Review – Stuber (2019)

Regie: Michael Dowse
Cast: Dave Bautista, Kumail Nanjiani, Natalie Morales, Mira Sorvino & Iko Uwais
Genre: Actie, criminaliteit, komedie
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 11 december 2019

De filmwereld is een zeer veranderlijke sector. Terwijl tot voor kort de streamingmarkt volledig gedomineerd werd door Netflix, ziet het er naar uit dat iedere grote filmstudio in de toekomst een eigen streamingservice zal hebben. Die evolutie werd immers mooi ingezet door het recent gestarte Disney+. Één van de grootste veranderingen in de filmsector de laatste jaren was echter de overname van Twentieth Century Fox door Disney. De grote muis had honger en vond er dus niets beter op dan een andere – kleinere – collega helemaal op te peuzelen. Dat leidde ertoe dat Disney eerder dit jaar voor het eerst sinds lange tijd opnieuw een R-rated – dat wil zeggen adults only – film op het publiek losliet. Stuber, met in de hoofdrollen de gespierde Dave Bautista en de fijne Kumail Nanjiani, werd matig ontvangen en kreeg bijgevolg in ons land geen cinemarelease. Sinds 11 december 2019 ligt de film in België wel op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Een titel om in huis te halen, of toch maar niet? Ontdek het snel!

Stu is een doodgewone man met een doodgewoon leventje. Hij werkt in een doe-het-zelfzaakje en probeert ’s avonds vaak wat bij te verdienen als Uber-chauffeur. Daar maakt hij meteen iets groots van: Stu investeert in een elektrische wagen, voorziet zijn klanten van hapjes en doet er alles aan om zijn rating minstens op vier sterren te houden. Alles gaat goed, tot hij Vic Manning oppikt na een ongeval. Vic blijkt een gewelddadige politieagent en is vastberaden om Oka Tedjo eindelijk te vatten. De beruchte crimineel zorgde er immers voor dat Vic een paar maanden terug het slachtoffer werd van een vreselijk verlies. Terwijl Vic nadenkt over zijn strategie en steeds dichter bij Tedjo probeert te komen, moet Stu hem als chauffeur overal heen rijden. Dat terwijl zijn beste vriendin eindelijk een oogje op hem lijkt te hebben… Hoe zal deze nacht voor Stu aflopen? Zal hij nog bij zijn vriendin geraken en zal Vic de criminele Tedjo kunnen vatten?

Het is op z’n minst bijzonder wanneer Disney – onder de vlag van Fox weliswaar – voor het eerst sinds lang opnieuw de R-rated toer opgaat. Het staat ook als een paal boven water dat Stuber helemaal geen kindvriendelijke prent is. Het geweld spat van het scherm en seksueel getinte opmerkingen zijn alles behalve onaanwezig. Stuber vertelt bovendien een behoorlijk gewelddadig verhaal over een sadistische crimineel die vlucht van een vastberaden politieagent. Hoewel je je absoluut niet verveelt met de prent en het tempo aangenaam hoog ligt, kan je de film nooit echt bekijken als een hoogvlieger. Regisseur Michael Dowse en scenarist Tripper Clancy vergeten immers om hun prent echt diepgang te geven. Na een lange rit met de twee hoofdpersonages besef je dat Stuber eigenlijk niet meer is dan een doorsnee, typische Amerikaanse actiekomedie.

Echt vernieuwend kan je de film dus op geen enkel moment noemen. Wellicht komt dat ook door de oppervlakkige hoofdpersonages die gestalte geven aan de film. Stu krijgt namelijk veel te weinig achtergrond mee, waardoor het als kijker erg moeilijk is om je met hem te vereenzelvigen. Hoewel de man doorheen het verhaal een soort psychologische ontwikkeling doormaakt, blijft de afstand met het personage te allen tijde groot. Het fijne en verfrissende acteerwerk van Kumail Nanjiani – je zag hem eerder in The Big Sick (2017) – doet je dat wel snel vergeten. Hetzelfde geldt voor het personage dat gespeeld wordt door Dave Bautista. Het is duidelijk wat het doel is van Vic, maar echt diepgaand wordt zijn persoonlijkheid nooit. Zonde is dat.

Verwacht je met deze actiekomedie op geen enkel moment aan straffe en vernieuwende cinema. Stuber trakteert je eigenlijk op een doodgewone actiekomedie die zeker niet onsmakelijk is. Integendeel: je amuseert je echt met de film, zeker als je moe bent na een zware werkweek. Het is alleen jammer dat Michael Dowse en Tripper Clancy over de gehele lijn relatief braaf blijven en daardoor geen enkel cliché weten te ontwijken. Ook op het vlak van de personages is de film niet meteen sterk, waardoor Nanjiani en Bautista hun uiterste best moeten doen om het niveau op peil te houden. Dat lukt, maar overtuigen doet de film daardoor zeker niet helemaal. Stuber wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 11 december 2019 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat vind jij van het duo Bautista-Nanjiani? Heb je Stuber al in de bioscoop gekeken of wachtte je op de home entertainment-release? Wat denk jij van de film? Zijn wij volgens jou dat tikkeltje te streng? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.