Review – Piercing (2019)

Regie: Nicolas Pesce
Cast: Christopher Abbott, Mia Wasikowska, Laia Coast & Maria Dizzia
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-ray: 7 februari 2019

Je weet het vast en zeker wel, maar lang niet alle films die in Amerika worden gemaakt, verschijnen ook bij ons in de zalen. Sommige films zijn gewoonweg te klein of nog anderen zijn gewoon van erbarmelijke kwaliteit. Vaak verschijnen ze hier dan maar enkel op DVD en soms ook op Blu-ray. Maar het moet gezegd dat niet al die zogenaamde ‘straight-to-DVD-releases’ ook zo slecht zijn. Zo bracht Source 1 Media een tijde terug What Keeps You Alive (2019) uit, een horrorprent die eigenlijk één grote verrassing bleek. En de distributeur kwam recent ook nog met een andere prent op de proppen: Piercing. De vreemde horror-thriller heeft op Metacritic een stevige 63 procent als score en dat doet vermoeden dat ook die film verre van slecht is. Maar klopt dat eigenlijk ook?

In Piercing volgen we het doen en laten van Reed, een mentaal niet zo heel gezonde man. Wanneer hij op een dag vertrekt voor een zogenaamd zakenreisje naar de grote stad, blijkt al gauw dat hij helemaal andere plannen heeft. Reed heeft immers een hotelkamer geboekt met een heel eigenaardig doel: hij wil er een prostitué uitnodigen en haar vervolgens zonder twijfelen van kant maken met een ijspriem. Na een goede voorbereiding en tal van repetities met de aanwezigheid van de dame in kwestie in Reeds gedachtes, besluit hij eindelijk tot de daad over te gaan en nodigt hij een slachtoffer uit. Maar de avond loopt helemaal niet zoals gepland. Zou het kunnen dat Jackie, de prostitué van dienst, weet wat Reed van plan is? Één ding is zeker: niemand weet hoe dit juist gaat aflopen…

Echt een gewonde film is Piercing niet en dat merk je meteen vanaf de allereerste scène. De sfeer die regisseur Nicolas Pesce op je loslaat voelt bijzonder aan, maar dat maakt de film eigenljk des te interessanter. Ook het verhaal begint intrigerend en dat maakt de film aanvankelijk veelbelovend. Toch lost Pesce je verwachtingen maar tot op een bepaald niveau echt in. Tot ongeveer halverwege is alles heel spannend en doordat je helemaal niet doorhebt waar de film nu net heen gaat, wordt je enthousiasme nog feller aangewakkerd. Maar dan gaat het allemaal de vreemde toer op en begrijp je er eigenlijk niet veel meer van. Piercing wordt een heel eigenaardige prent met een verhaal dat je maar amper kan vergelijken met dat van een andere film, net omdat het zo bijzonder is. Maar bovenal: het lijkt eigenlijk nergens heen te gaan. Na afloop blijf je dan ook met een heel erg vreemd gevoel achter.

Hoewel het aantal personages in de film redelijk beperkt is, – er zijn er eigenlijk maar twee echt relevante – zijn ze toch net voldoende uitgewerkt. Je hebt nooit echt een heel goed idee van wie de vreemde Reed en de nog vreemdere prostitué Jackie nu juist zijn, maar dat is meer dan zeker de bedoeling van regisseur Pesce. Het komt het mysterie-gehalte van deze horror-thriller immers ten goede. Dat komt uiteraard ook door de meer dan effectieve performances van Christopher Abbott en Mia Wasikowska. De twee zijn perfect in deze kleine thriller, al was het geen luxe geweest als Pesce toch iets meer met hun personages had aangevangen. Het voelt immers alsof Abbott en Wasikowska gevangen zitten in hun personages en dat is vanzelfsprekend nooit goed.

Piercing is een heel eigenaardige film. De sfeer is van meet af aan bijzonder en ook het verhaal is verre van conventioneel. Beginnen doet het allemaal heel fijn, maar halverwege geraakt regisseur Nicolas Pesce de kijker toch een beetje kwijt. Je hebt immers geen idee waar het allemaal heen gaat en ook de personages bereiken nooit een echt hoogtepunt. Pesce heeft echter wel geluk dat de twee hoofdpersonages vertolkt worden door het getalenteerde duo Abbott-Wasikowska. De twee doen het goed, al voel je wel dat ze veel meer hadden kunnen doen als de personages wat sterker waren. Pesce regisseert zeker goed, maar toch kan je nooit helemaal enthousiast worden. De prent laat je met een dubbel en vooral heel erg vreemd gevoel achter, maar is daarom niet volledig af te raden. Piercing wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 7 februari 2019 op DVD en Blu-ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer snel!

Is Piercing een film die jou wel aanspreekt? Heb je de film misschien zelf al gekeken of ben je dat zeker nog van plan? Of zegt het je allemaal eigenlijk maar niks? Laat het ons snel weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.