Review – Mortal Engines (2018)

Regie: Christian Rivers
Cast: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Robert Sheehan, Jihae & Leila George
Genre: Actie, avontuur, fantasy
Releasedatum bioscoop: 5 december 2018
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 17 april 2019

In de jaren ’90 van de vorige eeuw begon de grote Peter Jackson te werken aan een filmtrilogie die vandaag de dag door het leven gaat als één van de meest indrukwekkende filmprojecten die ooit het leven heeft gezien: The Lord of the Rings. De man vertoefde een lange tijd in Midden-Aarde en besloot om in 2012 met The Hobbit terug te keren naar de vertrouwde wereld. Na de tweede trilogie werd het terug stil, tot de man besloot om samen met Christian Rivers Mortal Engines te maken. Het beloofde een nieuw episch avontuur te worden dat de voedingsbodem was voor een gigantische nieuwe franchise, maar het succes bleef uit. De film flopte aan de box office en dus blijven sequels voorlopig onbesproken. Wat ging er mis? Waarom is de film – geproduceerd door Jackson – geen regelrecht succes geworden?

Enkele duizenden jaren in de toekomst bestaat de wereld zoals we die vandaag kennen niet langer. Na de Grote Oorlog zijn de hedendaagse metropolen compleet verwoest en werd de mens verplicht om totaal anders te gaan leven. Sindsdien rijden steden als grote gevaartes over onze aardbol rond, op zoek naar eten en andere grondstoffen. Ook Londen is één van de grote roofsteden. Wanneer een klein dorpje opgeslokt wordt door de grootstad, ziet de dappere Hester Shaw eindelijk haar kans om Valentine, een briljante en vooraanstaande archeoloog, te vermoorden. Wanneer dat echter misloopt en Hester kennis maakt met Tom, begint er een groot avontuur dat absoluut dodelijke gevolgen zal kennen. Wie uiteindelijk zal overleven, blijft een groot raadsel. Zal Hester uiteindelijk nog kunnen afrekenen met haar vijand?

Peter Jackson is een naam die bekend staat voor spektakel en gigantisch straffe CGI. Ook in dit gloednieuwe Mortal Engines is dat zonder twijfel het geval. De prent begint indrukwekkend met een spannende achtervolgingsscene die je echt met open mond naar het scherm doet staren. Visueel is deze prent – die niet geregisseerd werd door Jackson – meteen al meer dan de moeite waard. Het probleem – en dat is wellicht ook de reden waarom de film flopte – zit echter in het verhaal. Jackson voorzag regisseur Christian Rivers van een matig script met een typisch en veel te dun verhaal, waardoor een echt goede prent nagenoeg onmogelijk bleek. Mortal Engines zorgt voor regelrecht plezier, maar echt heel goed wordt het nooit. Zonde is dat, want Mortal Engines heeft echt alles in zich om een nieuwe gigantische franchise te zijn.

Het grootste probleem waarmee de film kampt, is ongetwijfeld de matige kwaliteit van de personages. Peter Jackson en zijn mede-scenaristen hebben niet voldoende gedacht aan de uitwerking van de verschillende persoonlijkheden, waardoor ze al gauw behoorlijk leeg aanvoelen. Hester Shaw en Valentine hebben wel voldoende achtergrond meegekregen, maar ze kunnen de kijker nooit echt boeien. Dat ligt gelukkig niet aan het acteerwerk, want de rollen worden uitstekend vertolkt door de IJslandse Hera Hilmar en The Lord of the Rings­-ster Hugo Weaving. De twee zorgen ervoor dat alles tot op een zeker hoogte amusant blijft en dat is uiteindelijk waar het om draait. De cast wordt verder aangevuld door Robert Sheehan, Jihae, Leila George en Stephen Lang. Ook zij doen het goed, maar moeten personages vertolken die niet zo sterk zijn.

Je verveelt je geen seconde met Mortal Engines. Visueel zit de film uitstekend in elkaar. Op dat vlak kan je regisseur Christian Rivers en producent Peter Jackson maar weinig commentaar geven. Het probleem zit hem echter in het matige script en de lege personages, waardoor je op het einde van de rit toch met een dubbel gevoel achterblijft. Mortal Engines entertaint vast en zeker, maar is geenszins de start van een langlopende franchise omdat de film zo hard flopte. Gelukkig doen Hera Hilmar, Hugo Weaving en Robert Sheehan het goed, waardoor het uiteindelijk allemaal best te pruimen is. Wil je je een amuseren met een gigantische spektakelfilm? Dan is Mortal Engines absoluut de geknipte film voor jou. De prent wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 17 april 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de verbluffende trailer nu.

Kijk jij ook steeds uit naar nieuwe projecten van Peter Jackson? Wat vond jij van Mortal Engines? Heb je de film al in de bioscoop gekeken of zag je hem bij je thuis? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.