Review – Follow the Money: Seizoen 3 (2019)

Regie: Søren Balle, Gustav Möller e.a.
Cast: Esben Smed, Thomas Hwan, Dulfi Al-Jabouri, Maria Rich & Jacob Lohmann
Genre: Criminalteit, drama, thriller
Originele zender: DR1
Distributeur: Lumière
Releasedatum DVD: 9 juli 2019, ook te bekijken via www.lumiereseries.com

Het maken van nieuwe seizoenen is niet altijd een gemakkelijke opdracht voor de gezichten achter een succesvolle televisiereeks. Sommige reeksen gaan immers compleet de mist in. Dat was bijvoorbeeld zeker het geval met de Vlaamse topreeks Salamander, die na een fantastisch eerste seizoen niet meer wist te verbluffen met het tweede seizoen. De Deense reeks Bedrag – of bij ons bekend als Follow the Money – is intussen al toe aan een derde seizoen. De eerste twee seizoenen waren fantastisch, stijlvol en razendspannend. Toch besloten de makers het concept van de eerste twee reeksen los te laten en te kiezen voor een nieuwe wind. Is het derde seizoen van de reeks nog altijd goed of is het hoog tijd dat de reeks ophoudt?

Alf Rybjerg werkt niet langer voor de afdeling financiële misdrijven, maar maakt nu deel uit van de Taskforce Nørrebro. Wanneer in de kelder van een groot gebouw een aantal overleden Roemenen worden gevonden, krijgt Alf de verantwoordelijkheid om linken te zoeken met de lokale drugshandel. Na een aantal mislukte acties, belandt Alf terug bij de jonge Nicky Rasmussen. Die heeft zich intussen immers opgewerkt tot exclusieve medewerker van de beruchte drugsbaas Marco. Alf probeert te achterhalen hoe alles in elkaar zit, terwijl Nicky hulp krijgt van Anna Berg Hansen. De ervaren bankbediende misloopt een promotie en probeert daarom te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om haar leven een persoonlijke boost te geven. Alf en zijn team ontdekken echter al gauw dat alles veel ingewikkelder is dan het lijkt. Zullen ze de drugshandel in de stad ooit kunnen stoppen?

De eerste twee seizoenen van Follow the Money waren dus echt een schot in de roos. Je hoopt dan ook dat de makers met dit derde seizoen bij jou exact hetzelfde gevoel kunnen losmaken. Het valt echter meteen op dat de manier van vertellen in deze reeks anders is. Er is immers geen stijlvol verhaal meer over financiële misdaden bij grote bedrijven. De focus is verlegd naar drugscriminaliteit en dat is absoluut vernieuwend. Het zorgt ervoor dat er een frisse wind waait door de reeks, wat natuurlijk alleen maar positief is. Bovendien blijft de reeks over de gehele lijn bijzonder spannend. Het entertainmentgehalte is zoals altijd heel erg hoog en dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste. De verschillende verhaallijnen zijn bijzonder goed uitgewerkt en vervelen je op geen enkel moment.

Follow the Money vergeet ook in dit derde seizoen haar personages geen seconde uit het oog. Misschien is dit derde seizoen op dat vlak wel het beste tot nu toe. Alf Rybjerg, de voormalige collega van Mads, is een echte workaholic die op persoonlijk vlak heel wat problemen heeft. Het is mooi om te zien hoe het personage doorheen de reeks een psychologische ontwikkeling doormaakt. Hetzelfde geldt trouwens voor Nicky en Anna, die beiden proberen om hun leven een nieuwe richting in te sturen. Je komt meermaals heel dicht bij de personages en dat kan je alleen maar toejuichten. Ook het acteerwerk is wederom van een hoog niveau. Het derde seizoen moet het dan wel zonder Natalie Madueño doen, het acteerwerk van Thomas Hawn, Esben Smed en Maria Rich verveelt je geen enkele seconde. Ook de rest van de cast doet het helemaal goed.

Er waait een nieuwe wind doorheen het derde seizoen van Follow the Money, één van de meest stijlvolle Deense misdaadreeksen van de laatste jaren. De makers verleggen de focus en dat zorgt absoluut voor een nieuw gevoel. Zoals altijd is het verhaal uitstekend geschreven, spannend verteld en zijn de personages tot in de puntjes uitgewerkt. De regie is strak en ook het acteerwerk van Smed, Rich en Hawn is om van te smullen. Kortom: zoek je nog een goede reeks en weet je niet goed dewelke? Geef dit derde seizoen – en eigenlijk alle seizoenen – van Follow the Money dan zeker een kans. Het derde seizoen van de reeks wordt verdeeld door Lumière en ligt sinds 9 juli 2019 op DVD in de winkelrekken. De reeks is ook volledig te bekijken via www.lumiereseries.com. Bekijk de trailer snel.

Volg jij Follow the Money ook al sinds het prille begin en vond je dit derde seizoen ook zo straf? Mis je Mads en Claudia of heb je genoeg aan de nieuwe personages die je te zien krijgt? Wat vond jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.