Review – Reborn (2019)

Regie: Julian Richards
Cast: Kayleigh Gilbert, Michael Paré, Barbara Crampton, Rae Dawn Chong & Chaz Bono
Genre: Horror
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 10 oktober 2019

Er zijn veel filmgenres en de genres zelf zijn op hun beurt ook behoorlijk divers, maar als er één genre echt in alle geuren en kleuren vertegenwoordigd is, dan is het wel het horrorgenre. Tijdens de Halloweenperiode worden er door alle filmdistributeurs tal van enge films op het publiek losgelaten. Meestal gaat het daarbij om bekende titels zoals het recente Brightburn (2019), een superhelden-horrorprent die geproduceerd werd door James Gunn. De kleine Nederlandse filmverdeler Source 1 Media bracht nog niet zo lang geleden de totaal onbekende en kleinschalige horrorprent Reborn uit op DVD in de winkelrekken. Met een aantrekkelijk artwork en een interessante synopsis lijkt de film heel erg veelbelovend, maar of dat ook het geval is, is een heel ander verhaal. Hoog tijd om dat snel samen met ons te ontdekken.

Zestien jaar geleden gebeurde er iets heel vreemds… Ken Berns werkte als nietsvermoedende lijkschouwer in een ziekenhuis in L.A. en was er getuige van een waar mirakel: een doodgeboren baby kwam er na een bizarre blikseminslag terug tot leven. Ken besloot het geheim te houden en nam het kindje mee naar huis. Zestien jaar later is de jonge Tess stilaan volwassen aan het worden en wilt ze maar al te graag op zoek naar haar moeder. Ken heeft haar immers altijd wijsgemaakt dat ze achtergelaten was in het ziekenhuis en dat haar moeder niets van haar moest weten. Tess voelt dat er iets niet klopt en besluit op onderzoek te gaan. Gaandeweg ontdekt ze dat ze vreemde gaven heeft en dat ze kan spelen met kinetische energie. Zal Tess haar moeder vinden zonder slachtoffers te maken of is ze hoe dan ook gedoemd om het slechte pad op te gaan?

Wanneer een film niet in de Belgische zalen verschijnt en meteen een release krijgt op DVD, wil dat niet per se iets zeggen over de kwaliteit ervan. Source 1 Media bewees immers in het verleden met titels als Pledge (2019) en Galveston (2019) helemaal het tegendeel. Jammer genoeg kan over deze kleinschalige horrorprent Reborn niet echt hetzelfde gezegd worden. Het verhaal dat regisseur Julian Richards en zijn scenarist Michael Mahin presenteren is allesbehalve vernieuwend. Alles wat je in deze horrorprent voorgeschoteld krijgt, heb je ergens anders al wel zien passeren. Bovendien vergeten Richards en Mahin de kijker echt te verrassen. Reborn is een behoorlijk saaie vertoning die gelukkig niet al te lang duurt. Toch verdient de film ergens wel nog een pluim, omdat het er ondanks de lage budgetten toch nog redelijk uitziet.

Verwacht je bij deze film nooit aan grote acteurs. De gezichten die je ziet passeren zijn allemaal onbekend, maar dat wil eigenlijk niets zeggen. Hoofdactrice Kayleigh Gilbert, die de rol van Tess Stern naar het scherm brengt, doet het op zich behoorlijk goed. Ze komt mysterieus en overtuigend over, maar je voelt nu en dan wel dat ze eerder onervaren is. Hetzelfde geldt voor Barbara Crampton. Zij vertolkt de rol van gevallen actrice Lena O’Neill en komt net als Gilbert degelijk over, maar echt impressioneren doet ze nooit. Naast de twee vrouwelijke hoofdacteurs zie je ook nog Rae Dawn Chong, Michael Paré en Chaz Bono de revue passeren als respectievelijk Dory, Marc en Ken. Ook zij doen het degelijk.

Reborn is een rasechte B-horrorprent die met een bijzonder laag budget is gemaakt. Verrassend is het niet dat de film op geen enkel moment in onze zalen te bewonderen was, want het verhaal is op geen enkel vlak vernieuwend. Dit is clichéhorror van de meest middelmatige plank en ook de uiteindelijke finale weet je op geen enkel moment te verrassen. Het acteerwerk van Gilbert, Crampton en alle andere acteurs die je ziet passeren is in orde, maar je voelt aan alles dat dit een behoorlijk amateuristische prent is. Kortom: Reborn is niet helemaal een aanrader, tenzij je houdt van echte low budget prenten en het je niet stoort dat je je na een kwartiertje al verveelt. Reborn wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 10 oktober 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte horrorfanaat en probeer je zo veel mogelijk films in het genre mee te pikken? Had je ooit al gehoord van Reborn of zegt de film je helemaal niks? Ben je van plan de film nog te kijken of niet meteen? Laat het ons weten door hier onder te reageren.