Review – Avengers: Endgame (2019)

Regie: Joe Russo & Anthony Russo
Cast: Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Chris Hemsworth, Chris Evans & Bradley Cooper
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Distributeur: Marvel
Releasedatum bioscoop: 24 april 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 30 augustus 2019

Het Marvel Cinematic Universe zoals we het de afgelopen dikke tien jaar hebben gekend, is niet meer. Na tal van avonturen van Iron Man, Thor en Captain America werd met Avengers: Infinity War (2018) immers het einde van een bombastische fase ingeluid met een al even groteske finale. Toch was het nog even wachten op het echte sluitstuk, dat uiteindelijk dit jaar in de zalen verscheen. Avengers: Endgame werd al snel de allergrootste film ooit en versloeg cijfersgewijs James Camerons spektakelfilm Avatar (2009). Maar is Endgame wel echt de finale die fans na al die jaren hebben verdiend? Met opnieuw de gebroeders Russo aan het roer én nog meer helden dan ooit tevoren, lijkt Avengers: Endgame echt een schot in de roos te zijn. Nu de film ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om dat eens even onder de loep te nemen.

Tony Stark, Steve Rogers en Nathasha Romanoff likken hun wonden van de grote slag tegen de onverwoestbare en onvermijdelijke Thanos. Het leven in het universum is gehalveerd en dat betekent dat iedereen terug zijn of haar weg moet vinden. Niemand heeft nog de moed of kracht om iets te ondernemen, tot Scott Lang – of beter Ant-Man – plots aan de deur staat van het Avengers-gebouw. Hij komt immers met het idee op de proppen om via het kwantumrijk terug in de tijd te reizen, iets wat Rogers en Romanoff meteen een goed idee vinden. Als er nog maar één kleine kans zou bestaan om alles terug te herstellen, dan moeten ze dat doen. Alleen kunnen ze niet op de hulp van Tony Stark rekenen, die niet echt enthousiast wordt van het idee. De tijd gaat echter vooruit en wanneer Stark zelf de code voor het hele gebeuren kraakt, verenigen alle helden hun krachten om het nog één keer op te nemen tegen Thanos in de hoop alles te herstellen. Loopt dat goed af?

Marvel heeft uitstekend werk geleverd het laatste decennium. Met de vele solofilms heeft het immers altijd uitgekeken naar dit moment, waarop alle bekende helden het finaal opnemen tegen de grootste vijand tot nu toe. Waar Avengers: Infinity War absoluut als een voorzetje diende en misschien lichtjes teleurstelde, lost deze Avengers: Endgame met grote zekerheid alle verwachtingen in. Endgame is een stuk gevoeliger dan de vorige films in de reeks en probeert heel mooi bloot te leggen wat de persoonlijke gevolgen zijn voor de superhelden van alles wat er gebeurt. Daarnaast is er zoals altijd opnieuw plaats voor fantastische speciale effecten en scenes die je meermaals kippenvel geven. Het scenario is goed, het tempo ligt strak en hoewel de prent dik drie uur duurt, heb je dat nooit echt door. Dit is topcinema, dit is filmgeschiedenis. Avengers: Endgame is gewoonweg top.

Regisseurs van dienst, Anthony en Joe Russo, hebben al meermaals in interviews duidelijk gemaakt dat deze twee laatste Avengers-films heuse ondernemingen waren. Dat vooral omwille van de gigantische cast, die het zoals verwacht weer schitterend doet. Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson en Jeremy Renner vereenzelvigen zich steeds verder met hun superheldenpersonage, maar in deze prent is het vooral Robert Downey Jr. die met alle eer gaat lopen. Downey Jr. brengt de gebroken Tony Stark echt heel sterk naar het scherm en draagt meer dan ooit deze aflevering in zijn eentje. Het is geen verrassing dat tal van critici schreeuwen dat de acteur voor zijn rol eindelijk een Oscar moet winnen. De cast van Endgame is immens, fantastisch en vooral ijzersterk. Het toont nog maar eens aan waarom de Marvel-films door iedereen gesmaakt worden.

In Avengers: Endgame loopt een deel van het Marvel Cinematic Universe ten einde. Het verhaal van de grote Thanos wordt voor eens en voor altijd opgeborgen en daarvoor zullen ongetwijfeld tal van slachtoffers moeten vallen. De film is ijzersterk, het scenario is verrassender dan ooit en de cast, onder leiding van de straffe Robert Downey Jr., doet je soms met open mond naar het scherm staren. Regisseurs Anthony en Joe Russo leveren opnieuw een knaller van een superheldenfilm die op zo veel vlakken scoort. De filmmuziek is fenomenaal en de CGI is zoals steeds om je vingers bij af te likken. Avengers: Endgame is met grote zekerheid de finale waar iedereen op wachtte en is absoluut de moeite waard voor iedereen die van cinema houdt. De film wordt verdeeld door Marvel en ligt sinds 30 augustus 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat vond jij van dit sluitstuk? Heb je ook zo van Avengers: Endgame genoten of stelde de prent je ergens wel teleur? Ben je benieuwd naar de toekomst van het MCU? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw bevindingen.