Review – At First Light (2019)

Regie: Jason Stone
Cast: Théodore Pellerin, Stefanie Scott, Saïd Taghmaoui, Percy Hynes White & Kate Burton
Genre: Drama, sciencefiction, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 6 juni 2019

Wie dacht dat sciencefictionfilms altijd groots en bombastisch zijn, heeft het eigenlijk meteen grondig mis. Lang niet alle films in dat genre imponeren op dezelfde manier als afleveringen in de Star Wars– of Star Trek-franchise. Nu en dan verschijnen er immers sciencefictionprenten die inhoudelijk veel meer willen vertellen. Een goed voorbeeld hiervan is het recente High Life (2019), dat speelde met tal van existentiële vragen. Een paar weken terug bracht Source 1 Media het in onze regio totaal onbekende sciencefictiondrama At First Light uit op DVD. Het verhaal en de trailer lijken bijzonder interessant en dat is voor ons meer dan genoeg om de film eens grondig onder de loep te nemen. Is At First Light voor jou de moeite waard of toch niet helemaal?

Sean woont samen met zijn jongere broer bij zijn zieke oma. De drie hebben het niet breed en eigenlijk heeft Sean ook niet zo veel vrienden. Wanneer hij tijdens een feestje na een lange tijd opnieuw praat met Alex, een meisje dat hij al heel lang ziet zitten, verandert alles. De volgende dag belt Alex hem immers op met een heel vreemd verhaal. Ze heeft geen idee wat er gebeurd is, ze weet niet waar ze is en ze wil dat Sean haar helpt. Zou het iets te maken hebben met de plek waar ze de vorige avond met haar vriend ging zwemmen? Wanneer blijkt dat Alex vreemde bovennatuurlijke krachten heeft en ze gezocht worden, moeten de twee op de vlucht. Maar is Sean wel veilig naast het meisje waar hij al zo lang bij wil zijn? Dit wordt ongetwijfeld de gevaarlijkste periode in het leven van de naïeve Sean.

Net zoals tal van films in het genre, verkent ook At First Light de wereld van aliens. Vernieuwend in deze prent is wel dat de vreemde wezens geenszins gewelddadig zijn en dat ze ook niet op een enge manier naar onze planeet komen. Regisseur-scenarist Jason Stone koos voor aliens die zich tonen als lichtgevende sterren en dat heeft echt wel iets. Op het eerste gezicht ben je dan ook behoorlijk enthousiast. De film begint trouwens ook mysterieus en doet je verlangen naar maar. Jammer genoeg gaat Stone na een half uurtje de mist in. Het verhaal blijft de hele tijd aan de oppervlakte, terwijl de toeschouwer eigenlijk voor iets meer actie roept. Ook na de uiteindelijke finale – die zonder twijfel visueel echt verbluft – blijft de kijker nog met veel te veel vragen achter zitten. Stone had van deze film echt een pareltje kunnen maken, maar dat werd het niet helemaal…

Wat betreft de personages, blijf je met een dubbel gevoel achter. Jason Stone heeft immers zijn uiterste best gedaan om de twee hoofdpersonages, Sean en Alex, echt inhoud te geven. Maar ook hier blijft alles steeds oppervlakkig. De twee maken niet echt een duidelijke psychologische ontwikkeling door en dat maakt de film eigenlijk een pak minder interessant. Ook hier laat de regisseur-scenarist dus een aantal belangrijke steekjes vallen. Gelukkig heeft hij de twee personages wel uitstekend gecast. De rol van Sean wordt mooi vertolkt door Théodore Pellerin, een onbekende acteur die zeker veel meer in zijn mars heeft. Hij wordt geflankeerd door Stefanie Scott, die eerder al te bewonderen was in Insidious: Chapter 3 (2015). Ook zij levert een nagenoeg feilloze en mysterieuze acteerprestatie die de film zonder meer ten goede komt.

At First Light is vanaf de eerste seconde tot het allerlaatste beeld een dubbeltje op zijn kant. De film laat je dus met gemengde gevoelens achter. Enerzijds zit het visueel allemaal wel goed en voel je dat regisseur-scenarist Jason Stone absoluut geen slechte filmmaker is. Anderzijds vallen het verhaal en de opbouw van de personages net iets te hard tegen. At First Light weet de kijker niet helemaal te boeien en dat is ontzettend jammer. De film had immers alles in zich om een bijzonder staaltje sciencefictioncinema te worden in de stijl van Midnight Special (2016). Je kan dus nooit zeggen dat dit echt geweldige cinema is, hoewel Théodore Pellerin en Stefanie Scott de film absoluut wel naar een hoger niveau tillen. Hoe dan ook: zorg dat je vooral zelf eens oordeelt over de film. At First Light wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 6 juni 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de fijne trailer nu.

Moeten sciencefictionfilms voor jou altijd groots en bombastisch zijn of hou je wel van de kleinere prenten in het genre? Heb je At First Light al gekeken of heb je al van de film gehoord? Wat denk jij ervan? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen.