Review – Missing Link (2019)

Regie: Chris Butler
Cast: Hugh Jackman, Zoë Saldana, Zach Galifianakis, Stephen Fry & Timothy Olyphant
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 10 april 2019, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 augustus 2019

De beste animatiefilms zijn die titels die echt iets te vertellen hebben over de wereld waarin wij echt leven. Animatieprenten die kritiek geven op de mensheid of die een belangrijke morele les met zich meedragen zijn immers veel interessanter. Het is absoluut geen fout om te stellen dat vooral Disney met haar Oscarwinnende Pixar-films daar echt heel goed in is. Toch zijn er ook enkele andere animatiestudio’s die proberen om nu en dan een interessant en vooral maatschappelijk relevant geanimeerd verhaal uit te brengen. Denk zo bijvoorbeeld maar aan Laika, de prijswinnende studio die onder andere al verantwoordelijk was voor het succesvolle Kubo and the Two Strings (2016) en Coraline (2009). Eerder dit jaar verscheen de nieuwste titel van de studio in de zalen, maar die werd uiteindelijk een grote flop. Wat is er mis met Missing Link? Of is het totaal onterecht dat het grote publiek geen aandacht had voor de film?

Het is 1886 en de Nieuwe Wereld over de grote oceaan is nu ook voor gewone mensen een toegankelijke plek. De avontuurlijke Lionel Frost, een Britse heer die maar al te graag op zoek gaat naar nog onontdekte plekken en figuren op onze planeet, probeert al jaren binnen te geraken bij een genootschap van ontdekkingsreizigers. Om zijn plaats te kunnen claimen, moet hij naar de Nieuwe Wereld afzakken om er een nieuwe soort te ontdekken. Het zou de ‘missing link’ zijn tussen mens en aap. Al gauw ontdekt Frost het vrolijke wezen – hij noemt hem Mr. Link – en beseft hij dat Mr. Link allesbehalve een monster is. De twee gaan op een spannend en vooral levensgevaarlijk avontuur op zoek naar nog meer soortgenoten. Maar ze moeten oppassen, want niemand minder dat de sluwe Willard Stenk ligt voortdurend op de loer…

Laika staat al langer dan vandaag bekend om haar ijzersterke stopmotion-animatietitels. Missing Link wekt dan ook meteen je interesse. De eerste scene is meteen een schot in de roos en doet je beseffen dat je het komende anderhalf uur volledig zal genieten van een heerlijke film. Het verhaal blijft over de gehele lijn leuk en vooral licht verteerbaar en daar ligt meteen ook de sterkte van de film. Hoewel er een grote les in te vinden valt over de mens en diens grote destructiedrang, blijft Missing Link altijd frivool en fijn om te volgen. Dit is animatiecinema die echt voor het hele gezin entertainend is en blijft. Regisseur Chris Butler, schrijver van Kubo and the Two Strings (2016) en regisseur van ParaNorman (2012), trakteert de kijker op fantastische animatie die nooit verveelt. Wat een leuke film!

Een animatiefilm zou maar niets zijn zonder een goede stemmencast. Gelukkig kan Butler op zijn beide oren slapen, want de hoofdrol wordt vol overgave ingesproken door Hugh Jackman. De voormalige Wolverine-acteur doet het uitstekend als de Britse ontdekkingsreiziger en zorgt ervoor dat je je aandacht er voortdurend bijhoudt. Dat geldt ook voor Zach Galifianakis, die de stem van de harige Mr. Link inspreekt. Alles komt zo schitterend tot leven dat je haast zou geloven dat het echt is. Verder zie je Zoë Saldana als Adelina Fortnight en hoor je de stemmen van Stephen Fry, Emma Thompson en Timothy Olyphant in de overige rollen. De cast is met andere woorden indrukwekkend en alleen daarom is Missing Link al meer dan de moeite waard.

Het is nogal opmerkelijk te noemen dat Missing Link het Amerikaanse publiek niet naar de bioscoop wist te lokken. De film heeft namelijk alles in zich om een echte topper te zijn: het verhaal is razendspannend en tegelijk licht verteerbaar, de personages zijn entertainend en het stemmenwerk van Hugh Jackman en zijn collega’s is alles behalve vervelend. Laika overtreft zichzelf weer en presenteert de kijker een animatieprent van een ongelooflijk hoog niveau. Dat komt natuurlijk ook dankzij de gedetailleerde regie van Chris Butler, die eerder al met Laika samenwerkte. Missing Link is een animatieprent voor het hele gezin en geef je best zo snel mogelijk een kans. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 14 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de fijne trailer nu.

Ben jij fan van de Laika-stopmotionfilms en heb je Missing Link al in de bioscoop gekeken? Wat vond jij van Hugh Jackman als Sir Lionel Frost? Vond je de film ook zo spannend of spreekt het je allemaal toch niet aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.