Review – Outlander: Seizoen 4 (2019)

Regie: Julian Holmes, Ben Bolt e.a.
Cast: Caitriona Balfe, Sam Heughan, Maria Doyle Kennedy, Sophie Skelton & Richard Rankin
Genre: Drama, romantiek, avontuur
Originele zender: Starz
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 juni 2019

Stel je eens voor dat tijdreizen echt zou bestaan en dat je nu kon terugkeren in de tijd? Waar zou jij heen gaan? Zou je graag eens willen zien hoe het leven er bij de Romeinen aan toe ging of wil je een belangrijk persoon in de geschiedenis in het echt ontmoeten? De mogelijkheden zouden in ieder geval immens zijn. Dat Hollywood en televisiestudio’s over deze thematiek graag films en series maken, is dan ook geen grote verrassing. Denk zo bijvoorbeeld maar aan 11.22.63, waarin het hoofdpersonage terugkeert naar de jaren ’60 om de moord op JFK te verhinderen. De laatste jaren is er eigenlijk maar één serie die echt geweldig is én over tijdreizen gaat: Outlander. Het romantische en avontuurlijke drama is intussen al toe aan een vierde seizoen en lijkt nog lang niet te stoppen. Is het eigenlijk allemaal eigenlijk steeds even goed?

Na het vreselijke ongeluk met hun schip belanden Claire en Jamie in de Nieuwe Wereld van Amerika. Na een bezoekje aan Jamies tante Jocasta, begint het koppel niet ver voor de Amerikaanse revolutie een leven op te bouwen tussen de Indianen en gevaarlijke Regulators. Jamie krijgt immers een groot stuk land geschonken van de gouverneur van North-Carolina en moet op zoek naar Schotten die er zich definitief willen vestigen. Dat blijkt alleen niet zo heel gemakkelijk. Tijdens zijn zoektocht vindt hij oude bekenden terug en maakt hij nieuwe vrienden, terwijl hij minstens zo veel mensen tegen zich krijgt. Intussen wordt de liefde tussen Brianna en de Schotse Roger intenser dan ooit te voren. Zullen de Frasers op een dag allemaal samen zijn of zullen de nieuwe gevaren daar absoluut een stokje voor steken? Één ding is zeker: dit avontuur loopt nog lang niet op zijn einde…

Outlander is al vanaf het eerste seizoen een enorm schot in de roos. Het verhaal, de knappe sets en het fantastische acteerwerk doen je quasi kwijlend naar het scherm staren. Dat is ook dit seizoen wederom het geval. Voor de eerste keer zien we Claire en Jamie samen in Amerika hun leven opbouwen, hetgeen voor een mooie vernieuwing zorgt. De twee moeten voorlopig geen nieuwe oorlog voorkomen en dat maakt het allemaal wel wat rustiger. Er is meer plaats voor drama en de relaties tussen de twee verliefde zielen en alle andere personen die ze ontmoeten worden verder uitgediept. De keerzijde van de medaille is wel dat het allemaal wat trager op gang komt dan normaal. Maar hoe dan ook: Outlander is en blijft één van de beste reeksen ooit. Er is absoluut voor ieder wat wils.

Wie de reeks al van meet af aan volgt, weet dat nagenoeg alles in deze reeks gaat en staat met het acteerwerk van de hoofdcast. Het is dan ook geen verrassing dat Caitriona Balfe en Sam Heughan opnieuw meermaals voor vuurwerk zorgen. Je kan je absoluut geen beter televisiekoppel voorstellen. De twee vullen elkaar uitstekend aan en brengen Claire en Jamie zoals steeds heel natuurlijk naar het scherm. De romantiek spat ervan af en dat is mooi om zien. Naast de twee toppers komen natuurlijk ook andere oude bekenden terug: John Bell ontpopt zich tot een echte publiekslieveling als Young Ian, maar ook Sophie Skelton en Richard Rankin stelen je hart wederom helemaal als Brianna en Roger. Het belangrijkste nieuwe gezicht in dit seizoen is dat van Jamies tante Jocasta, die met grote finesse gebracht wordt door Orphan Black-actrice Maria Doyle Kennedy. Wat een cast, wat een reeks.

Over de hele lijn voel je aan Outlander al sinds het allereerste seizoen dat de reeks met grote liefde gemaakt is. Ook in dit seizoen is dat wederom het geval. Het verhaal gaat verder waar het derde seizoen stopte en brengt Jamie en Claire opnieuw in tal van problemen. Het avontuur blijft spannend door de vele nieuwe verrassingen en wendingen, terwijl de cast grotendeels hetzelfde is gebleven. Caitriona Balfe en Sam Hueghan blijven geweldig in hun rol als Claire en Jamie, maar eigenlijk doet echt iedereen die je ziet passeren het absoluut geweldig. Outlander is toptelevisie en mag gerust nog heel wat jaren meegaan. Dat is gelukkig ook het geval, want het vijfde en zesde seizoen zijn al gepland. Het derde seizoen van Outlander wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 5 juni 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de knappe trailer nu.

Is Outlander voor jou ook één van de beste reeksen die je al zag? Blijft het romantische en avontuurlijke verhaal van Claire en Jamie je ook steeds boeien? Of ben je het stilaan wat beu? Laat het ons weten door hier onder te reageren.