Review – Arctic (2019)

Regie: Joe Penna
Cast: Mads Mikkelsen & Maria Thelma Smáradóttir
Genre: Avontuur, drama
Releasedatum bioscoop: 20 maart 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD: 12 juli 2019

Je zou het misschien niet helemaal geloven, maar het menselijke lichaam en de menselijke geest zijn veel sterker dan het op het eerste gezicht lijkt. In vreselijke omstandigheden kunnen we immers nog behoorlijk lang overleven. Dat is iets wat we ook vaker in films zien terugkomen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan de fantastische survival-dramafilm 127 Hours (2010) met de geweldige James Franco, die perfect toonde dat de mens meer in zich heeft dan hij denkt. Ook dit jaar kwam er een film in de bioscoop die exact over die materie handelde: Arctic. Met Mads Mikkelsen in de hoofdrol, een interessant plot en prachtige shots kan de film eigenlijk niet meer teleurstellen, toch?

Wanneer een reisje naar het noordpoolgebied– de meest gevaarlijke en onvoorspelbare van alle plekken op aarde – totaal verkeerd afloopt, belandt de dappere Overgård helemaal alleen in de gigantische sneeuwwoestijn. Zijn reisgenoten overleefden de klap immers niet. De man probeert te overleven met alles wat hij vindt en lijkt daar behoorlijk goed in te slagen. Maar wanneer hij getuige is van een andere helikoptercrash en hij één van de passagiers kan redden, verandert alles. De vrouw is immers ernstig gewond en Overgård heeft veel te weinig medische spullen om haar afdoende te verzorgen. Overgård moet kiezen: blijft hij in zijn relatief veilige kampement of gaat hij het onbekende in op zoek naar hulp? Één ding is zeker: hij zal tot het uiterste moeten gaan om dit samen met de vreemde vrouw te overleven.

Meteen is duidelijk dat Arctic voornamelijk een film is die focust op de overlevingsdrang van het hoofdpersonage. De film doet denken aan titels als 6 Below: Miracle on the Mountain (2017) en All Is Lost (2013). En hoewel er misschien al veel films geweest zijn over overleving en de mens die zichzelf tot het uiterste moet drijven, is deze Arctic toch weer helemaal iets anders. Regisseur Joe Penna presenteert eigenlijk een heel basic en klein verhaal, maar brengt het wel op een heel intelligente en goede manier. Arctic wordt immers nooit saai. Integendeel: de film zit vol met verrassingen en dat zorgt voor entertainment van het allerhoogste niveau. Als je daarnaast ook nog eens kan genieten van prachtige shots – de film is voornamelijk gefilmd in het ongerepte IJsland – weet je eigenlijk al meer dan genoeg.

Naast alles wat je effectief te zien krijgt, focust regisseur Penna ook op het innerlijk van de onfortuinlijke Overgård. Je voelt heel goed mee met het personage en begrijpt absoluut elke stap die hij doorheen zijn overlevingsstrijd zet. Dat de rol bovendien uitstekend neergezet wordt door de fantastische Mads Mikkelsen, maakt het allemaal nog beter. Mikkelsen acteert puur en hoogst geloofwaardig en draagt de film in zijn eentje compleet. Mikkelsens uiterlijk is bovendien ook perfect voor films als deze. De vrouw voor wie hij moet zorgen zegt niet echt veel, maar wordt wel mooi neergezet door de IJslandse Maria Thelma Smáradóttir. Joe Penna heeft dus met grote zekerheid de perfecte mensen gevonden om te schitteren in zijn overlevingsprent.

Met Arctic heeft Joe Penna een uitstekend debuut beet. De man zet zich op deze manier ongetwijfeld op de kaart in Hollywood. De film over een Scandinavische man die moet kiezen tussen zijn veilige kamp of een trip doorheen het onbekende is niet alleen heel interessant, het is ook gewoon razendspannend. Penna vergeet op geen enkel moment om de kijkers te verrassen en dat kan je alleen maar toejuichen. Mads Mikkelsen is fantastisch als de verdwaalde Overgård en draagt de film perfect. Kortom: er zijn alleen maar positieve elementen te vinden in dit uitstekende overlevingsdrama van Joe Penna. Arctic wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 12 juli 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Hou jij van survivaldrama’s zoals 127 Hours (2010) en All Is Lost (2013)? Heb jij Arctic al in de bioscoop gezien of wilde je de film toch liever thuis ontdekken? Laat ons weten wat jij van de film vindt door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.