Review – Glass (2019)

Regie: M. Night Shyamalan
Cast: James McAvoy, Samuel L. Jackson, Bruce Willis, Sarah Paulson & Anya Taylor-Joy
Genre: Drama, sciencefiction, thriller
Distributeur: Buena Vista International
Releasedatum bioscoop: 16 januari 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 mei 2019

Voor heel wat cinefielen en critici klinkt de naam M. Night Shyamalan heel bekend in de oren. De regisseur die eens goede cinema bracht met The Sixth Sense (1999) en meer recent nog Split (2017) heeft er al een heel hobbelige carrière opzitten. De man wisselt spannende topfilms immers af met regelrechte rampen. Zijn voorlaatste film Split verbaasde vriend en vijand en daardoor kwam de man bij vele critici opnieuw bovenaan het lijstje te staan. De film bleek uiteindelijk een sequel op Unbreakable (2000) en maakte duidelijk dat Shyamalan een heuse superheldentrilogie plande. In 2019 verscheen Glass, het grootse slotstuk dat de trilogie in totale perfectie had moeten afsluiten. Toch waren critici en fans niet erg lovend over de prent. Is Shyamalan opnieuw in zijn donkere put gevallen?

Kevin Wendell Crumb werkt niet meer in de kelder van de dierentuin, maar laat The Beast momenteel los in de grootstad op zoek naar onervaren jonge meisjes. Dat gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij. David, die destijds aan de grote treinramp ontsnapte, heeft zich ontpopt tot een echte burgerwacht en jaagt op The Beast. Wanneer hij hem eindelijk beetheeft, worden de twee opgepakt en opgesloten in een psychiatrische instelling samen met Mister Glass. Hun psychiater, Dr. Ellie Staple, wil hen er immers van overtuigen dat hun superheldengevoelens maar tussen hun oren zitten. Maar is dat ook zo? Mister Glass lijkt iets in zijn schild te voeren, terwijl de therapie wel lijkt aan te slaan bij David. Maar hoe lang zal het echt duren tot het zootje ongeregeld toch een weg naar buiten vindt en de stad opnieuw op stelten zet?

Met The Visit (2015) en Split (2017) leek het eindelijk terug goed te gaan met M. Night Shyamalan, de regisseur die totaal in de mist ging met The Last Airbender (2010). Vooral Split verbaasde nagenoeg iedereen. Toen bleek dat de man met Glass een vervolg zou maken, waren dan ook alle ogen op die ene nieuwe film gericht. Zou het echt beter gaan met de regisseur? Hoewel het allemaal goed van start gaat, merk je al gauw dat Glass lang niet de subtiele en spannende film is die Split wel was. Shyamalan ruilt perfect opgebouwde spanning in voor lange uitleggerige scenes bomvol dialogen die op het einde van de rit net iets te saai aanvoelen. Vooral het eerste deel van de film voelt ongelooflijk lang aan. Daarna gaat het wel wat beter, maar toch kan je nooit helemaal enthousiast zijn. Dit is niet de spektakelfilm waar je op wachtte.

Glass neemt wel de tijd om zich nog verder te verdiepen in de personages en dat is gelukkig wel heel erg goed. Van Kevin wisten we al langer dat hij een rare ‘kwiet’ was met 24 persoonlijkheden en daar krijgen we in deze prent nog meer van te zien. Heerlijk is dat, zeker als je weet dat de rol fenomenaal straf neergezet wordt door de getalenteerde James McAvoy. Wat een acteur. Daarnaast keren ook Mister Glass en David Dull terug in deze film en ook zij hebben echt een verhaal te vertellen. De rollen worden knap neergezet door respectievelijk Samuel L. Jackson en Bruce Willis, die ook meer dan goed hun acteerkunsten etaleren. Het is alleen ongelooflijk zonde dat het verhaal niet wat flitsender en spannender is. Want dan was deze prent echte topcinema geweest… Tot slot passeren ook Anya Taylor-Joy en Sarah Paulson de revue.

Het ziet ernaar uit dat M. Night Shyamalan opnieuw dezelfde fout maakt als voordien. Na de schitterende mysterieuze thriller Split (2017) had een knaller van een sequel moeten volgen. Dat is niet het geval en eigenlijk voelt Glass eerder aan als een sisser. Hoewel het verhaal zeker niet slecht is en de personages allesbehalve oninteressant, kan je nooit echt vol enthousiasme naar de film kijken. M. Night Shyamalan is zeker geen slechte filmmaker, maar het script dat hij deze keer presenteert, is veel te langdradig en saai. Maar vergis je niet: Glass is absoluut een must see als je hield van Unbreakable (2000) en Split. Verwacht gewoon niet dezelfde kwaliteit. De film wordt verdeeld door Buena Vista International en ligt sinds 29 mei 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de nog steeds veelbelovende trailer nu.

Werd je ook zo enthousiast van Split (2017) en keek je ongelooflijk uit naar Glass? Heb je de film al in de bioscoop gekeken of bij je thuis ontdekt? Wat denk jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.