Review – What Happened to Monday (2017)

Regie: Tommy Wirkola
Cast: Noomi Rapace, Glenn Close, Willem Dafoe, Marwan Kenzari & Christian Rubeck
Genre: Sciencefiction, actie, mysterie
Distributeur: Splendid Film
Releasedatum bioscoop: 30 augustus 2017, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 maart 2018

De vraag die iedereen zich momenteel stelt, is hoe het nu eigenlijk verder moet met ons leven op de planeet. De klimaatverandering, de uitstoot van broeikasgassen en de steeds groeiende wereldbevolking zijn immers immense uitdagingen waarop we tot op vandaag nog steeds geen antwoord lijken te vinden. Iedereen beseft echter tegelijkertijd ook wel dat de tijd dringt. Zou het een oplossing zijn om de explosieve groei van de wereldbevolking in te dijken door een wereldwijde eenkindpolitiek, zoals vroeger in China gold? Kunnen we op die manieren de hedendaagse uitdagingen eventueel toch te baas zijn? Over die interessante materie gaat What Happened to Monday, de recentste film van regisseur Tommy Wirkola. Interessant op het eerste gezicht, maar is het dat ook?

In de jaren ’70 van de 21e eeuw komt de Amerikaanse overheid op de proppen met een nieuwe wet: vanaf heden zijn alleen nog gezinnen met één kind toegestaan. Net op dat moment bevalt de dochter van Terrence Settman van een identieke zevenling. Terrence’ dochter overleeft het niet en de man besluit om de kinderen elk een naam te geven die overeenkomt met een dag van de week. Wanneer de zeven meisjes thuis zijn, mogen ze zijn wie ze willen. Maar van zodra ze zich in het openbaar begeven, moeten ze allemaal de identiteit van Karen Settman aannemen. De jaren gaan voort en iedere dag verlaat een andere zus het huis als Karen Settman. Alles loopt gesmeerd, tot Monday plots van de aardbol verdwijnt. Wat is er aan de hand? Is er iemand die het geheim van de zevenling ontdekt heeft? De zeven zussen weten niet wat ze moeten doen, maar beseffen wel dat ze meer dan ooit in gevaar zijn…

Het concept dat Tommy Wirkola en zijn scenaristen presenteren in deze sciencefictionprent is eigenlijk van meet af aan heel interessant en entertainend. Het idee van een zevenling in een wereld van eenkindpolitiek brengt vanzelfsprekend heel spannende momenten met zich mee en die spanning is ook wat de film over de gehele lijn kenmerkt. What Happened to Monday begint fantastisch goed, heeft je interesse meteen beet en laat die ook op geen enkel moment los. Het hele verhaal is immers ook behoorlijk geloofwaardig en dat maakt voor de kijker nog leuker om te volgen. De nieuwe  film van Tommy Wirkola bezorgt je entertainment van het allerhoogste niveau en een finale die je echt op het puntje van je stoel doet zitten. De verveling slaat nooit toe en dat is per slot van rekening één van de belangrijkste dingen aan een film.

Het acteerwerk in deze mysterieuze actieprent is heel sterk. De rol van grootvader Terrence, die eerder klein is, maar wel fundamenteel voor het hele verhaal, wordt goed gebracht door de grote Willem Dafoe. Maar eigenlijk is het vooral Noomi Rapace die de show gedurende de hele film steelt. Zij speelt alle zeven zussen en doet dat helemaal zoals het hoort. In dat opzicht doet de film je vast en zeker denken aan de ijzesterke reeks Orphan Black met Tatiana Maslany in de hoofdrol. Rapace is een sterke actrice en bewijst dat met haar zeven rollen helemaal. Tot slot zie je ook Glenn Close schitteren als de boosaardige Nicolette Cayman en vult Marwan Kenzari de cast uitstekend aan als de hopeloos verliefde Adrian Knowles. Ook op dit vlak is What Happened to Monday schitterende cinema.

Met What Happened to Monday presenteert Tommy Wirkola een uiterst entertainende, actievolle, mysterieuze en gewoon heel erg goede sciencefictionfilm. Het verhaal is sterk en het tempo in de film ligt heel erg hoog. Verveling slaat op geen enkel moment toe en dat komt ongetwijfeld ook dankzij het ijzersterke acteerwerk van Noomi Rapace. Ook Willem Dafoe en Glenn Close doen het uitstekend in fijne aanvullende rollen. De regie van Wirkola is absoluut knap en ook de CGI is van een heel erg hoog niveau, waardoor alles er nog geloofwaardiger uitziet. Kortom: als je een avond vol entertainment zoekt, dan is What Happend to Monday absoluut geen slechte keuze. De film wordt verdeeld door Splendid Film en ligt sinds 29 maart 2018 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de coole trailer nu.

Ken jij What Happened to Monday van titel of heb je de film zelf al in de bioscoop gezien? Ontdekte je de prent al bij je thuis? Wat vond jij ervan? Laat het ons snel weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.