Review – Jack Ryan: Seizoen 1 (2019)

Regie: Morten Tyldum, Patricia Riggen e.a.
Cast: John Krasinski, Abbie Cornish, Wendell Pierce, Ali Suliman & Dina Shihabi
Genre: Actie, drama,  thriller
Originele zender: Amazon Prime
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 juni 2019

In film- en serieland zijn er tal van personage te bewonderen die al heel lang meegaan. Ze zijn vaak ook al door verschillende goede en minder goede acteurs tot leven gebracht. Denk bijvoorbeeld maar aan Batman, Superman of James Bond. Vaak betekent een nieuwe acteur een nieuwe start en  zijn alle ogen op de eerste ‘nieuwe’ film of aflevering gericht. In 2019 was er nog een ander personage dat na een aantal jaar wederom een nieuw gezicht kreeg: Jack Ryan. De slimme analist en spion van de hand van de getalenteerde Tom Clancy werd eerder al vertolkt door Chris Pine en Harrison Ford, maar deze keer is het aan John Krasinski. De geweldige acteur en regisseur lijkt een frisse wind en dus oogt de nieuwe reeks veelbelovend. Kan Krasinski het personage goed brengen of valt het allemaal toch wat tegen?

Jack Ryan is een eigenwijze analist bij de CIA. Hij zoekt samen met andere collega’s uit hoe bekende en minder bekende terroristencellen hun operaties financieren. Wanneer Jack een nieuwe baas krijgt die aan zijn kunnen twijfelt, besluit de analist toch langs te gaan met zijn nieuwe onderzoek. Jack is er immers van overtuigd dat hij een nieuw netwerk heeft ontdekt dat ingenieuzer dan ooit te werk gaat. De leider van de terroristencel zou een zekere Suleiman zijn, die opereert vanuit een plek in Syrië. Niemand gelooft Ryan, tot er echt iets misgaat. Ryan belandt uiteindelijk oog in oog met de terrorist zelf en besluit zich helemaal vast te bijten in de zaak. Terwijl Suleiman een reeks bloederige aanslagen plant, probeert Jack hem steeds weer voor te zijn. Maar gaat dat niet ten koste van zijn privéleven? Het kat-en-muisspel zal zeker niet gauw afgelopen zijn…

Toen Amazon aankondigde dat het met een nieuwe prestigieuze reeks kwam rond het bekende personage van Tom Clancy, werd nagenoeg iedereen enthousiast. En eigenlijk is dat best terecht. Hoewel Jack Ryan ietwat moeizaam op gang komt en echt zijn tijd neemt om de sfeer te scheppen, ben je al gauw helemaal ondergedompeld in de reeks. De nieuwe serie met John Krasinski is van meet af aan spannend en doet je meermaals verder dan op het puntje van je stoel zitten. Het verhaal is uitstekend opgebouwd en bevat tal van verrassingen die ervoor zorgen dat je je nooit verveelt. Alleen is de thematiek – over een IS-achtige terrorist – niet zo origineel. De scenaristen en producers hadden vast en zeker iets ingenieuzer kunnen schrijven. Maar wat je te zien krijgt, is absoluut van een goede kwaliteit.

Als een reeks genoemd is naar het hoofdpersonage dat er in te zien is,  spreekt het voor zich dat alles gaat en staat met dat personage zelf. Gelukkig is Jack Ryan helemaal geen saaie kwiet die je meer doet geeuwen dan enthousiast naar het scherm doet staren. Ryan is een goed uitgewerkte persoonlijkheid die gaandeweg een fijne persoonlijke evolutie doormaakt. De rol wordt nagenoeg perfect naar het scherm gebracht door John Krasinski, die zich eerder al helemaal bewees met zijn rollen in The Office en A Quiet Place (2018). Krasinski lijkt de geknipte man voor dit soort rollen en draagt de reeks in zijn eentje helemaal. Gelukkig staat hij er niet alleen voor en wordt hij geassisteerd door Wendell Pierce, Abbie Cornish en Ali Suliman. Vooral die laatste, die de rol van opperterrorist Suleiman voor zijn rekening neemt, verbluft. Jack Ryan is uitstekend gecast, dat staat vast.

Je had het wel kunnen denken dat wij fan zouden zijn van de reeks, maar Jack Ryan is absoluut een fenomenale actieserie. Hoewel het verhaal niet zo bijster origineel is, kan je het allemaal nooit saai of slecht geschreven vinden. De personages komen over de gehele lijn goed tot hun recht en ook het acteerwerk van John Krasinski en zijn collega’s staat helemaal op punt. Het is vooral akelig dat het verhaal brandend actueel is en eigenlijk op dit ogenblik echt zou kunnen gebeuren. Je verveelt je geen enkel moment met de spannende acht afleveringen en dat is hoe dan ook het allerbelangrijkste. Hou je van goede en spannende actie én ben je bovendien fan van Tom Clancy? Mis het eerste seizoen van deze topreeks dan niet. Jack Ryan wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 19 juni 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Vind jij John Krasinski ook de geknipte man voor de rol van Jack Ryan? Wat vond jij van het eerste seizoen van deze dure reeks? Heb je van Jack Ryan genoten of vond je het toch maar middelmatig? Laat het nu weten door hier onder te reageren.