Review – Gotham: Seizoen 5 (2020)

Regie: Ben McKenzie, Erin Richards e.a.
Cast: Ben McKenzie, David Mazouz, Donal Logue, Robin Lord Taylor & Morena Baccarin
Genre: Actie, fantasy, criminaliteit
Originele zender: Fox
Distributeur: Warner Bros.
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 26 februari 2020

Het einde van een langlopende serie betekent het einde van een heel tijdperk. Dat was onder meer het geval bij Game of Thrones, de reeks die ruim acht jaar iedereen in de ban liet van Westeros en de strijd om de IJzeren Troon. Het einde van de reeks betekende voor fans immers een gigantisch zwart gat. Dat was ook het geval bij topseries als Breaking Bad, Friends en Mad Man. In 2019 kwam er naast Game of Thrones ook een einde aan de Batman-prequelserie Gotham. Als je ons al langer dan vandaag volgt, weet je vast en zeker wel dat die reeks ons dolenthousiast maakte. Een tijdje terug bracht Warner Bros. het laatste seizoen van de reeks uit op DVD en Blu-Ray. Eindigt Gotham in schoonheid of gingen de makers van de donkere reeks helemaal de duisternis in?

Het leven in Gotham is helemaal veranderd. Na de destructieve daden van Jeremiah Valeska zijn alle bruggen van en naar de stad opgeblazen waardoor alle inwoners afgesloten zijn van de buitenwereld. Alle hoop is dan ook gevestigd op Jim Gordon en Bruce Wayne, die er alles aan doen om het leven er zo aangenaam mogelijk te maken. Dat is echter geen gemakkelijke zaak, want de stad is verdeeld onder alle grote misdadigers waartegen Gordon eerder al tegen opnam. Terwijl hij en zijn team wachten op hulp van buitenaf, wordt de dreiging en verdeeldheid in de stad steeds groter. Nieuwe allianties en onverwachte vriendschappen moeten er voor zorgen dat de stad niet verder in puin gaat dan het al is. Zullen Gordon, Bruce, Alfred en alle andere Gothamgezinde burgers hier in slagen?

Het is jammer om te zien dat Gotham met het korte vijfde seizoen finaal tot een einde komt. Gelukkig kan je niet anders dan vaststellen dat de makers van de reeks er alles aan gedaan hebben om de fans op hun wenken te bedienen. Verveling slaat immers geen enkel moment toe. Integendeel: het vijfde seizoen van Gotham is gevuld met spannende momenten, spectaculaire actie en tal van knipogen naar het grotere verhaal van de superheld genaamd Batman. Alles komt bij elkaar en dat zorgt voor fantastische televisie die bovendien heel mooi wordt neergelegd. Dit is de finale die Gotham verdiende, al had de reeks voor ons zeker nog een aantal jaren mogen doorgaan. Let trouwens ook op de regie, die zoals altijd tot in de puntjes verzorgd is.

Met fantastische en goed uitgewerkte personages als The Riddler, Jim Gordon, Penguin, Barbara Kean, Bruce Wayne en Selina Kyle kan het natuurlijk niet anders dan goed zijn. Toch moet je – zoals in elk seizoen – wederom vaststellen dat Gotham opnieuw bijzonder veel te danken heeft aan de uitstekende cast. Ben McKenzie zorgt opnieuw voor schitterende momenten als de dappere Jim Gordon en wordt daarin uitstekend vergezeld door de jonge David Mazouz, die dit seizoen nog meer overtuigd als de jonge Bruce Wayne. Toch zijn het vooral Robin Lord Taylor en Cory Michael Smith die met de eer gaan lopen als respectievelijk Penguin en Edward ‘The Riddler’ Nygma. Tot slot doen ook Erin Richards, Morena Baccarin, Donal Logue en Camren Bicondova het uitstekend. Wat een cast, wat een verlies nu de reeks is afgelopen…

Met pijn in het hart moeten de fans afscheid nemen van de uitstekende misdaadserie Gotham. Gelukkig hebben de makers alles uit de kast gehaald om iedereen nog een laatste keer op fantastische televisie te trakteren. De verschillende verhaallijnen en personages zijn formidabel uitgewerkt en worden nog straffer dankzij het fijne acteerwerk van de voltallige cast. McKenzie, Pertwee, Bicondova en Baccarin… het zijn maar een aantal van de namen die je voor altijd zal onthouden. Deze finale afleveringen zijn over de gehele lijn exact wat Gotham verdiende, al had het voor ons wel nog wat langer mogen duren. Zorg er dus voor dat je ook dit laatste seizoen niet mist. Het vijfde seizoen van Gotham wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 26 februari 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Vind jij het ontstaansverhaal van Batman ook zo interessant? Heb je ook al die jaren met grote interesse naar de nieuwe afleveringen van Gotham uitgekeken? Wat vond jij van deze finale reeks? Laat het ons weten door hier onder een reactie achter te laten.