Review – Hunter Killer (2018)

Regie: Donovan Marsh
Cast: Gerard Butler, Gary Oldman, Linda Cardellini, Common & Alexander Diachenko
Genre: Actie, thriller
Releasedatum bioscoop: 12 december 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 12 april 2019

Nog niet zo heel lang geleden was de wereld een plek die constant vol spanning leefde door gigantische tegenstrijdigheden tussen twee grote tegenpolen. In de jaren ’80 bereikte de Koude Oorlog immers meer dan eens een hoogtepunt en leek er een gigantische oorlog uit te breken. Gelukkig bleef het allemaal toch rustig. Hollywood lijkt de periode erg interessant te vinden en daarom komen er bijna jaarlijks prenten uit die tijdens de woelige tijd plaatsvinden. Maar wat als je een thema van de Koude Oorlog plaatst in onze eigen tijd? Dan krijg je de spannende actiethriller Hunter Killer met Gerard Butler en Gary Oldman. Is een film over de gigantische rivaliteit tussen de VS en Rusland eigenlijk nog wel interessant?

In Hunter Killer volgen we Joe Glass, die plots de kapitein wordt van een grote Amerikaanse duikboot. Nadat een andere duikboot brutaal werd aangevallen in Russische wateren, krijgt Glass de opdracht om met de USS Arkansas polshoogte te nemen. Na grondig onderzoek ontdekt hij dat er meer aan de hand is dan een beetje agressiviteit van de aartsvijand. Zou het kunnen dat er een grote coup plaatsvindt en dat de aanval niet geautoriseerd werd door de Russische overheid? Glass krijgt de moeilijkste opdracht ooit en moet infiltreren in een zwaar bewaakte basis waar een antwoord op alle vragen ligt te rusten. Zal hij samen met zijn bemanning een nieuwe verhitte Koude Oorlog kunnen voorkomen?

Hunter Killer is absoluut een ‘no nonsense’-film. Vanaf de allereerste seconde heb immers je door wat voor film het is. Actie staat centraal en je weet dan ook dat echte inhoud over de gehele lijn zoek zal zijn. Het eerste deel van de film bouwt de spanning op een rustige manier uitstekend op, terwijl het tweede deel volledig de kaart trekt voor actie. Entertainend is het allemaal vast en zeker, maar de balans is over de gehele lijn eerder zoek. Hunter Killer is qua verhaal bovendien ook oppervlakkig. Regisseur Donovan Marsh tuimelt nu en dan in een typische clichékuil en dat is jammer. Op het einde van de rit kan je nooit zeggen dat je je verveelt hebt, maar of je je deze film binnen een aantal weken nog zal herinneren, dat is een andere zaak.

Het grootste issue waarmee Hunter Killer kampt, is ongetwijfeld de matige opbouw van de personages. Het grootste deel van de film focust op Joe Glass, een personage dat verre van een interessante achtergrond met zich meedraagt. Bovendien maakt de man niet meteen een interessante psychologische ontwikkeling door. De rol wordt wel goed neergezet door Gerard Butler, die in zijn eentje de film altijd wel interessant weet te houden. De cast wordt aangevuld door Common, Gary Oldman, Linda Cardellini en Alexander Diachenko, die stuk voor stuk lege personages naar het grote scherm brengen. Ook hier geld: entertainment staat centraal, maar Hunter Killer weet de kijker nooit echt te boeien met haar personages. Mooi is wel om de intussen overleden Michael Nyqvist ook nog eens aan het werk te zien.

Hunter Killer is echt geen slechte film. Het verhaal is misschien wel te typisch en de personages zijn veel te leeg, maar door de fijne actie zorgt regisseur Donovan Marsh ervoor dat je je geen enkel moment verveelt. Alleen zal je nooit het gevoel hebben dat de film ook effectief interessant is. Gerard Butler, Gary Oldman en Linda Cardellini zorgen voor goed acteerwerk, maar stoten meermaals op de limieten van hun matige personages. Hunter Killer is dus een matige actiethriller die zeker de moeite waard is voor fans van het genre die zich eens willen ontspannen, maar meer is het ook niet. De film wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 12 april 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel.

Wat denk jij van Hunter Killer? Denk je dat de film interessant is? Heb je de prent al in de bioscoop gezien of wachtte je tot je de film thuis in je zetel kon ontdekken? Laat ons weten wat jij van de film vindt door hier onder een reactie te plaatsen.