Review – The Secret Life of Pets 2 (2019)

Regie: Chris Renaud & Jonathan de Val
Cast: Patton Oswalt, Kevin Hart, Jenny Slate, Tiffany Haddish, Eric Stonestreet & Harrison Ford
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Distrubuteur: Universal Pictures
Releasedatum bioscoop: 3 juli 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 november 2019

Animatiefilms lokken net zoals superheldenfilms steeds meer mensen naar de bioscoop. Iedereen denkt daarbij wellicht meteen aan grootse Disneyprenten zoals Frozen (2013) en Incredibles 2 (2018), animatiefilms die beiden aan de kassa wereldwijd meer dan één miljard dollar opbrachten. Toch zijn ook andere studio’s steeds meer bezig met het ontwikkelen van steengoede animatieprenten. Zo was het bijvoorbeeld Sony die dit jaar aan de haal ging met het Oscarbeeldje voor beste animatiefilm omwille van de schitterende kwaliteit van Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018). Een paar jaar terug verscheen The Secret Life of Pets (2016), een plezierige animatiefilm van Universal die ook een financieel hoogtepunt voor de studio bleek. Een vervolg kon niet uitblijven en kwam eerder dit jaar in de zalen. Is de sequel net zo goed als de initiële film of had Universal het vervolg beter niet gemaakt?

Max leidt ook na alles wat er gebeurd is nog steeds een echt hondenleven. Hij is dolgelukkig, al is zijn leven de laatste tijd wel veranderd. Katie, Max’ baasje, is intussen immers getrouwd met Chuck, die zelf ook een hond heeft. Duke – zo heet hij – en Max kunnen het uitstekend met elkaar vinden en zijn de beste vrienden. Wanneer niet veel later Liam geboren wordt, het zoontje van Katie en Chuck, wordt het nog drukker in huis. Max en Chuck moeten hun rol als beschermende huisdieren serieus nemen zodat er met de kleine Liam niets gebeurt. Op een dag mogen Max en Chuck mee op stap naar het platteland, waar Max eindelijk zijn ware aard ontdekt. Intussen onpopt Snowball, het konijntje dat een buur is van Max en Chuck, zich tot een echte superheld en moet hij een opgesloten wilde tijger gaan redden. Uiteindelijk zal Max’ hulp immens belangrijk zijn, maar loopt dit allemaal wel goed af?

The Secret Life of Pets was in 2016 een echte verademing. De animatiefilm bracht een leuk verhaal en scoorde op alle vlakken gewoonweg schitterend. Universal Pictures kwam dan ook helemaal terecht met een sequel. Het doet alleen pijn om te moeten opmerken dat het vervolg lang niet zo goed is. Het grootste probleem met The Secret Life of Pets 2 is dat het verhaal eigenlijk één grote rommelhoop is. Er is op geen enkel moment een echte rode draad te vinden en dat is jammer. De film voelt eerder aan als een samenraapsel van meerdere afleveringen van een matige animatieserie dan als een echte samenhangende film. Toch amuseer je je wel en blijft alles over de gehele lijn echt schattig. Het is alleen jammer om te zien dat het niveau van de eerste film op geen enkel vlak geëvenaard wordt.

The Secret Life of Pets was in 2016 een hoogvlieger mede dankzij het fijne stemmenwerk van Louis C.K.. De uitstekende komiek verzorgde de stem van Max en deed dat geweldig. Omwille van het hele #MeToo-gebeuren besliste Universal Pictures om de man niet terug te laten keren voor de tweede film. De rol werd overgenomen door Patton Oswalt, die het zeker ook niet slecht doet. Toch kan je het niveau niet hetzelfde noemen. C.K. deed iets speciaals met het personage, waardoor het allemaal veel leuker werd. Gelukkig zijn er tal van andere namen die wel terugkeren. Kevin Hart is opnieuw te horen als de hilarische superheld Snowball en ook Jenny Slate, Eric Stonestreet en Tiffany Haddish zijn weer van de partij. De rol van nieuwkomer Rooster wordt dan weer gespeeld door Harrison Ford. Ook hij doet zijn personage uitstekend tot zijn recht komen.

The Secret Life of Pets 2 is geen hele goede sequel. Hoewel het begrijpelijk is dat Universal Pictures een vervolg wilde breien aan de succesvolle film uit 2016, moet je concluderen dat ze dat beter niet hadden gedaan. Het verhaal is een grote rommelhoop, waardoor je eigenlijk niet altijd geïnteresseerd toekijkt. Het contrast met de film uit 2016 is groot en dat is echt zonde. Gelukkig kan de film rekenen op uitstekend stemmenwerk van Harrison Ford, Jenny Slate en ander talent, maar er is niemand die Louis C.K. kan vervangen. De film mist een echte schwung, al kan je het nooit echt slecht noemen. The Secret Life of Pets 2 wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 13 november 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de leuke trailer nu.

Heb jij in 2016 ook zo genoten van The Secret Life of Pets en keek je ook zo uit naar het vervolg? Heb je de tweede film al gekeken en stelde de prent je ook zo teleur? Of ben jij wel positief? Laat het ons weten door hier onder te reageren.