Review – Midway (2019)

Regie: Roland Emmerich
Cast: Ed Skrein, Woody Harrelson, Luke Evans, Aaron Eckhart, Nick Jonas & Dennis Quaid
Genre: Oorlog, actie, historisch drama
Releasedatum bioscoop: 6 november 2019, verdeeld door Kinepolis Film Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 maart 2020

Als je naar de rijke geschiedenis van de mensheid kijkt, kan je eigenlijk niet anders dan vaststellen dat de Tweede Wereldoorlog nog niet zo heel lang geleden is. De wereld likt immers nog steeds haar wonden van de bloedige en compleet onnodige veldslagen, vooral aangevoerd door de slechte Adolf Hitler. Het klopt echter niet dat WOII enkel en alleen een strijd was tegen de Duitsers. Ook in de Stille Oceaan, rondom Pearl Harbor, werd er door Amerikaanse en Japanse soldaten dapper gevochten. Lang leek het daar immers dat de Amerikanen zouden verliezen, maar door één slimme zet wisten ze het tij toch te keren. Over die bijzondere veldslag en heldhaftige soldaten gaat Midway, de nieuwe film van topregisseur Roland Emmerich. Met tonnen spektakel, een goede cast en een sterk verhaal heeft de film alles in zich om te verbluffen. Is het dé perfecte film om te bekijken tijdens deze coronacrisis?

Het is december 1941. Vlak na de aanval van de Japanners op Pearl Harbor, waarbij de volledige vloot van de Amerikanen aan flarden wordt geschoten en de leidinggevende kapitein het leven laat, wordt Admiraal Chester Nimitz aangesteld om orde op zaken te stellen. Samen met Luitenant Layton, een bekende kop bij de inlichtingendienst, stelt hij een nieuw plan om om de Japanners zo snel mogelijk terug te pakken. Centraal in dat plan staan de piloten van de Amerikaanse Navy, onder leiding van Luitenanten Dick Best en Wade McClusky. Het hele Amerikaanse leger maakt zich klaar voor één van de grootste zeeslagen die ooit hebben plaatsgevonden in de Amerikaanse geschiedenis: de slag om Midway. Kunnen de Amerikanen – die hoe dan ook in de minderheid zijn – zegevieren met een goede tactiek?

Oorlogsfilms die geschiedkundig accuraat zijn, zijn altijd schitterend om te kijken. Meestal trekken de films immers ook een gigantisch publiek naar de bioscopen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Hacksaw Ridge (2016), de Oscarwinnende topfilm die Mel Gibson definitief terug op de kaart zette in Hollywood. Midway vertelt een gelijkaardig, bijzonder heldhaftig verhaal en sleurt je vanaf de allereerste seconde mee in de waargebeurde spannende taferelen die zich in de jaren ’40 in de Stille Oceaan afspeelden. Roland Emmerich gaat weliswaar weinig subtiel om met de hele materie, maar levert wel degelijk een interessante oorlogsfilm. Het verhaal is correct en goed vertelt, al duurt het hele gebeuren net iets te lang. Midway is spannende en bombastische cinema die gezien mag worden, maar maakt hier en daar een aantal schoonheidsfoutjes. Zo zijn de speciale effecten niet altijd even geloofwaardig. Hoe dan ook: dit verhaal moest op het grote scherm verteld worden.

De film gaat natuurlijk niet alleen over wat er destijds gebeurde in de oorlog tussen de VS en Japan, maar ook over de helden die alles mee hielpen vorm te geven. Emmerich en zijn scenarist schenken dan ook zo veel mogelijk aandacht aan de personages, maar slaan hier deels de bal mis. De nadruk ligt immers veel te veel op spektakel en te weinig op het menselijke geworstel van de soldaten. Het resultaat is dan ook dat Ed Skrein, Patrick Wilson, Woody Harrelson en Luke Evans schitteren in rollen die in eerste instantie heel boeiend aanvoelen, terwijl ze naderhand eigenlijk vooral gekenmerkt worden door oppervlakkigheid. Emmerich maakt dus dezelfde fout als bij Independence Day: Resurgence (2016), het sciencefictionspektakel dat veel meer had kunnen zijn. Vergis je echter niet: alles blijft tot op de laatste minuut echt entertainen.

Het oorlogsverleden van de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog zit eigenlijk nog best vers in het geheugen. Roland Emmerich brengt met zijn nieuwe film het boeiende, spectaculaire en heldhaftige verhaal over de slag bij Midway. Het verhaal is ongelooflijk interessant en zeker niet slecht verteld, maar de aandacht gaat veel te veel naar de bombastische actiescènes. Daardoor gaat de aandacht voor de personages meermaals verloren en dat is ontzettend jammer. Het acteerwerk van Luke Evans, Ed Skrein en alle andere acteurs die je als soldaten de revue ziet passeren zit helemaal goed, al stoten ze nu en dan op de grenzen van hun personage. Kortom: dit is geen foutloze cinema, maar vast en zeker wel de moeite waard. Midway wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 6 maart 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de sterke trailer van de prent nu.

Hou jij van films die spannende veldlagen uit één van de twee wereldoorlogen in beeld brengen? Ben je fan van Roland Emmerich en keek je uit naar Midway? Heb je de film al in de bioscoop gekeken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.