Review – Aladdin (2019)

Regie: Guy Ritchie
Cast: Mena Massoud, Naomi Scott, Will Smith, Marwan Kenzari & Nasim Pedrad
Genre: Avontuur, familie, fantasy
Distributeur: Disney
Releasedatum bioscoop: 22 mei 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 27 september 2019

Grote bekende verhalen die destijds als animatiefilms het grote publiek wisten te bekoren, worden vandaag aan grote snelheid opnieuw naar het grote scherm gebracht. De bekende verhalen zoals ‘Belle en het Beest’ krijgen heuse live action remakes en dat gebeurt vooral door toedoen van Disney. Na succesvolle adaptaties als Beauty and the Beast (2017), Cinderella (2015) en Maleficent (2014) was het dit jaar aan Aladdin en zijn verhaal om het grote publiek op het witte doek te entertainen. Aladdin kreeg geen al te lovende kritieken, maar de film onder regie van Guy Ritchie wist wel meer dan één miljard dollar aan de kassa op te brengen. Sinds een dikke maand ligt de film eindelijk ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken, maar betekent dat ook dat de film de moeite waard is om in huis te halen? Hoog tijd om dat snel samen te ontdekken!

Het leven in het Oosterse Argabah is niet meteen gemakkelijk. Dat weet ook de jonge Aladdin, die er helemaal alleen opgroeide en die zich sinds de dood van zijn ouders heeft ‘omgeschoold’ tot briljante dief. Wanneer hij op een dag de knapste vrouw ooit ontmoet, verandert zijn leven helemaal. De jonge vrouw, die zichzelf Dalia noemt, blijkt een hofdame die werkt voor niemand minder dan de prinses. Wanneer Aladdin inbreekt in het paleis om iets naar Dalia terug te brengen, wordt hij gevangen genomen. Om zijn vrijheid terug te krijgen, moet hij in opdracht van de gevaarlijke Jafar de Grot der Wonderen binnengaan. Daar moet hij op zoek gaan naar een magische lamp. Aladdin vindt de waardevolle schat en ontdekt al gauw dat de lamp het huis is van Genie, een geest die drie wensen kan doen uitkomen en die hem vertelt dat Dalia niemand minder dan prinses zelf was. Zo begint een spannend avontuur met één doel: het hart van de prachtige prinses Jasmine veroveren…

Er zijn maar weinig mensen die het spannende verhaal van Aladdin niet kennen. De grote Disney tekenfilms zijn dan ook quasi cultureel werelderfgoed. Dat de Grote Muis het afgelopen decennium – en in de toekomst wellicht ook nog – alle prachtige verhalen een hedendaagse update geeft, is dan ook iets om fenomenaal toe te juichen. Deze versie, geregisseerd door de briljante Guy Ritchie, barst van het knettergekke entertainment. Hoewel Ritchie trouw is aan het initiële verhaal, duwt hij er hier en daar een aantal nieuwigheden bij die het allemaal nog leuker maken. Aladdin is een uiterst genietbare Dinseyprent die echt iedereen van het gezin kan plezieren. Alleen ben je niet helemaal enthousiast over de choreografieën, die nu en dan nogal slordig overkomen. Guy Ritchie is een goede regisseur, maar musicals vormgeven zijn niet helemaal zijn ding.

Disney steekt altijd heel veel werk in het vinden van de juiste gezichten. Het castingproces van deze nieuwe Aladdin-film liep dan ook niet helemaal van een leien dakje. Toch kan je met absolute zekerheid zeggen dat ook op dat vlak alles meer dan in orde is. De rol van Aladdin wordt naar het scherm gebracht door de verrassend spontane Mena Massoud, een relatief onbekende Egyptische acteur die zich met deze rol helemaal op de kaart zet in Hollywood. Massoud draagt de film compleet en dat is fijn om te zien. De rol van prinses Jasmine wordt dan weer gespeeld door Naomi Scott, een jonge actrice die al te zien was in het tijdreisavontuur Terra Nova. En, last but not least, is er nog Will Smith die absoluut entertaint als de magische Genie. Smith maakt de film nog leuker dan het al is, ook al zal niet iedereen het daar over eens zijn.

Aladdin kreeg bij de release niet de meest lovende kritieken van Amerikaanse recensenten. Dat weerhield de film er gelukkig niet van om een wereldwijde hit te worden. Dat is ook helemaal terecht. De film is vanaf de allereerste scene tot het finale beeld een plezier om naar te kijken. De regie van Guy Ritchie is dynamisch – op de kakofonische dansscènes na – en de speciale effecten zijn zoals in iedere Disneyprent een ware streling voor het oog. Het acteerwerk van Massoud, Scott en Smith doet je op ieder moment glimlachen en tilt de film naar een aangenaam niveau. Aladdin belichaamt absoluut wat hedendaagse cinema zou moeten zijn, al had het allemaal wel nog straffer gekund. Hoe dan ook: mis de film niet. Aladdin wordt verdeeld door Dinsey en ligt sinds 27 september 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ook zo fijn dat Disney alle grote verhalen en tekenfilms een hedendaagse live action remake geeft? Of ben je niet zo voor het idee te vinden? Wat vond je van Guy Ritchies Aladdin? Heb je de film in de bioscoop gezien? Laat het ons snel weten!