Review – Pledge (2019)

Regie: Daniel Robbins
Cast: Zack Weiner, Zachery Byrd, Phillip Andre Botello, Aaron Dalla Villa & Erica Boozer
Genre: Horror, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 11 april 2019

Horrorfilms komen in alle geuren en kleuren. Als je zelf ook op de hoogte bent van het filmlandschap, dan weet je dat er binnen het genre tal van subgenres bestaan. Zo zijn er actievolle, fantasierijke, zich in de ruimte afspelende en dramatische horrorfilms. Één ding blijkt dan meteen duidelijk: de ene horrorfilm is de andere niet. Vanzelfsprekend is er ook een gigantisch verschil in kwaliteit en verschijnt lang niet iedere horrorprent bij ons in de zalen. Zo bracht Source 1 Media een tijdje terug de interessant ogende horrorprent Pledge uit. De kans is groot dat je nooit eerder iets van de film hoorde, maar maakt dat de film per se minder de moeite waard? Laten we dat eens samen ontdekken.

Pledge volgt het doen en laten van David, Ethan en Justin, drie eerstejaars aan de universiteit die eigenlijk niet weten hoe ze zichzelf in het universiteitsleven moeten lanceren. Het ene feestje na het andere loopt verkeerd af en ze weten zelf ook dat ze veel te nerdy zijn. Maar er komt een einde aan hun teleurstelling, want wanneer ze aangesproken worden door de knappe Rachel worden ze meteen uitgenodigd voor een exclusief feestje in een afgelegen huis. Ze beslissen te gaan en het wordt de avond van hun leven. De leider van de studentenvereniging die het allemaal organiseerde besluit om de drie de kans te geven om lid te worden van hun exclusieve vereniging. Maar is dit wel een gewone studentenvereniging? Het trio gaat vastberaden terug naar het huis, zich niet bewust zijnde van wat er gaat gebeuren…

Studentenverenigingen staan er – zeker in Vlaanderen – om bekend hun schachten tot in het oneindige te testen. Urine drinken, zweepslagen trotseren… het zijn allemaal dingen die erbij horen. Pledge speelt met dat idee en drijft het onderwerp dan ook tot een absoluut uiterste. Het resultaat is een gruwelijke horrorprent die je meermaals doet wegkijken van het scherm. Pledge is misschien wel de meest afschuwelijke horrorprent in jaren en dat maakt het meteen heel erg goed. Je kan haast niet geloven dat deze film niet in de bioscopen speelde, net omdat het ongetwijfeld een spraakmakende film geweest zou zijn. Regisseur Daniel Robbins en zijn scenarist Zack Weiner presenteren een heerlijk uitgevoerde horrorprent die je echt meermaals kippenvel geeft.

Dat het allemaal zo goed overkomt, heeft natuurlijk ook te maken met het fijne acteerwerk. David, Ethan en Justin zijn drie geloofwaardige nerds die eens willen genieten van het studentenleven. De rollen worden knap vertolkt door respectievelijk Zack Weiner, die ook het script schreef, Phillip Andre Botello en Zachery Byrd. Verder wordt de cast aangevuld door de angstaanjagende Aaron Dalla Villa, Cameron Cowperthwaite en Joe Gallagher. De heerlijke cast zorgt ervoor dat je je absoluut geen enkele seconde verveelt en dat is natuurlijk een geweldig pluspunt. De personages zijn misschien niet de meest sterke, maar voor dit soort films is dat eigenlijk niet zo belangrijk. Alles werkt vanaf de allereerste seconde tot het laatste frame en dat is per slot van rekening het voornaamste.

Zoals vele eerdere titels van Source 1 Media is ook Pledge een absolute verrassing. Deze film staat voor gigantisch angstaanjagende horror en na afloop heb je echt even wat tijd nodig om tot rust te komen. Het script van Zack Weiner is intelligent en verrassend en ook de regie van Daniel Robbins is uitstekend. De cast, geleid door Weiner, Andre Botello en Byrd, doet het over de gehele lijn uitstekend en zorgt ervoor dat de kijker gedurende de hele film geëntertaind blijft. De prent heeft gelukkig maar een speelduur van 80 minuten, anders zou je helemaal gek worden door de horror. Ter conclusie: Pledge is een niet te missen horrorprent die je zo snel mogelijk in huis moet halen. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 11 april op DVD in de winkelrekken. Bekijk de uitstekende trailer nu.

Durf jij films als Pledge in je eentje te kijken of zal je altijd iemand bij je moeten hebben? Durf je de film überhaupt een kans te geven? Spreekt de film je aan of helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.