Review – Serenity (2019)

Regie: Stephen Knight
Cast: Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Jason Clarke, Diane Lane & Djimon Hounsou
Genre: Mysterie, drama, thriller
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 27 maart 2019, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 augustus 2019

Er zijn acteurs en actrices die tijdens hun carrière een mindere periode meemaken. Ze worden gecast in middelmatige prenten die soms bij ons zelfs niet in de zalen belanden. Een grote filmster die recent nog een Oscar in de wacht sleepte, maar vervolgens een dieptepunt kende in zijn carrière is Matthew McConaughey. De man verblufte nagenoeg iedereen met zijn performance in Dallas Buyers Club (2013) en wist de jaren erna nog wel een aantal interessante rollen te strikken. De laatste jaren is de man echter op de dool en lijkt Hollywood hem niet meer te casten in echte interessante rollen. Zo kon je hem in 2019 aan het werk zien in Serenity, een mysterieus drama dat in de States en elders niet ongelooflijk goed ontvangen werd. Is dit de zoveelste miskleun van McConaughey of valt het op zich allemaal nog wel mee?

Baker Dill leidt een rustig leventje op Plymouth Island, een idyllisch plekje waar hij als schipper toeristen rondvaart en hen grote tonijnen laat opvissen. Zelf is Dill ook op zoek naar één grote vis die hij Gerechtigheid noemt. Zijn leven wordt echter compleet verstoort wanneer hij bezoek krijgt van Karen, zijn ex-vrouw en moeder van zijn zoon. Karen vraagt Baker om een gunst en wil haar nieuwe echtgenoot Frank voor altijd kwijt. Baker weet niet goed wat te doen en vraagt daarom zijn trouwe werknemer Duke om raad. Wanneer er vreemde dingen lijken te gebeuren en hij bezoek krijgt van een zekere Reid Miller die hem tips komt geven, dreigt Baker de pedalen te verliezen. Wat is er aan de hand? Zou het kunnen dat Baker en zijn schip Serenity deel uitmaken van een groter iets? Of beeldt hij het zich allemaal maar in?

Het moet gezegd: aanvankelijk lijkt Serenity een heel interessante prent. Je hoopt immers op een spannend moordmysterie waarin de personages op psychologisch vlak elkaar teisteren. Daar lijkt het in eerste instantie ook heen te gaan. Toch vaart regisseur-scenarist Stephen Knight uiteindelijk een heel andere koers. Na een half uur overbodige dialogen en saaie sfeerschepping, besef je immers dat Serenity een vreemd rommeltje is dat naar het einde toe ongelooflijk hard flirt met ongeloofwaardigheid. De plottwist in de ‘grote finale’ is immers allesbehalve prettig en daardoor kan je maar één ding concluderen: Serenity is met grote zekerheid een nieuw dieptepunt in de carrière van de eens zo grote Matthew McConaughey.

De maker van Serenity, Stephen Knight, is nochtans geen ongetalenteerd man. Hij bracht eerder immers al het verrassende en vooral steengoede Locke (2013) met Tom Hardy en Olivia Colman. In die film waren de personages fantastisch goed uitgewerkt. Knight vergeet dat in deze film compleet. Baker Dill, Karen en haar nieuwe echtgenoot Frank zijn stuk voor stuk lege persoonlijkheden die maar een flauw verhaal te vertellen hebben. Verrassend is het dan ook niet dat het acteerwerk van McConaughey, Anne Hathaway en Jason Clarke – die nochtans grote Hollywoodnamen zijn– niet zo heel goed aanvoelt. Je merkt dat de acteurs stoten op de limieten van hun beperkende personages. Dat geldt trouwens ook voor Diane Lane en Djimon Hounsou. Stephen Knight kan beter dan dit en herpakt zich beter zo snel mogelijk.

Serenity is absoluut het misbaksel waarover de Amerikaanse critici zo vernietigend hebben geschreven. Het verhaal dat Stephen Knight in zijn nieuwste prent voorschotelt is allesbehalve goed en bevat één grote plottwist die je weinig enthousiast maakt. De personages zijn te leeg en daardoor komt het acteerwerk van McConaughey, Hathaway en Clarke geenszins goed over. De regie zit wel goed, maar kan op geen enkel moment de mindere elementen in de film maskeren. Ter conclusie: Serenity is absoluut geen goede film en verdient geen enkele seconde van jouw kostbare tijd. Wil je de film zelf toch een kans geven? Remain in Light bracht de mysterieuze dramathriller op 6 augustus 2019 uit op DVD en Blu-Ray. Bekijk de trailer nu.

Volg je de carrière van Matthew McConaughey ook op de voet en is het je ook al opgevallen dat de acteur de laatste jaren vooral te zien is in minder bekende titels? Wat vond jij van Serenity? Heb je de film al gekeken of ben je dat nog van plan? Laat het ons snel weten in een reactie!