Review – Scary Stories to Tell in the Dark (2019)

Regie: André Øvredal
Cast: Zoe Margaret Colletti, Michael Garza, Austin Abrams, Gabriel Rush & Gil Bellows
Genre: Horror, mysterie, thriller
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum bioscoop: 21 augustus 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 januari 2020

In 2019 kregen wederom heel wat schitterende, goede, middelmatige en ronduit slechte films op ons afgevuurd. Terwijl Hollywood zich voornamelijk lijkt te focussen op remakes en reboot-sequels is er ook een heel genre dat de laatste jaren aan een heuse opmars bezig is: de horrorfilms. Naast It: Chapter Two en het prachtig in beeld gebrachte Midsommar kregen we in 2019 nog een andere fijne verrassing voorgeschoteld. Scary Stories to Tell in the Dark, geproduceerd door de grote Guillermo del Toro, werd zowel bij critici als aan de internationale box office een groot succes. Is er echt iets dat de film anders maakt of is alles gewoon perfect uitgevoerd? De film ligt sinds 15 januari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken en dat betekent dat ook wij ons licht er graag over schijnen. Moet jij de film een kans geven of toch maar beter niet?

Het is Halloween, 1968. Terwijl ene Richard Nixon in de laatste rechte lijn gaat richting de presidentsverkiezingen maakt het kleine stadje Mill Valley zich klaar voor een spannende horrornacht. Gezien hun leeftijd besluiten Stella, Auggie en Chuck voor de allerlaatste keer mee te doen met het hele trick or treat-gebeuren. Wanneer ze echter in aanvaring komen met de grootste pestkop van de school, moeten ze zich samen met de onbekende Ramòn terugtrekken in het verlaten huis van de familie Bellows, waar zich destijds een vreselijke tragedie voordeed. Stella vindt er het veelbesproken boek van de eigenaardige Sarah Bellows en besluit die mee te nemen. Niet veel later beginnen er rondom de vrienden vreemde dingen te gebeuren. Alles lijkt te maken te hebben met het boek, dat zichzelf lijkt te schrijven en daardoor onschuldige slachtoffers maakt. Hoe kunnen ze dit oplossen? Of is er geen ontkomen aan?

Vanaf de allereerste seconde heb je eigenlijk door dat Scary Stories to Tell in the Dark een regelrecht schot in de roos is. De film begint uitstekend en al gauw voel je dat er onheilspellende dingen staan te gebeuren. Regisseur André Øvredal en zijn team van scenaristen, waaronder Guillermo del Toro, vallen bovendien niet in de vervelende valkuil van het lange en saaie begin. Na een kwartiertje van fijne spanningsopbouw krijg je immers al meteen een angstaanjagend tafereel voorgeschoteld. Wees er dus maar zeker van dat dit een échte horrorprent is. Door het fijne tempo en de goede dialogen verveel je je nooit en leef je samen met de personages toe naar de finale. En die stelt geenszins teleur. Scary Stories to Tell in the Dark is gewoon echt hele goede horrorcinema.

De film weet zich bovendien ook te onderscheiden van de meeste middelmatige prenten in het genre door de goede personages. André Øvredal behandelt zijn kijkers niet als domme wezens en introduceert personages die echt iets te vertellen hebben. Zo is het prachtig om te zien dat Stella eigenlijk met zichzelf en alles om zich heen worstelt, dat gedurende de hele prent. De rol wordt bijzonder mooi en oprecht vertolkt door Zoe Margaret Colletti. Haar zag je eerder al opdraven in Annie (2014) en Wildlife (2018). De actrice timmert met deze rol fel aan haar meer dan terechte Hollywoodopmars. Ook Auggie en Chuck worden goed en geloofwaardig gebracht door Gabriel Rush en Austin Abrams. Michael Garza vervolledigt de sterke cast als de mysterieuze Ramòn.

Wellicht weet ook jij wel dat wij bij Screendependent gigantische horrorfilmfanaten zijn. Het is voor jou dan vast en zeker ook geen verrassing dat we Scary Stories to Tell in the Dark een uitstekende film vinden. Regisseur André Øvredal en schrijver-producer Guillermo del Toro trakteren je op een fantastisch uitgebalanceerde topfilm die je echt vaak de stuipen op het lijf jaagt. De CGI is echt knap, net zoals de regie en het acteerwerk van Zoe Margaret Colletti en al haar collega’s binnen de cast. Om een lang verhaal kort te maken: ben je nog op zoek naar een fijne en spannende film voor vanavond die best wat eng mag zijn? Zoek dan niet langer, want Scary Stories to Tell in the Dark is de perfecte kandidaat. De film van WW Entertainment ligt sinds 15 januari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de duistere trailer nu (als je durrrrft)!

Ben jij ook zo’n horrorfilmfan en heb je Scary Stories to Tell in the Dark op het grote witte scherm gekeken? Vond je de film ook schitterend of ben je heel wat minder enthousiast? Ga je de film thuis ook bekijken of ontdekken? Laat het ons snel weten!