Review – Hustlers (2019)

Regie: Lorene Scafaria
Cast: Jennifer Lopez, Consance Wu, Cardi B, Julia Stiles, Keke Palmer & Lili Reinhart
Genre: Drama, criminaliteit, komedie
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 16 oktober 2019, verdeeld door The Searchers
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 februari 2020

Het Britse en Amerikaanse filmprijzenseizoen zit er intussen alweer op. De grote verrassing van dit jaar was vast en zeker de grote winst van Parasite, de Zuid-Koreaanse topfilm die binnenkort ook op DVD en Blu-Ray verschijnt en die de Oscar voor beste film in de wacht sleepte. Naast de vele terechte en minder terechte winnaars, zijn er jaarlijks natuurlijk ook een aantal titels die ondanks hun grote kwaliteit naast alle prijzen lijken te grijpen. Dit jaar was een van die titels het misdaaddrama Hustlers. Hoewel Jennifer Lopez genomineerd was voor de Golden Globe voor beste actrice in een bijrol, vonden veel fans en critici het toch bijzonder dat de film niet meer prijzen in de wacht wist te slepen. Is de dramaprent dan toch niet zo goed? Of is het zonde dat de film naast prestigieuze filmprijzen greep?

Destiny werkt in het New York van 2007 als stipster. De jonge vrouw heeft echter al gauw door dat haar manier van werken niet aanslaat: de Wall Street-rijkelui zoeken immers meer gedurfde persoonlijkheden. Wanneer ze de getalenteerde Ramona tegen het lijf loopt en besluit om van haar alle kneepjes van het vak te leren, duurt het niet lang voor de twee zwemmen in het geld. Maar… aan alle mooie liedjes komt een einde. De financiële crisis van 2008 slaat toe en dat betekent minder geld en minder klanten voor de stripsters. Daarom besluiten Ramona, Destiny en een paar andere vriendinnen een meesterplan op poten te zetten zodat ze de rijkelui alsnog van hun geld kunnen ontdoen. Dat moeten ze alleen heel voorzichtig doen, want wat gebeurt er als één van hen door de politie wordt opgepakt? Zullen ze onder de radar kunnen blijven?

Hustlers is gebaseerd op een spraakmakend artikel dat gepubliceerd werd in het New York Magazine. De film vertelt dus het waargebeurde verhaal van een groepje stripsters die er na de financiële crisis alles aan doen om zelf ook nog rond te komen. Het moet gezegd: de film van regisseur-scenariste Lorene Scafaria voelt heel erg goed aan. Het verhaal flaneert voorbij aan een aangenaam tempo is bovendien ook echt entertainend. Het is boeiend om te zien hoe ook andere sectoren zich moesten aanpassen aan de realiteit die ontstond na 2008. Alleen kan je niet anders dan opmerken dat het tempo in het tweede deel aanzienlijk lager ligt. Dat komt wellicht doordat er meer plaats gemaakt wordt voor drama. Vergis je echter niet: Hustlers blijft over de gehele lijn echt een hele goede dramaprent.

Het zou oneerlijk zijn als we zouden zeggen dat alleen Lorene Scafaria alle lof verdient. Deze film van én met nagenoeg alleen maar vrouwen scoort immers ook helemaal dankzij het streffe acteerwerk. De rol van de boeiende Destiny wordt met glans vertolkt door Constance Wu, die haar emoties bijzonder geloofwaardig en mooi naar voren brengt. Exact hetzelfde kan je zeggen van het acteerwerk van de grote Jennifer Lopez, die met haar performance als de charismatische Ramona absoluut terug aan de top van Hollywood staat. Je ziet eigenlijk aan de hele cast hoe ze zich geamuseerd hebben tijdens de opnames van deze dramaprent. Alleen al daarom is Hustlers gewoon een topfilm. Naast Wu en Lopez zie je ook nog Julia Stiles, Mercedes Ruehl en Cardi B in fijne rollen de revue passeren.

Het is absoluut opmerkelijk dat Hustlers over het algemeen genegeerd werd tijdens het prijzenseizoen in Hollywood. De film heeft namelijk alles in zich om critici volledig voor zich te winnen. Het verhaal is uitstekend neergepend door Lorene Scafaria, die ook schitterend de regie verzorgt. Ook actrices Constance Wu, Jennifer Lopez en alle andere vrouwelijke topsterren die je ziet passeren doen het ongelooflijk goed. Lopez had voor haar rol vast en zeker een aantal prijzen mogen winnen, wat een schitterende actrice. Conclusie: als je nog op zoek bent naar een onderhoudende, spannende en entertainende topfilm voor tijdens deze donkere periode, dan zit je met Hustlers helemaal goed. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 19 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de fantastische trailer nu.

Hou jij van films over de beurscrash in 2008 en vond je Hustlers ook zo schitterend goed? Wat vond jij van het acteerwerk van Wu en Lopez? Ben je misschien minder enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.