Review – Counterpart: Seizoen 1 (2019)

Regie: Morten Tyldum, Charles Martin e.a.
Cast: J.K. Simmons, Nazanin Boniadi, Olivia Williams, Harry Lloyd & Sara Serraiocco
Genre: Drama, sciencefiction, thriller
Originele zender: Starz
Belgische zender: Play & Play More van Telenet
Releasedatum DVD: 7 augustus 2019

Nu Game of Thrones tot een einde is gekomen, is het voor velen wachten op een nieuwe reeks met dezelfde groteske allures. Binnen een aantal weken gaat op BBC en HBO het spectaculaire His Dark Materials van start, een reeks die voor fans van de boeken nu al als muziek in de oren klinkt. Maar in tussentijd loont het ook zeker de moeite om te kijken naar wat momenteel al aangeboden wordt via verschillende kanalen. Zo bracht Sony Pictures een tijdje terug het eerste seizoen van Counterpart uit op DVD – en ja, enkel op DVD. De met een Emmy bekroonde reeks met J.K. Simmons oogt heel interessant en lijkt bovendien alles in zich te hebben om een regelrechte hit te worden. Is het de moeite om de reeks in huis te halen of verdoe je er je tijd beter niet mee? Lees snel verder en kom er samen met ons achter.

Howard Silk lijdt een op het eerste gezicht eerder doorsnee leven. Hij is dolgelukkig met zijn vrouw en haalt voldoening uit zijn job bij een geheime dienst van de VN. Wanneer zijn echtgenote Emily echter wordt aangereden en in een diepe coma belandt, verandert alles in het leven van de onfortuinlijke Silk. Hij komt er immers achter dat er een andere parallelle wereld bestaat naast die waar hij in leeft. Het blijkt het grootste geheim van de hedendaagse wereld. Niet veel later ontdekt Silk dat hij een dubbelganger heeft in de andere wereld en dat er vreselijke dingen staan te gebeuren. Samen met Quayle en de andere Howard moet Silk proberen om te begrijpen wat er aan de hand is en wie er achter zit. Zal dat allemaal wel lukken en zullen ze vreselijke taferelen kunnen vermijden?

We denken allemaal wel eens na over de hypothese van een andere wereld, waarin de keuzes die jij ooit maakte helemaal anders verliepen en je dus een heel ander leven lijdt. Met dat idee speelt deze nieuwe reeks met J.K. Simmons ook, alleen is het hier wel een levensechte realiteit. Counterpart is aanvankelijk ingewikkeld en het duurt even vooraleer je helemaal ondergedompeld bent in de twee werelden die eigenlijk helemaal niet zo veel op elkaar lijken. Het mysteriegehalte is enorm hoog en dat zorgt er absoluut voor dat het geregeld ongelooflijk spannend wordt. Het scenario is schitterend geschreven, barst van de fijne plottwists en blijft je tot op de allerlaatste seconde boeien. Dit is televisie van een gigantisch hoog niveau. Het is dan ook jammer dat de stekker er reeds na twee seizoenen abrupt uitgetrokken werd.

De reden waarom Counterpart zo goed werkt, is met grote zekerheid ook te vinden in de kwaliteit van de personages. Howard Silk – diegene van onze wereld althans – is een fijne persoon die je graag volgt en die gaandeweg ook echt een interessante psychologische ontwikkeling doormaakt. Ook de andere Howard is allesbehalve saai. De rol wordt voortreffelijk neergezet door de getalenteerde J.K. Simmions, die tegelijk ook de andere – meer bitse – Howard vertolkt. Geweldig is dat gewoon. Verder zie je ook Olivia Williams, Harry Lloyd en Hotel Mumbai­-actrice Nazanin Boniadi aan het werk in al even interessante rollen. Counterpart is uitstekend gecast en eigenlijk is dat al meer dan genoeg om deze reeks niet langer links te laten liggen.

Ben je nog op zoek naar meeslepende, spannende en uitstekend geschreven televisie? Goed nieuws, want in dat geval is Counterpart helemaal de reeks die jij moet kijken. Het verhaal over twee werelden die met elkaar in conflict komen en mensen die een andere versie van zichzelf tegenkomen, is gewoonweg schitterend. J.K. Simmons en alle andere leden van de cast sleuren je mee in een boeiend verhaal dat echt nooit teleurstelt. De personages zijn fijn uitgewerkt en alles ziet er behoorlijk stijlvol uit. Maar dat kan ook niet anders. De reeks werd immers voornamelijk opgenomen in het prachtige Berlijn. Om een lang verhaal kort te maken: het eerste seizoen van Counterpart is een echt schot in de roos. De reeks wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 7 augustus 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de entertainende trailer nu.

Ben jij nog op zoek naar een nieuwe reeks en ben je na het lezen van onze recensie overtuigd om te beginnen aan Counterpart? Heb je de reeks al gezien en was je ook zo enthousiast? Of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.