Review – Joker (2019)

Regie: Todd Phillips
Cast: Joaquin Phoenix, Zazie Beetz, Robert De Niro, Brett Cullen & Frances Conroy
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Releasedatum bioscoop: 2 oktober 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 5 februari 2020

Het gaat steeds beter met het DC-universum. De films van Warner Bros. hebben de laatste jaren bijzonder veel geld in het laatje gebracht en werden daarnaast ook een succes bij filmcritici. De trend werd ingezet met Wonder Woman (2017) en ging verder met het kleurrijke en vooral erg entertainende Aquaman (2018). Terwijl iedereen momenteel hoopvol wacht op Birds of Prey – die vanaf 5 februari in de Belgische zalen draait – komt er deze week ook een andere film in de reeks uit op DVD en Blu-Ray. Joker, de film die meedingt naar een aantal gouden beeldjes tijdens de Oscarceremonie dit jaar, verblufte nagenoeg iedereen. Met een schitterende performance van Joaquin Phoenix zou de prent het summum zijn van alle DC-films van de laatste jaren. Wat is daar van aan?

Arthur Fleck heeft het niet gemakkelijk in zijn leven. De psychologisch niet helemaal gezonde man werkt als clown in een lokaal bedrijfje in Gotham. Wanneer hij de job echter verliest en hij doorheeft dat de maatschappij hem als een echte outcast beschouwt, lijkt hij iedere houvast te verliezen. Een aanvaring met drie pestkoppen in de metro loopt dan ook helemaal verkeerd af. Terwijl hij vastberaden timmert aan een carrière als topkomiek, belandt zijn moeder niet veel later na een hartaanval in het ziekenhuis. Zij vertelde net ervoor waar Arthurs roots liggen, maar ook dat maakt het er voor de eenzame man niet gemakkelijker op. Zijn eenzaamheid, psychologische kwetsbaarheid en doorgedreven rechtvaardigheidsgevoel zorgen ervoor dat de meest gevreesde slechterik ooit opstaat. Hoe loopt dit allemaal af?

Toen Joker tijdens het filmfestival van Venetië in première ging, waren alle critici het er over eens dat de film een schitterend staaltje cinema was. Opvallend was echter dat de score van de film drastisch naar beneden ging toen de prent aan het grote publiek getoond werd. Toch kan je het maar moeilijk eens zijn met mensen die de film echt niet zo goed vinden. Regisseur Todd Phillips presenteert de kijker immers een knaller van een psychologische misdaadprent die over de gehele lijn je aandacht vast weet te houden. De film mag zich dan wel situeren binnen het DC-universum, eigenlijk heeft die dat helemaal niet nodig. Het verhaal, dat tot in de puntjes is uitgewerkt en samengevat kan worden als een boeiende karakterstudie van het hoofdpersonage, is immers sterk genoeg op zich. De film doet je bovendien ook nadenken: wat moeten we aanvangen met mensen die zich echt een outcast voelen?

Je kan Joker dus het beste omschrijven als een bijzonder sterk uitgewerkte karakterstudie. Wil zo’n prent slagen, dan is het natuurlijk van uitermate belang dat het titelpersonage zelf ook helemaal werkt. Verrassend is het wellicht niet dat dat helemaal het geval is. Phillips heeft Arthur Fleck van een straf achtergrondverhaal voorzien, waarover je met mondjesmaat zelf steeds meer te weten komt, en dat zorgt ervoor dat iedere seconde interessant is en blijft. Alles wordt er echter nog een miljoen keer beter op door de fantastische, schitterende en ijzersterke performance van Joaquin Phoenix. De acteur maakte eerder al wel duidelijk dat hij echt een topper is, nu is het alleen nog een keertje extra bevestigd. De man verdient absoluut de Oscar voor beste acteur. Naast Phoenix zie je ook nog Robert De Niro en Zazie Beetz de revue passeren. Ook zij doen het natuurlijk helemaal goed.

Joker is een subliem misdaaddrama over een man die zichzelf in de steek gelaten voelt, psychologisch niet helemaal in orde is en vervolgens de meest gevaarlijke keuzes maakt die een man maar kan maken. Todd Phillips levert niet alleen een erg unieke DC-prent af, de film is ook op zichzelf gewoonweg een parel. Het verhaal is niet actievol, maar dat is geenszins nodig. Door de prijswinnende topperformance van Joaquin Phoenix kijk je van de allereerste seconde tot het allerlaatste beeld vol bewondering naar het scherm. Conclusie: dit is ongetwijfeld één van de beste films van 2019. Joker wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 5 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onheilspellende trailer van de film nu.

Was jij ook zo benieuwd naar de achtergrond van de grootste DC-schurk door de ogen van de geweldige Todd Phillips? Heb je ook zo genoten van het formidabele acteerwerk van Joaquin Phoenix? Laat het ons weten door hier onder te reageren.