Review – Monos (2020)

Regie: Alejandro Landes
Cast: Moises Arias, Karen Quintero, Julianne Nicholson, Sneider Castro, Paul Cubides & Deiby Rueda
Genre: Avontuur, drama, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 januari 2020

Wie op zoek is naar goede cinema kan dat doen op basis van allerhande criteria. Één van de elementen die daarbij van doorslaggevend belang kunnen zijn, is bekijken of een bepaalde film wel of niet op grote internationale filmfestivals heeft gespeeld. Dat was onder meer het geval voor Monos, de Latijns-Amerikaanse avontuurlijke film die Source 1 Media een tijdje terug op DVD en Blu-Ray uitbracht. De film werd vorig jaar door tal van critici getipt als één van dé hoogtepunten van de Berlinale. Ondanks de lovende en vooral enthousiaste kritieken kreeg de film in ons land echter geen bioscooprelease. Is de film dan toch niet zo goed? Of haal je de titel best zo snel mogelijk in huis? Lees snel verder als je dat graag wilt weten.

In een Latijns-Amerikaans gebergte, ver van de bewoonde wereld, krijgt een groepje kindsoldaten een spannende opdracht. Terwijl ze zorg moeten dragen voor hun belangrijke krijgsgevangene, een Amerikaanse ingenieur, moeten ze ook alle moeite doen om een geschonken koe in bewaring te houden. Wolf, één van de tieners, neemt de leiding voor zijn rekening. Wanneer na een verjaardagsfeest één van hen de koe echter doodschiet, ontstaat er binnen de groep een gigantische chaos. Niet veel later wordt duidelijk dat iemand anders de leiding op zich moet nemen, waarna de Amerikaanse gevangene ontsnapt. Hoe zullen de kindrebellen hiermee omgaan? Gaan ze dit rapporteren? Zullen ze de gevangene alsnog kunnen vinden en de schade zo goed mogelijk kunnen herstellen? Één ding is zeker: ze zullen zich moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit.

We zullen maar meteen met de deur in huis vallen: Monos is schitterende cinema. Vanaf het allereerste beeld heb je helemaal door waarom nagenoeg iedere criticus de film zo ontzettend straf vindt. De beelden, geschoten door de Nederlandse Jasper Wolf, zijn gewoonweg adembenemend knap. En dat is lang niet alles. De film van regisseur-scenarist Alejandro Landes vertelt het interessante en spannende verhaal van een groepje kindsoldaten die zichzelf en vooral het gevoel voor verantwoordelijkheid ontdekken. Het is boeiend om te zien hoe Landes de dynamieken in de groep verkent, zonder te uitleggerig te doen. Hij creëert met deze nieuwe prent cinema pur sang, bedoeld voor de meerwaardezoeker. Geniet bovendien ook van de prachtige score van Mica Levi, die eerder ook al de muziek van Under the Skin (2013) componeerde. Alles – maar dan ook echt alles – zit goed in deze prent.

Landes kan natuurlijk niet zelf met alle eer gaan lopen. Monos heeft immers ook heel wat kwaliteit te danken aan de fantastisch overtuigende cast, die nagenoeg volledig bestaat uit onbekende namen. De enige echt bekende is Moises Arias, die fantastisch schittert als de leidende Bigfoot. Hem zag je eerder al schitteren in Ender’s Game (2013). Naast Arias zie je Karen Quintero het beste van zichzelf geven als Lady, een rol die doorheen de film een prachtige ontwikkeling doormaakt. Ook Sneider Castro, Paul Cubides en Deiby Rueda doen het uitstekend. Je voelt aan alles dat het hele team uitstekend begeleid werd en dat het talent van het scherm spat. Tot slot is er ook nog een rol weggelegd voor Julianne Nicholson.

Monos is topcinema voor de meerwaardezoeker. De film is niet voor iedereen weggelegd. Hou je echter van visueel verbluffende films die bijna al je zintuigen weten te prikkelen, dan zit je met deze Latijns-Amerikaanse prent helemaal aan het juiste adres. Regisseur Alejandro Landes brengt een prachtig en beklijvend verhaal over een aantal tieners die gewelddadig op avontuur gaan. Het acteerwerk van Moises Arias, Karen Quintero en alle andere leden van de cast is gewoonweg perfect, net zoals de score van Mica Levi. Monos zorgt voor een unieke ervaring die je niet gauw zal vergeten. Zorg er dus voor dat je de film niet mist. Monos wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 9 januari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de visueel verbluffende trailer nu.

Heb jij ooit al gehoord van Monos of is het de eerste keer dat je iets over de Latijns-Amerikaanse film leest? Heb je de film zelf al gezien en vond je het ook zo goed? Of ben je minder enthousiast? Laat het ons weten door hier onder te reageren.