Review – Ready or Not (2019)

Regie: Matt Bettinelli-Olpin & Tyler Gillett
Cast: Samara Weaving, Adam Brody, Kristian Bruun, Andie McDowell & Mark O’Brien
Genre: Horror, komedie, mysterie
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 28 augustus 2019
releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 februari 2020

Nu en dan verschijnen er in de bioscoop films die regelrechte verrassingen zijn. Ofwel is het omdat iedereen dacht dat de film in kwestie een ramp zou zijn, ofwel is het gewoon omdat niemand eigelijk echt naar de film aan het uitkijken was. Zo verscheen in 2019 de spannende horror-komedie Ready or Not. De kleine film van Twentieth Century Fox werd niet al te groot aangekondigd, maar bleek uiteindelijk toch een kwalitatieve hit. Bijzonder, want dat had niemand echt zien aankomen. Waarom is de horrorprent zo’n schot in de roos? Wat maakt de film beter dan andere films in het genre? Nu de film ook bij ons op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, is het hoog tijd om dat eens snel even te onderzoeken. Lees dus snel verder.

Grace staat op het punt de allermooiste dag van haar leven mee te maken. Het jonge meisje gaat immers trouwen met Alex Le Domas, haar ware geliefde en de zoon van een steenrijke gezelschapsspelenmagnaat. Uitgeput na de prachtige dag staat er Grace echter nog één grote verrassing te wachten: ze moet meedoen aan de traditie van de familie. Wanneer er een nieuw lid toetreedt, is het immers de gewoonte om met z’n alleen een spannend spel te spelen. Eens het spel van start is gegaan, heeft Grace echter door dat het niet zomaar een spel is. Al gauw blijkt immers dat de familie Le Domas ziekelijke neigingen heeft en dat ze Grace het liefst offeren voor ‘het grotere goed’. Grace moet er alles aan doen om te ontsnappen, maar zal het haar ook lukken? Kan ze rekenen op de hulp van haar kersverse echtgenoot Alex?

Je schoonfamilie kies je niet. Dat is eigenlijk ook de gedachte die regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett duidelijk willen maken. Je kan met je schoonfamilie immers allerhande vreemde momenten beleven. Wat als dat nu echt vreemde en zelfs morbide proporties begint aan te nemen? Daarover gaat Ready of Not. De film drijft de hele problematiek schitterend tot het uiterste en dat zorgt vanzelfsprekend voor heerlijk entertainende – en met momenten ook gruwelijke – cinema. Na een fijne openingsscène wordt je als kijker getrakteerd op een anderhalf uur durend én razend spannend kat-en-muisspel, vergezeld van liters bloed en allerhande hilarische momenten. Bovendien is het verhaal allesbehalve simplistisch. Scenaristen Guy Busick en R. Christopher Murphy komen bijzonder origineel uit de hoek en dat is natuurlijk alleen maar positief. De film gaat immers ook  – zij het in mindere mate – over de tegenstelling tussen arm en rijk.

De fijne spanning, het leuke verhaal en de knipoog naar de realiteit omtrent schoonfamilies zijn natuurlijk niet de enige elementen die Ready or Not absoluut de moeite waard maken. Ook de regie van Bettinelli-Olpin en Gillett zit helemaal goed. Als kers op de taart kan je daarenboven ook nog eens fantastisch acteerwerk aanschouwen. Samara Weaving vlucht overtuigend van alles en iedereen weg als de onfortuinlijke Grace, terwijl ook Adam Brody, Orphan Black-topper Kristian Bruun en Andie McDowell verbluffen met hun goede, gestoorde en vooral overtuigende acteerwerk. De twee regisseurs – bekend van onder andere Devil’s Due (2014) – wisten voor hun nieuwe film dus een topcast te verzamelen.

Ready of Not kan je niet anders bestempelen dan als fantastisch topentertainment. De verrassende horror-komedie is razend spannend, met momenten heel grappig en ziet er bovendien ook nog eens fantastisch uit. Op één of andere manier kan je je met de onfortuinlijke Grace, die sterk naar het scherm gebracht wordt door Samara Weaving, echt vereenzelvigen en dat is bij films natuurlijk alleen maar positief. Om een lang verhaal kort te maken: Ready of Not is niet te missen horrorcinema en is de perfecte film om dit weekend te bekijken. De film wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 26 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de onheilspellende trailer nu.

Is Ready of Not een horrorfilm die jou wel kan bekoren? Heb je de film op het grote scherm gezien of wachtte je tot je hem bij je thuis kon ontdekken? Vond je de film ook zo spannend of niet echt helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.