Review – Bloodline (2019)

Regie: Henry Jacobson
Cast: Seann William Scott, Dale Dickey, Mariela Garriga, Christie Herrig & Larsen Thompson
Genre: Criminaliteit, horror, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD: 7 november 2019

Het is altijd fijn als acteurs of actrices eens buiten hun comfortzone treden en besluiten om in een heel ander genre te gaan acteren dan je van hen gewoon bent. Dat is onder meer momenteel het geval bij Maaike Cafmeyer, die de pannen van het dak speelt als Frie Palmers in De Twaalf. De actrice is immers voornamelijk bekend om haar rollen in komedies. Ook in Hollywood was er dit jaar een opmerkelijk iets in die zin te spotten: acteur Seann William Scott, vooral bekend van zijn passages als Steve Stiffler in de American Pie-reeks, schitterde in de kleine horrorthriller Bloodline. De film verscheen niet in de Belgische zalen, ondanks het feit dat hij mede geproduceerd werd door de grote Jason Blum. Source 1 Media bracht de film recent op DVD uit en dus is het hoog tijd om na te gaan of de film voor jou de moeite waard is. Here we go!

Het leven loopt van een leien dakje voor Evan Cole en zijn echtgenote Lauren. Het mooie koppel is immers in de blijde verwachting van een zoontje. Wanneer de jonge Andrew geboren wordt en Evan aanwezig is in de verloskamer, lijkt er diep binnenin de introverte man iets los te weken. Evan werkt dagelijks als zorgleerkracht en hoort het ene vreselijke verhaal na het andere. Op een dag besluit hij om de kinderen die hij in zijn kantoor ontvangt ook effectief te gaan helpen. Evan ruimt iedereen uit de weg die een stoorzender is voor zijn ‘patiënten’, zodat ook zij weer kunnen genieten van een gelukkig leven. Alles verloopt goed, tot één van zijn leerlingen doorheeft dat Evan wel eens de dader zou kunnen zijn. Zal de kersverse vader ongestoord zijn gangetje kunnen blijven gaan of zal hij hoe dan ook gevat worden? Één ding is zeker: alles heeft te maken met wat gebeurde tijdens zijn eigen kindertijd.

De horrorfilms van Blumhouse staan bekend om kwaliteit. Dat je bij aanvang van Bloodline met grote interesse naar het scherm staart, is dan ook geenszins een verrassing. Sterker nog: het is helemaal terecht. De film van regisseur Henry Jacobson, die eigenlijk een echte newbie is in Hollywood, is het prototype van een horrorprent die een klein verhaal zo goed mogelijk probeert uit te werken. Jacobson en zijn arsenaal aan scenaristen zijn daar absoluut in geslaagd. Het is mooi om te zien dat het aanvankelijk zo gewone gezinnetje veel meer te verbergen heeft dan je zou denken. Als kijker wordt je meermaals getrakteerd op fijne verrassingen en dat is natuurlijk iets om over de gehele lijn toe te juichen. Bloodline is de zoveelste goede titel van Source 1 Media die je eigenlijk echt niet mag missen.

De grootste troef van de film is Evan, een bijzonder straf uitgewerkte persoonlijkheid die gaandeweg een mooie psychologische ontwikkeling doormaakt. Hoewel je aanvankelijk niet helemaal doorhebt wat er in zijn hoofd omgaat, wordt gaandeweg toch duidelijk waarom hij nu juist de gewelddadige toer opgaat. De rol wordt uitstekend neergezet door Seann William Scott, een acteur van wie we eigenlijk weinig serieux mochten verwachten. Toch gaat ook deze rol hem bijzonder goed af. Scott draagt de film compleet en tilt de prent naar een aangenaam hoog niveau. Lauren, Evans echtgenote, is jammer genoeg een pak minder goed uitgewerkt. Daardoor flirt de film nu en dan met ongeloofwaardigheid, al valt dat allemaal nog wel mee. Mariela Gerriga brengt de rol wel geloofwaardig naar het scherm. Tot slot zie je ook Dale Dickey als Evans moeder Marie de revue passeren.

Distributeur Source 1 Media staat er wel om bekend om nu en dan kleine, maar fijne, verrassingen op het publiek los te laten. Bloodline is met gigantische zekerheid een film die je geenszins mag missen. Het verhaal is interessant en ook de opbouw zit helemaal goed. Regisseur Henry Jacobson trakteert je op bloederige horror, maar verliest daarbij geenszins zijn personages uit het hoofd. Voornamelijk Evan wordt sterk uitgewerkt. Het acteerwerk van Seann William Scott en Mariela Garriga is goed, waardoor ook op dit vlak de film excelleert. Conclusie van dit lange betoog? Zorg dat je Bloodline zo snel mogelijk bekijkt. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 7 november 2019 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de spannende trailer nu.

Had jij ooit al gehoord van Bloodline of heb je de film zelf al gekeken? Was jij ook zo onder de indruk van het sterke acteerwerk van comedy-acteur Seann William Scott? Ben je van plan de film te kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.