Review – The Favourite (2019)

Regie: Yorgos Lanthimos
Cast: Olivia Colman, Emma Stone, Rachel Weisz, Nicolas Hoult & Mark Gatiss
Genre: Historisch, biografisch drama
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 9 januari 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 8 mei 2019

De Oscars zijn meestal een erg voorspelbaar gegeven. Vaak is het immers op voorhand al duidelijk wie de Oscar mee naar huis zal nemen. Zo is het nu al zeker dat Quentin Tarantino’s nieuwste prent Once Upon a Time in Hollywood bij de eerstvolgende Academy Awards-uitreiking een aantal prijzen in de wacht zal slepen. Dit jaar leek de Oscar voor Beste Actrice te gaan naar de getalenteerde Glenn Close, maar uiteindelijk was het de sympathieke en totaal verraste Olivia Colman die met de felbegeerde prijs aan de haal ging. Ze werd bekroond voor haar rol als de boeiende Queen Anna in Yorgos Lanthimos’ nieuwe topfilm The Favourite. Sinds kort ligt de prent ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Is hij wel de moeite waard om in jouw verzameling op te nemen?

De achttiende eeuw is ook in Engeland een vuile periode waarin seks, jaloezie en geweld centraal staan. Dat is ook het geval aan het Engelse hof, waar de bijzondere Queen Anne de scepter zwaait. Terwijl het land zich voorbereidt op de Spaanse Successieoorlog, bevindt de meest gevaarlijke strijd zich aan het Hof. Wanneer de jonge Abigail besluit het personeel van het Hof te komen versterken, merkt de slinkse Sarah Marlborough, een vertrouwelinge van Anne die achter de schermen alles regelt, dat de jonge vrouw meer en meer aandacht krijgt van de Koningin. De twee doen er alles aan om de vorstin voor hen te winnen, met alle gevolgen van dien. Wie zal aan het einde van de rit zegevieren en trots naast de Queen, die erg sukkelt met haar gezondheid en met zichzelf, kunnen paraderen?

Het verhaal dat Yorgos Lanthimos deze keer op de kijker loslaat, is helemaal niet zo groots. Integendeel: The Favourite is eigenlijk een bijzonder kleine film die focust op het leven van drie vrouwen aan het Engelse hof. Het hoeft geen verduidelijking dat dat meteen heel interessant wordt. Lanthimos doet het uitstekend en trakteert je absoluut op een schitterende film, die niet alleen verhaaltechnisch scoort. Visueel is de prent ook echt een streling voor het oog. Let bijvoorbeeld maar op de heerlijke draaishots die met een gigantische lens in beeld zijn gebracht. Yorgos Lanthimos – die eerder al The Killing of a Sacred Deer (2017) op cinefielen losliet – is een uitstekend regisseur en verteller, maar zal wellicht de kijker die puur en alleen entertainment wil zien niet meteen kunnen bekoren.

The Favourite is immers een erg speciale film die voor sommigen onder ons veel te langdradig en dus saai zal zijn. Toch blijft de film voor de meerwaardezoeker echt een absolute must, alleen al omdat de drie vrouwen die je ziet rondlopen uitstekend zijn uitgewerkt en verbluffend goed worden vertolkt. Queen Anne is een vuile, ongezonde en vooral ongeïnteresseerde koningin die zich elke dag als een klein kind amuseert. De rol wordt met absolute finesse naar het scherm gebracht door de relatief onbekende Olivia Colman – je kent haar van de BBC-reeks Broadchurch of het geweldige The Night Manager. De Britse topactrice ging volledig terecht lopen met de Oscar voor Beste Actrice. Maar ook Rachel Weisz en Emma Stone, die de rollen van Sarah en Abigail vertolken, hoeven geenszins onder te doen. Ook zij zetten fenomenaal straffe performances neer en spelen interessante vrouwen die gevaarlijker zijn dan je je ooit had kunnen inbeelden.

Voor wie houdt van films die je meer bieden dan de doorsnee prent die uit Hollywood overwaait, is The Favourite absoluut een perfecte film. Yorgos Lanthimos staat er om bekend bijzondere cinema te brengen en dat is ook nu alweer het geval. Het kleine verhaal wordt groots gebracht en is visueel echt indrukwekkend. Olivia Colman, Rachel Weisz en Emma Stone zijn geweldig als de drie vrouwen die voortdurend spelletjes met elkaar spelen. Colman ging terecht aan de haal met een Oscar. The Favourite is bovenal hyperintelligente cinema die wellicht niet iedereen kan bekoren, maar dat hoeft ook helemaal niet. Als de film nog maar één cel in je lichaam triggert, zorg dan dat je hem zo snel mogelijk kijkt. De prent wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 8 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Spreken intriges die zich afspelen aan het Engelse hof je wel aan? Heb je The Favourite al gekeken en vond je het acteerwerk ook zo verbluffend straf? Of laat de prent je maar koud? Laat het ons weten door hier onder te reageren.