Review – Gemini Man (2019)

Regie: Ang Lee
Cast: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong & Douglas Hodge
Genre: Actie, thriller, sciencefiction
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 9 oktober 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 februari 2020

In Hollywood zijn er een aantal regisseurs bij wie je interesse meteen heel erg groot is wanneer aangekondigd wordt dat ze een nieuwe film gaan maken. Dat is onder meer zo bij J.J. Abrams, James Cameron, Greta Gerwig enzovoort. Wie ook met grote zekerheid in dit lijstje thuishoort, is de Taiwanese topregisseur Ang Lee. De man was eerder verantwoordelijk voor succesvolle en prijzen winnende films als Life of Pi (2012) en Brokeback Mountain (2005). Eerder dit jaar bracht Paramount Pictures Lee’s nieuwste film, de actievolle sciencefictionthriller Gemini Man, uit in de Belgische zalen. De film werd wereldwijd echter één grote flop. Hoe is dat mogelijk? Is Ang Lee’s nieuwste echt zo formidabel slecht? Lees snel verder als je dat graag wilt ontdekken!

Henry Brogan heeft jarenlang voor de Amerikaanse geheime diensten gewerkt als sluipschutter. Wanneer hij in België opnieuw iemand succesvol neerschiet, besluit hij dat het tijd is om zijn wapen voor altijd op te bergen. Hij wil immers van een verdiend pensioen genieten. Niet veel later wordt echter duidelijk dat zijn laatste opdracht allesbehalve onschuldig was en dat hij zijn target volkomen onterecht heeft vermoord. Het duurt dan ook niet lang tot hij en Danny Zakarweski, een agente die Brogan in het oog moest houden tijdens zijn pensioen, worden achternagezeten door het mysterieuze privé-agentschap Gemini. Alleen hebben Danny en Henry iets bijzonders opgemerkt aan de agent die hen opjaagt. Wat is er aan de hand? Zullen Henry en Danny snel genoeg kunnen handelen en het agentschap kunnen ontlopen?

Ang Lee is een grote regisseur, dat weet jij ongetwijfeld ook wel. Toch kan je het niet laten op te merken dat zijn laatste films niet meer zo heel erg goed zijn. Denk bijvoorbeeld maar aan Billy Lynn’s Long Halftime Walk (2016). Ook met Gemini Man weet Lee geen topprent op het scherm te toveren. Daarvoor is het verhaal immers veel te flauw. Hoewel er zeker een aantal interessante elementen in terug te vinden zijn, blijft het allemaal veel te oppervlakkig. Bovendien is het hele gebeuren gewoonweg niet goed opgebouwd. Verrassend is dat niet helemaal, want de film werd deels meegeschreven door David Benioff, één van de personen achter Game of Thrones die ervoor zorgden dat het laatste seizoen één groot fiasco was. Gemini Man had veel beter kunnen zijn, maar daarvoor was een heel straf scenario nodig. Je blijft als kijker dus een beetje verweesd achter.

Als het verhaal op zich al niet zo formidabel is, brengt dat natuurlijk ook met zich mee dat de personages allesbehalve schitterend zijn. Henry Brogan is op zich wel een interessante meneer, maar mist over de gehele lijn achtergrond. Lee en zijn scenaristen proberen een goed personage op te bouwen, maar slagen daar niet helemaal in. Die vlieger gaat ook op voor Danny Zakarweski en Clay Verris, twee personages die van A tot Z gewoonweg te leeg aanvoelen. Gelukkig wordt dat allemaal wel deels gecompenseerd door het degelijke acteerwerk. Will Smith draagt de film compleet als Brogan en wordt daarin perfect geassisteerd door Mary Elizabeth Winstead, die je misschien nog wel kent van het schitterende 10 Clovefield Lane (2016). Tot slot zie je ook nog Clive Owen, Douglas Hodge en Benedict Wong de cast aanvullen.

Gemini Man is absoluut geen cinema om duimen en vingers bij af te likken. Hoewel de regie van Ang Lee vaak goed overkomt en hij de technologie perfect gebruikt, kan je niet anders dan vaststellen dat het verhaal en de personages te wensen overlaten. Het geheel voelt te gekunsteld aan en daardoor verlies je als kijker je interesse geregeld. De film is gewoonweg slordig opgebouwd en mist een stevige rode draad. Door het goede acteerwerk van Will Smith, Mary Elizabeth Winstead en een paar andere sterke acteurs kan je gelukkig tot op enig niveau nog wel genieten van de film. Hoe dan ook: dit is met zekerheid één van de mindere films van de grote Ang Lee. Het wordt tijd dat de man terug sterke cinema presenteert. Gemini Man wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 19 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij Gemini Man op het grote scherm gaan bekijken en vond je de film eigenlijk wel goed? Ben je het eens met onze recensie of niet helemaal? Ga je de film thuis (nog) een keer bekijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.