Review – A-X-L (2019)

Regie: Oliver Daly
Cast: Alex Neustaedter, Becky G, Alex MxNicoll, Thomas Janes & Niko Guardado
Genre: Actie, avontuur, familie
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum bioscoop: 22 augustus 2019
Releasedatum DVD: 30 oktober 2019

De manier waarop oorlog wordt gevoerd, veranderd tegenwoordig elke dag. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kwamen de echte grote vuurwapens en tanks tot ontwikkeling en die werden tijdens de Tweede Wereldoorlog alleen nog maar beter. De laatste jaren worden oorlogen echter niet meer gevochten door soldaten in het veld, maar wel door piloten die vanop afstand doolgerichte aanvallen uitvoeren met drones. En het gaat nog verder. Zowel de VS als andere grote wereldmachten zijn volop bezit met het zoeken naar manieren waarop oorlog gevoerd kan worden door midden van AI. Artificiële intelligentie is met grote zekerheid de toekomst, maar wat als het met één van de robots ooit verkeerd afloopt? Wat als er echt een eigen willetje de kop opsteekt? Daarover gaat A-X-L, een kleine Amerikaanse sciencefictionfilm die eerder dit jaar in de Belgische zalen verscheen.

Miles is een doodgewone tiener die niets liever doet dan zich uitleven met zijn moto. Hij doet mee aan prestigieuze motocrossevents en daar is hij absoluut steengoed in. Wanneer hij tijdens een belangrijke wedstrijd Sam Fontaine, een grote concurrent, verslaat, lijkt zijn carrière op een steenworp afstand. Sam nodigt Miles uit voor een leuke namiddag crossen, maar laat de nietsvermoedende jongen voor dood achter wanneer hij een ongeluk heeft. Miles probeert terug naar huis te gaan en ontmoet niet veel later iets heel eigenaardigs: een soort robothond met bijzondere militaire vaardigheden. Het duurt niet lang alvorens de twee een hechte band hebben en Miles de robot omdoopt tot Axl. Wat hij echter niet weet, is dat de organisatie achter het hele systeem meekijkt naar alles wat hij doet. Zal Miles Axl kunnen houden of is een confrontatie met de vreemde organisatie onvermijdelijk?

Tienerfilms kunnen soms echt leuk zijn. Zo was de Twilight-filmreeks aanvankelijk zeker de moeite waard en werd The Hunger Games uiteindelijk een wereldwijd fenomeen. Zo ver is het met A-X-L echter niet gegaan. De film heeft immers tal van problemen. Ten eerste werkt het script van regisseur-scenarist Oliver Daly niet helemaal. De inleiding van duurt veel te lang, waardoor het verhaal maar een klein uurtje heeft om zich ten volle te ontplooien. Dat zorgt er bijgevolg voor dat er van dat verhaal ook niet heel veel in huis komt. Uiteindelijk wordt deze actievolle tienerfilm niet meer dan een lege prent die weinig nieuws te vertellen heeft. A-X-L werd in de States vernietigend onthaald en dat lijkt dan ook helemaal terecht. De film is allesbehalve sterk en eigenlijk ook gewoon niet zo heel leuk.

Ten tweede is er ook een groot probleem op het niveau van de personages. Los van het feit dat Miles zich volledig smijt op zijn motocrosswedstrijden, krijg je weinig persoonlijkheid te zien. Miles is een leeg flat charachter dat doorheen het verhaal helemaal geen interessante ontwikkelingen doormaakt. Daardoor wordt het als kijker moeilijk om op iedere moment geboeid te blijven toekijken. De rol wordt wel degelijk vertolkt door de relatief onbekende Alex Neustaedter, hoewel de acteur natuurlijk meermaals stoot op de oppervlakkigheid van het personage dat hij vertolkt. Naast Neustadter zie je Becky G, een Amerikaanse jonge popzangeres die ook op het grote scherm probeert door te breken. Op zich doet ook zij het nog degelijk, maar stoot je ook bij haar op hetzelfde probleem. Verder passeren Alex MacNicoll, Thomas Jane en Niko Guardado de revue.

Het is wellicht geen verrassing, maar A-X-L is alles behalve een goede film. Het verhaal dat je voorgeschoteld krijgt is gewoonweg leeg en saai, net zoals de personages. Ook zij weten de kijker op geen enkel moment te entertainen. Visueel valt het allemaal nog wel mee en ook het acteerwerk zit op zich nog goed, maar daar blijft het bij. A-X-L is dus absoluut niet aan te raden, tenzij je houdt van wel heel erg middelmatige lege tienerfilms. Wil je de film toch zelf graag nog een kans geven? Aarzel dan zeker niet! A-X-L wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 30 oktober 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Spreekt A-X-L­ je eigenlijk wel aan of heb je de film zelf – thuis of in de bioscoop – al gekeken? Wat denk je van de prent? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen en je mening te delen met het wereldwijde web!