Review – Shazam! (2019)

Regie: David F. Sandberg
Cast: Zachary Levi, Mark Strong, Asher Angel, Jack Dylan Grazer & Grace Fulton
Genre: Actie, sciencefiction, komedie
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum bioscoop: 3 april 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 augustus 2019

Het einde van de lange donkere tunnel van het DCEU is eindelijk in zicht en het ziet er ook naar uit dat er licht in zicht is. Na een aantal matige afleveringen zoals Batman v Superman: Dawn of Justice (2016), Suicide Squad (2016) en Justice League (2017) kwamen er eindelijk betere films. De introductie van Wonder Woman en Aquaman bleken grote successen, zo groot dat beide sequels momenteel druk geproduceerd worden. Het DCEU is dus nog lang niet afgeschreven. Terwijl veel fans vol verwachting uitkijken naar Matt Reeves’ The Batman met Robert Pattinson als Bruce Wayne, was er in 2019 nog een andere film die zich in het grote universum afspeelde. Fans stonden twijfelachtig tegenover Shazam!, maar na de bioscooprelease bleek de film een heerlijk schot in de roos. Maar is dat eigenlijk wel echt zo?

Billy Batson lijkt een doodgewone tiener, maar is dat eigenlijk helemaal niet. Als kind verloor hij zijn moeder en sindsdien probeert hij haar steeds weer terug te vinden. Wanneer hij opnieuw een mevrouw Batson gevonden heeft en het de verkeerde blijkt, wordt de wanhopige tiener wederom in een gastgezin geplaatst. Maar ook daar vindt Billy niet meteen het geluk. Zijn nieuwe broer Freddy is immers een enorme lastpost, de school is niet leuk en ook zijn nieuwe ouders zijn vreemd. Maar dan gebeurt er iets ongelooflijks: Billy blijkt de uitverkorene van één of andere tovenaar en krijgt onvoorstelbare krachten telkens wanneer hij ‘Shazam!’ roept. Billy moet zijn lot als sterkste superheld ooit omarmen en dat terwijl hij nog maar net 14 jaar is. Echt gevaarlijk wordt het pas wanneer de boosaardige Dokter Sivana op de loer ligt…

De meest recente afleveringen in het DCEU waren dus verrassend genoeg wel entertainend, grappig en gewoonweg goed. Dat geldt vast en zeker ook voor Shazam!, die de nieuwste superheld in het universum van Batman en Superman introduceerde. Wat vooral echt fijn is aan deze prent, is dat het verhaal behoorlijk klein start. Die kern, over een jongen die opgroeit in pleeggezinnen en met zichzelf eigenlijk geen blijf weet, houdt regisseur David F. Sandberg behoorlijk goed vast. Maar voor je denkt dat Shazam! een saaie dramafilm is: dat is het dus absoluut niet. Na een half uurtje trakteert Sandberg je op een heerlijke – met momenten echt hilarische – portie superheldenplezier. Sandberg heeft oog voor het evenwicht tussen enerzijds actievol sciencefictionavontuur en anderzijds komedie, wat de film alleen nog maar beter maakt.

Wat meteen ook opvalt, is dat Shazam! uitstekend gecast is. Asher Angel mag dan wel een redelijk onbekend figuur zijn in Hollywood, hij zet de rol van de jonge Billy Batson wel fantastisch neer. Samen met Jack Dylan Grazer, die ook goed overkomt als Billy’s nieuwe broer Freddy, zorgt hij geregeld voor vuurwerk op het scherm. Maar eigenlijk wordt het pas echt goed wanneer Shazam echt gestalte krijgt in het uiterlijk van de geweldige Zachary Levi, die je misschien wel kent van zijn passages als Fandral in de Thor-films. Levi is gewoon fantastisch en entertaint de kijker vanaf het eerste moment dat hij verschijnt. Is dat nog niet genoeg voor jou? De rol van slechterik Sivana wordt vertolkt door de geweldige Mark Strong. Als dat allemaal niet geweldig klinkt?!

Ja hoor… Na Wonder Woman (2017) en Aquaman (2018) is ook Shazam! absoluut een schot in de roos. David F. Sandberg, die eerder Lights Out (2016) en Annabelle: Creation (2017) regisseerde, levert een uitstekende superheldenfilm af die zichzelf niet al te serieus neemt. Een groter verschil met de films van Zach Snyder kan je haast niet hebben. Shazam! is over de gehele lijn entertainende cinema en vergeet nooit de rode draad over pleegkinderen en pleegouderschap. Om een lang verhaal kort te maken: Shazam! is niet te missen cinema die jij zo snel mogelijk moet bewonderen. De film wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 7 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de entertainende trailer nu.

Ben jij een echte DC-fan en heb je alle afleveringen in het DCEU al bekeken? Wat vond jij van Shazam!? Heb je de film al in de bioscoop gezien of wilde je hem liever thuis ontdekken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.