Review – Happy Death Day 2U (2019)

Regie: Christopher Landon
Cast: Jessica Rothe, Isreal Broussard, Phi Vu, Sarah Yarkin, Suraj Sharma & Ruby Modine
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum bioscoop: 20 februari 2019
Releasedatum DVD: 19 juni 2019

Dat horrorfilms voor filmstudio’s absoluut het nieuwe goud zijn, staat al langer vast dan vandaag. Vroeger leken dat de grote fantasy- of superheldenfilms te zijn, maar daarbij is succes nooit gegarandeerd aangezien die genres vaak peperduur zijn. Een goede horrorfilm kan heel goedkoop gemaakt worden en daarom verschijnen er de laatste jaren ook steeds meer. Zo bracht Universal Pictures in 2017 de entertainende horrorprent Happy Death Day uit in de Belgische zalen. De prent was spotgoedkoop, absoluut entertainend en werd wereldwijd een gigantisch succes. Een sequel kon bijgevolg niet uitblijven en die zag eerder dit jaar het licht. Horrorsequels zijn vandaag de dag schering en inslag, maar is het niet steeds meer van hetzelfde? Is Happy Death Day 2U meer dan gewoon een kopie van diens voorganger?

Na tal van pogingen om haar moordenaar te vinden, is de jonge Tree er eindelijk in geslaagd haar ‘geweldige’ verjaardag te overleven. Ze geniet nu van haar normale studentenleven en doet dat samen met Carter en zijn vriendengroep. Alles dreigt echter te veranderen wanneer Ryan, de beste vriend van Carter, exact hetzelfde probleem lijkt te hebben als Tree: hij maakt elke dag opnieuw mee en wordt telkens weer vermoord. In een poging het probleem op te lossen, belandt Tree in een andere dimensie en moet ze alweer haar in bloedvergieten eindigende verjaardag meemaken. Zonder dat Carter en zijn vrienden haar in deze dimensie kennen, moet ze er alles aan doen om terug te gaan naar haar eigen wereld. Maar is dat wel wat ze echt wilt? Tree moet hartverscheurende keuzes maken en dat terwijl het leven van iedereen in haar omgeving op het spel staat.

In 2017 was Happy Death Day absoluut een verademing. De goedkope horrorprent over een jonge studenten die letterlijk keer op keer in déjà vu’s leeft, was behoorlijk entertainend. Dat een vervolg meteen in de steigers stond, was dan ook geen verrassing. En het mag meteen gezegd worden: Happy Death Day 2U is veel meer dan gewoon een kopie. Hoewel de prent een pak minder swingend van start gaat dan zijn voorganger, heeft regisseur-scenarist Christopher Landon absoluut zijn best gedaan om de kijker wederom iets verfrissends voor te schotelen. Het verhaal zit goed in elkaar en laat je samen met de personages achterhalen wat er nu net aan de hand is. Het wordt nooit ingewikkeld en toch vraagt de film je om nu en dan na te denken. Dit is entertainment zoals het hoort, niet meer, niet minder.

Landon vergeet met zijn sequel ook geenszins om de personages verder uit te diepen. Naast het verhaal over dagen die zich steeds weer opnieuw afspelen en die fataal aflopen, gaat Happy Death Day 2U ook over de hartverscheurende keuzes die Tree moet maken. Daardoor kom je als kijker dicht bij het personage en leer je haar nog beter kennen. In die zin is Happy Death Day 2U absoluut beter dan diens voorganger. Tree blijft een fijne persoonlijkheid en dat komt vast en zeker ook door het fijne acteerwerk van Jessica Rothe. Zij draagt de film wederom compleet en weet met haar niet al te serieuze acteerwerk de kijker steeds weer te verrassen. Dat geldt overigens ook voor de andere leden van de cast. Isreal Broussard, Phi Vu en Sarah Yarkin spelen stuk voor stuk fijne personages die dat van Rothe meer dan goed aanvullen.

Het succes van horrorfilms zal nog een tijdje blijven voortduren. Ook deze vervolgfilm Happy Death Day 2U is immers een gigantisch succes geweest en dat is absoluut helemaal terecht. De film zit goed in elkaar en weet de kijker over de gehele lijn echt te entertainen. Christopher Landon schrijft en regisseert een fijne horrorprent die absoluut voor iedereen een must is als je je eens echt wil ontspannen. Jessica Rothe doet het wederom geweldig als de onfortijnlijke Tree en wordt ondersteund door tal van andere getalenteerde acteurs. Kortom: er is absoluut geen enkele reden om deze film niet zo snel mogelijk te bekijken. P.S.: blijf ook nog zitten tijdens de aftiteling, want Landon trakteert je ook nog op een mogelijke voorzet voor een derde film. Happy Death Day 2U wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 19 juni 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Heb jij Happy Death Day (2017) ook al gekeken en was je ook benieuwd naar het vervolg? Wat vond je van Happy Death Day 2U? Vond jij het ook nog steeds goed of ben je niet meer zo enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.