Review – Rocketman (2019)

Regie: Dexter Fletcher
Cast: Taron Egerton, Bryce Dallas Howard, Jamie Bell, Richard Madden & Kit Connor
Genre: Biografisch drama, muziek, fantasy
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 29 mei 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 2 oktober 2019

Vorig jaar was er één grote verrassing tijdens de Oscars: de immens succesvolle – maar niet zo bijzonder goed ontvangen – biopic Bohemian Rhapsody (2018) ging met maar liefst vier beeldjes lopen, waaronder dat voor Beste Acteur. Rami Malek was dan ook schitterend in de rol, maar of het echt die Oscar verdiende is een ander verhaal. Eerder dit jaar verscheen een gelijkaardige prent in de zalen. Deze keer was het niet Freddie Mercury die centraal stond, maar wel de minstens zo interessante John Lennon. Rocketman werd veel beter ontvangen door pers én publiek, maar was in de verste verte niet hetzelfde succes als de film over Queen. Sinds 2 oktober 2019 ligt de film van Paramount Pictures eindelijk ook op DVD en Blu-Ray in de Belgische winkelrekken. Hoog tijd dus om snel te checken of de film de moeite waard is.

Reggie Dwight is een echt buitenbeentje. Anders dan andere jongens van zijn leeftijd, gaat zijn interesse volledig naar muziek. Daar verliest hij zichzelf ook in, omdat hij helemaal niet opgroeit in een warm gezin. De enige van wie hij fijne woorden te horen krijgt, is zijn grootmoeder. Reggie heeft maar één grote droom: een gigantische rockster worden. Al gauw worden zijn talenten ontdekt en het duurt niet lang tot Reggie zichzelf omdoopt tot Elton John. Vanaf dan gaat het snel: onder zijn nieuwe alter ego wordt Reggie immens populair en wordt zijn droom een mooie werkelijkheid. Niet veel later vindt hij de ware liefde in John Reid, een knappe man die hem helemaal rond zijn vinger weet te draaien. Alleen heeft die mooie medaille waarmee Elton John nu leeft, ook een lelijke keerzijde. Bekend zijn eist immers een lelijke tol: drugs, alcohol en andere vervelende verslavingen. Hoe gaat Elton John hier mee om?

De liedjes van Elton John zijn absoluut onsterfelijk te noemen. Dat er nu ook een film is die uitpuilt van de goede muziek die de man doorheen zijn carrière maakte, is dan ook absolute hemel. En het is niet alleen de muziek die Rocketman zo ongelooflijk goed maakt. De film is op vele vlakken stukken beter dan Bohemian Rhapsody. Het verhaal, verteld vanuit het perspectief van de bekende zanger die zijn levensverhaal uit de doeken doet tijdens een AA-sessie, is gewoon uitstekend opgebouwd. Het entertainmentgehalte is over de hele lijn hoog en dat komt wellicht ook door de strakke regie en uitstekende choreografieën tijdens de ietwat meer musicalachtige scenes. Regisseur Dexter Fletcher – die ook Sherlock Holmes 3 (2021) voor zijn rekening zal nemen – bewijst met deze prent wat voor een uitstekende cinéast hij is. Dit is cinema van een ongelooflijk hoog niveau.

Fletcher en zijn scenarist Lee Hall – bekend van onder andere het uiterst genietbare Victoria & Abdul (2017) – hebben bovendien ook veel aandacht voor hun personages. Elton John wordt niet voorgesteld als een saaie kwiet, maar wel als een interessante persoonlijkheid die veel te vertellen heeft. Je ziet de man doorheen het verhaal ook een mooie psychologische ontwikkeling doormaken. Verrassend is het niet dat het allemaal zo goed aanvoelt. De rol wordt immers met glans vertolkt door de getalenteerde Taron Egerton, die niet alleen goed acteert maar ook imponeert met zijn prachtige zangkunsten. De man is een duizendpoot die ons wellicht nog veel zal verbazen in de toekomst. Naast Egerton zie je ook Jamie Bell, Richard Madden en Bryce Dallas Howard als respectievelijk Bernie, John en Reggies moeder Sheila. Ook hun personages zijn mooi uitgewerkt en zorgen ervoor dat Elton John nog interessanter wordt.

Als je dacht dat Bohemian Rhapsody (2018) een uitstekende film was, dan zal je Rocketman met grote zekerheid duizend keer beter vinden. De fantastische muzikale biopic van regisseur Dexter Fletcher is op tal van vlakken een waar schot in de roos. De muziek is zoals verwacht top, net zoals het verhaal, de fijne aandacht voor de details en de regie. Ook de personages zijn prachtig uitgewerkt, waardoor het acteerwerk helemaal tot zijn recht komt. Taron Egerton is dé perfecte persoon om in de huid te kruipen van de interessante Elton John. Hij draagt de film compleet en bezorgt je een entertainend spektakel dat je niet gauw zal vergeten. Rocketman wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 2 oktober 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de mooie trailer nu.

Hou jij van de songs van Elton John en heb je Rocketman al gekeken? Zag je de film in de bioscoop of bij je thuis? Vond je Taron Egerton ook zo goed in de rol of ben je veel minder enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.