles blijft ook op dat gebied oppervlakkig en uiteindelijk schiet de film ook hier weer tekort. Zonde is het, want The House With A Clock in Its Walls had echt een totaal schot in de roos kunnen zijn.

Het is helemaal duidelijk wat Eli Roths nieuwste prent mist: dé ­‘Disney-factor’. Hoewel het er allemaal echt fraai uitziet en Roth meer dan in orde regisseert, kan de film je nooit helemaal betoveren. En dat komt omdat er geen gigantisch Disney-apparaat achter de schermen meedraaide. Terwijl Owen Vaccaro, Jack Black en Cate Blanchett het beste van zichzelf geven, laten hun personages eigenlijk te wensen over. Ook het verhaal is veel te flauwtjes, al bezorgt de finale je echt wel amusement. Een echt schot in de roos is de film dus niet, maar als je houdt van familiefilms die niet overal even sterk zijn, is The House With A Clock in Its Walls absoluut wel meer dan voldoende. Maar één ding is zeker: Eli Roth trekt beter terug in bij zijn horrorvrienden, want daar voelt hij zich vast veel beter. The House With A Clock in Its Walls wordt verdeeld door Entertainment One en ligt sinds 13 februari 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de indrukwekkende trailer nu.

Heb jij het boek van The House With a Clock in Its Walls gelezen en keek je hard uit naar de film? Had je er een cinemabezoek voor over of wachtte je liever tot je de film thuis kon ontdekken? Wat vind of vond je ervan? Laat het nu weten door hier onder te reageren.