Review – At Eternity’s Gate (2019)

Regie: Julian Schnabel
Cast: Willem Dafoe, Rupert Friend, Oscar Isaac, Mads Mikkelsen & Mathieu Amalric
Genre: Biografisch drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 24 april 2019, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 28 augustus 2019

Er zijn doorheen de geschiedenis heel wat grote Belgen geweest. Denk bijvoorbeeld aan Rubens, Pater Damiaan of de beroemde cartograaf Mercator. Reeds in tal van films werd er over één van hen iets verteld. Ook onze Noorderburen hebben hun grote namen waar ze maar al te graag trots op zijn. Één van de meest bekende is ongetwijfeld Vincent van Gogh, de schilder die een lange tijd in het zuiden van Frankrijk vertoefde en zelfs even de Antwerpse straten onveilig maakte. Eerder dit jaar verscheen de mooie biografische film At Eternity’s Gate in de Belgische zalen. De film vertelt over het bewogen leven van de Nederlandse topschilder en hoofdrolspeler Willem Dafoe werd zelfs genomineerd voor de Oscar voor Beste Acteur. Maar hoe zit het met de film in z’n geheel? Is het allemaal echt zo goed?

In de jaren ’80 van de negentiende eeuw trekt de nog niet zo heel bekende Vincent van Gogh door Frankrijk en probeert hij zijn prachtige schilderijen aan een breder publiek te tonen. Wanneer hij van een uitbater van een galerij in Parijs te horen krijgt dat zijn werk niet mooi genoeg is, brengt Gaugin hem op het idee om naar Arles te trekken, een klein dorpje in het zuiden van Frankrijk. Van Gogh twijfelt geen seconde en vertrekt meteen. Hij begint er prachtige schilderijen te maken, maar krijgt tegelijk last van de eenzaamheid die hem plots overvalt. Daardoor dreigt hij de pedalen echt te verliezen. Wanneer hij niet veel later bezoek krijgt van zijn goede vriend Gaugin en die even snel terug vertrekt, kan Vincent het niet meer verdragen. Na een tragisch voorval belandt hij in een kliniek waar hij moet proberen te genezen. Intussen maakt hij de mooiste schilderijen en groeit de bewondering voor zijn werk eindelijk echt…

Het leven van grote artiesten die tot op vandaag een grote bekendheid genieten is altijd interessant om te zien. Dat Vincent van Gogh een interessante persoonlijkheid was, wist je misschien al langer dan vandaag. Toch is het mooi op te zien dat At Eternity’s Gate zo veel facetten van de bekende Nederlandse schilder blootlegt. Iedereen denkt bij van Gogh immers meteen aan het afgesneden oor en dat krijg je ook te zien, maar regisseur Julian Schnabel focust op zoveel meer dan dat. Wist jij dat Vincent als kind altijd een man van God wilde worden? Het verhaal is boeiend en de regie is bijzonder verfijnd. Door de kijker vaak echt door de ogen van Van Gogh te laten kijken, weet je hoe de man naar de wereld keek en kom je ook echt dicht bij het personage. Met andere woorden: echt verrassend is het niet dat deze film wereldwijd steengoede recensies kreeg. At Eternity’s Gate is gewoon een ijzersterke biopic.

De film is dus vanaf het allereerste frame tot het allerlaatste beeld echt een streling voor het oog. Julian Schnabel – je kent hem misschien wel van Le scaphandre et le papillon (2007) – is een getalenteerd man die weet wat hij doet en dat bewijst hij met deze prent des te meer. Toch mag niet alleen hij met alle eer gaan lopen. At Eternity’s Gate kan immers op een ijzersterke cast rekenen die het allemaal nog meer de moeite waard maakt. Willem Dafoe werd meer dan terecht genomineerd voor de Oscar voor Beste Acteur voor zijn rol als Vincent van Gogh. De Amerikaanse topacteur brengt de rol met grote finesse naar het scherm en is met grote zekerheid de geknipte man voor de rol. Maar ook Oscar Isaac komt uitstekend over als van Goghs tijdgenoot Paul Gaugin. Verder wordt de cast aangevuld door de uitstekende Rupert Friend en Mads Mikkelsen.

At Eternity’s Gate is een verfijnde, prachtig in beeld gebrachte film die aan een heel traag tempo toont hoe het leven van de niet zo normale Vincent van Gogh eruit zag. Door de dynamische regie, die de kijker vaak uit de ogen van van Gogh zelf laat kijken, kom je heel dicht bij de schilder en begrijp je helemaal hoe de man zich doorheen zijn leven heeft gevoeld. Julian Schnabel is een uitstekende regisseur en zorgt ervoor dat je visueel helemaal getrakteerd wordt. Maar ook Willem Dafoe, Mads Mikkelsen, Oscar Isaac en Rupert Friend verdienen alle lof voor hun acteerwerk. De straffe cast maakt de film nog meer de moeite waard. Ben je dus nog op zoek naar een sterke biografische film die er bovendien prachtig uitziet? Zoek dan niet langer! At Eternity’s Gate wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 28 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Heb jij Vincent van Gogh ook altijd zo’n boeiende persoonlijkheid gevonden en heb je ook zo genoten van At Eternity’s Gate? Heb je de film in de bioscoop gezien of vond je het maar niets? Laat het ons weten door hier onder te reageren.