Review – Belleville Cop (2018)

Regie: Rachid Bouchareb
Cast: Omar Sy, Luis Guzmán, Eriq Ebouaney, Julie Ferrier & Frank Gastambide
Genre: Komedie
Distributeur: Belga Films
Releasedatum bioscoop: 24 oktober 2018
Releasedatum DVD: 18 februari 2019

In ieder land is er wel één of andere supervedette in de filmwereld die zich gaandeweg ontpopt heeft tot een nationale trots. Voor België is dat zonder twijfel de Antwerpse Matthias Schoenaerts, die momenteel weer alle lof krijgt voor zijn rol in The Mustang (2019), voor Nederland zijn dat Rutger Hauer en Sylvia Hoeks en voor Oostenrijk is dat Christoph Waltz. Ook in Frankrijk is er de laatste jaren één naam aan een grote opmars bezig: Omar Sy. De topacteur schitterde zo al in Jurassic World (2016) en X-Men: Days of Future Past (2014). In 2018 maakte hij echter tijd voor een op-en-top Franse film die ook in onze zalen te zien was. Belleville Cop heeft alles in zich om een topper te zijn, maar is dat ook zo?

Belleville Cop gaat over Sebastian Bouchard, een doodgewone agent in Parijs. Al jarenlang heeft hij zich gespecialiseerd in zakkenrollers en bij iedere gelegenheid waar hij komt, weet hij er ook een paar te betrappen. Wanneer zijn beste vriend Roland, een hooggeplaatste geheime agent, uit Miami terugkomt voor een gevaarlijke opdracht, wordt die niet veel later vermoord. Sebastian zag alles voor zijn ogen gebeuren en wil er dan ook zelf voor zorgen dat de eigenlijke daders ervoor zullen boeten. Niet veel later wordt hij overgeplaatst naar Miami, waar hij samen met de niet zo heel straffe inspecteur Ricardo Garcia op zoek gaat naar de vermoedelijke daders van het hele gebeuren. Maar gebeurt dat ook zonder ongevallen?

Op zich lijkt het verhaal van Belleville Cop nog wel leuk en het opzet is in principe ook best amusant: een nietsnut van een agent mag naar Miami om er samen met een andere nietsnut een gevaarlijke case op te lossen. Maar jammer genoeg is het allemaal barslecht uitgewerkt. Regisseur-scenarist Rachid Bouchareb presenteert de kijker een ongelooflijk lege komedie die op geen enkel moment grappig is. Het scenario hangt met flinterdunne draadjes aaneen, waardoor ook de rode draad eigenlijk niet bijzonder sterk is. Belleville Cop had een hoogstaande Franse komedie kunnen zijn, maar daarvan is geen enkel spoor te bespeuren. Bouchareb had zijn scenario beter in de diepvries gestopt om het er vervolgens nooit meer uit te halen.

Wanneer een regisseur werkt met een ongelooflijk zwak script, is het ook onmogelijk om fijne en echt grappige personages naar het scherm te brengen. Hoewel Omar Sy zijn uiterste best doet om alles staande te houden, is zijn personage gewoonweg oninteressant. Op geen enkel moment weet zijn persoonlijkheid te boeien. Maar ook de Amerikaanse Ricardo Garcia is geenszins een personage om over naar huis te schrijven. Bovendien wordt die rol ook maar flauw naar het scherm gebracht door Luis Guzmán. En ook alle andere leden van de cast weten amper te overtuigen met hun lege personages. Zonde, want de Franse cinemawereld weet vaak heel goed hoe het komedies op de juiste manier moet brengen.

Belleville Cop is echt geen goede film. Het scenario waarmee regisseur Rachid Bouchareb werkt is belachelijk slecht geschreven, hetgeen resulteert in al even slechte cinema. Hoewel het een komedie is, wordt het op geen enkel moment echt grappig. Je interesse gaat van meet af aan andere oorden opzoeken en ook het acteerwerk van Omar Sy en Luis Guzmán kan daar maar weinig aan veranderen. Een hoogwaardige Franse komedie is deze prent dus niet. Wil je de film zelf toch nog graag een kans geven? Belleville Cop wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 18 februari 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Hou jij van Franse komedies en wordt je enthousiast als je de naam van Omar Sy hoort passeren? Heb je Belleville Cop al gekeken en viel het voor jou ook zo tegen? Of vond je het best oké? Laat het weten door nu te reageren.