Review – Hotel Mumbai (2019)

Regie: Anthony Maras
Cast: Dev Patel, Nazanin Boniadi, Jason Isaacs, Armie Hammer & Anupam Kher
Genre: Historisch drama, thriller
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum bioscoop: 1 mei 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 18 september 2019

Terroristische aanslagen zijn niet meer weg te denken uit onze recente geschiedenis. Wie denkt aan de meest vreselijke gebeurtenissen van de laatste jaren, komt wellicht meteen uit bij de aanslagen in Parijs, Brussel, Manchester enzovoort. Niet alleen tijdens dit decennium waren vooral moslimfundamentalisten uit op het doden van de volgens hen niet-gelovigen, ook in de jaren 2000 was dat zo. In 2008 vond de vreselijke aanslag op Bombay, de grote Indische stad aan de westkust van het land, plaats. Gedurende drie dagen werden toeristen en andere onschuldige Indiërs koelbloedig uitgemoord. Één van de plaatsen die aangevallen werd, was het prachtige Taj Hotel in het midden van de stad. Daarover gaat Hotel Mumbai, een interessante dramaprent die probeert aan te tonen hoe die drie dagen er in het hotel aan toegingen.

26 november 2018. Bombay ontwaakt en voor iedereen die er woont, werkt of de stad bezoekt, lijkt het een doodgewone dag. Ook de staf van het gigantische Taj Hotel maakt zich klaar voor de aankomst van een aantal nieuwe belangrijke gasten. De avond verloopt gewoon, maar alles verandert wanneer er plots schoten te horen zijn in de stad en niet veel later wanhopige mensen op de deuren van het hotel komen kloppen. Tijdens de gigantische chaos blijkt al gauw dat ook het hotel niet van de horror gespaard wordt: jonge terroristen infiltreren de lobby en beginnen toeristen en personeelsleden lukraak neer te schieten. Wanneer duidelijk wordt dat de speciale eenheden pas na een aantal uren zullen arriveren, draagt chef-kok Oberoi zijn personeel op om de gasten te kalmeren en hen te beschermen. Maar hoe lang zal dat nog lukken? De tijd dringt en de terroristen komen steeds dichterbij…

Een terroristische aanslag is vreselijk. Dat zagen we immers zelf al toen in 2016 onze eigen hoofdstad onder vuur lag en onze luchthaven een waar slachtveld leek. De vraag is dan ook of Hotel Mumbai die paniek en datzelfde horrorgevoel bij de kijker kan opwekken. Het is vast en zeker zo dat regisseur Anthony Maras – die voor het eerst in de regisseursstoel van een langspeler zit – een heel entertainende film presenteert. Het tempo ligt hoog, visueel is alles helemaal in orde en vanaf de allereerste seconde ben je helemaal mee. Het verhaal, dat naast een aantal personeelsleden ook een aantal gasten én de terroristen zelf volgt, is absoluut interessant en valt nooit stil. Hotel Mumbai sleept je van de eerste seconde tot de allerlaatste minuut mee, dat staat vast. Maras zet zich met deze goede debuutfilm zeker op de kaart in Tinseltown.

Toch mis je wat meer de focus op de personages zelf. Je kan de film nooit een gepast eerbetoon aan de slachtoffers en overlevenden noemen, juist omdat de focus veel te veel op dat ‘entertainen’ ligt. Je krijgt maar amper inzicht in de gevoelens van de personages doordat Maras steeds op een gigantische afstand blijft. Toch proberen de acteurs die je aan het werk ziet er alles aan te doen om geloofwaardig over te komen. Jason Isaacs is perfect als de Russische Vasili en ook Armie Hammer vergeet geenszins de kijker mee te sleuren in het verhaal als de Amerikaanse David. Dat geldt ook voor Nazanin Boniadi en Anupam Kher, die mooi de rollen van Zahra en Oberoi naar het scherm brengen. Toch is dé echte ster van dienst de jonge Dev Patel, die als de moedige Arjun eigenhandig tientallen toeristen en personeelsleden probeert te redden.

Hotel Mumbai is een actievolle dramatische thriller die je binnen laat kijken in één van de meest prachtige hotels ter wereld tijdens een vreselijke terroristische aanslag. Anthony Maras entertaint de kijker over de gehele lijn, maar vergeet daardoor zijn personages echt interessant te maken. De film had immers ook de getroffenen en overlevenden wat meer mogen eren. Door de focus op amusement, gaat Maras daar dus sterk in de mist. Maar vergis je niet: Hotel Mumbai wordt nooit een slechte film en is zelfs een behoorlijk goede debuutfilm. Door de fijne performances van Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer kijk je steeds vol spanning toe en ben je razendbenieuwd naar hoe deze vreselijke dag voor iedereen zal aflopen. Hotel Mumbai is dus een niet te missen – maar geenszins perfecte – film. De prent wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt vanaf 18 september 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Herinner jij je de aanslag van 2008 in Bombay nog? Waar was jij op dat moment? Heb je Hotel Mumbai al gekeken of ben je dat zeker nog van plan? Spreekt de film je aan of net niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.