Review – Parasite (2019)

Regie: Bong Joon-ho
Cast: Woo-sik Choi, Hye-jin Jang, Kang-ho Song, So-dam Park, Yeo-jeong Jo & Sun-kyun Lee
Genre: Criminaliteit, thriller, komedie
Distributeur: September Film
Releasedatum bioscoop: 11 september 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 maart 2020

Als je kijkt naar de grote awardshows in cinemaland kan je eigenlijk niet anders dan vaststellen dat het al jaren bijzonder saai was. Meestal is het ver voor de uiteindelijke prijsuitreiking immers al duidelijk wie met de grootste prijzen zal gaan lopen. Dit jaar was het echter helemaal anders. Hoewel iedereen had gedacht dat 1917, de nieuwe en razendspannende oorlogsfilm van topregisseur Sam Mendes, met de Oscar voor beste film zou gaan lopen, bleek het uiteindelijk toch Parasite te worden. De Zuid-Koreaanse misdaadthriller van cinéast Bong Joon-ho, de man achter onder andere Snowpiercer (2013) en Okja (2017), werd zo de eerste buitenlandse film ooit die met de aan de haal ging. Is de film dan echt zo schitterend?

De Kims wonen in een arme sloppenwijk in Zuid-Korea en proberen hun geld te verdienen door voor een lokale pizzashop dozen te vouwen. Wanneer zoonlief Ki Woo via een vriend echter in contact komt met de rijke familie Park en er aan de slag gaat als leraar Engels, duurt het niet lang alvorens het hele gezin er aan het werk gaat. Vader Ki Taek gaat aan de slag als chauffeur, moeder Chung Sook als huishoudhulp en Ki Woo’s zus Ki Jung klust er bij als kunstlerares. De Parks weten echter niet dat al hun – plots nieuwe – werknemers familie zijn van elkaar en dat ze helemaal niet getalenteerd zijn in wat ze doen. Hun plan lijkt goed te lukken, tot er plots een oude bekende voor de deur staat. Zullen ze hun geheim kunnen bewaren of komt de list van de Kims hoe dan ook aan het licht?

Kwaliteit is een woord waarmee Bong Joon-ho al heel wat jaren wordt geassocieerd. Dat is ook met zijn nieuwste en Oscarwinnende topprent Parasite niet anders. Na een ietwat traag begin en na aangepast te zijn aan de Zuid-Koreaanse taal, neemt regisseur Bong Joon-ho je mee in het bewogen leven van de Kims, geslepen marginalen die alles zouden doen om een centje bij te verdienen. In de kern is de film bijzonder gemakkelijk en straightforward, maar wie aandachtig kijkt ziet ook nu wederom een sociaal erg relevante cinemaprent. Te midden het spannende en vaak erg grappige topentertainment zie je immers ook het narratief van de tegenstelling tussen de ‘stinkende’ armen en rijken naar boven komen. Verrassend mag het dan ook niet zijn dat Joon-ho de belangrijkste Oscars won. Dit is immers gewoon topcinema van het aller-, aller- allerhoogste niveau.

Parasite scoort dus fantastisch goed en dat komt niet alleen door het schitterende scenario en de fantastische regie van Joon-ho. Ook de cast, vooral gevuld met oude bekenden, doet het bijzonder uitstekend. Woo-sik Choi, Hye-jin Jang, Kang-ho Song en So-dam Park zijn immers schitterend als de geslepen en criminele Kims die zich als parasieten in het leven van de Parks nestelen. Het acteerwerk is zo geloofwaardig en oprecht dat je haast lijkt te vergeten dat je een film kijkt. Ook Yeo-jeong Jo en Sun-kyun Lee doen het fantastisch goed als vader en moeder Park, twee rijke tisten die het net als hun kinderen ruiken wanneer armoede het huis binnenkomt. Het is echt boeiend om te zien hoe de cast zich amuseert op het scherm.

De Oscars zijn niet altijd heel erg positief voor de cinemawereld. Soms snap je ook niet waarom bepaalde films met bepaalde prijzen gaan lopen. Wanneer het echter op Parasite en diens verrassende prijzenwinst aankomt, wordt je meteen dolenthousiast. De fantastisch entertainende, spannende en grappige misdaadfilm benadert immers op alle vlakken perfectie. Regisseur-scenarist Bong Joon-ho levert uitstekende cinema die echt iedere emotie bij je lospeutert. Door het fantastische acteerwerk van de cast en de straffe en stijlvolle regie wordt je over de gehele lijn op je wenken bediend. Om een lang verhaal kort te maken: dit is één van de beste films van het laatste decennia. Mis hem dus niet! De film wordt verdeeld door September Film en ligt sinds 19 maart 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Was jij ook zo positief geschrokken van de verrassende prijzen voor Parasite? Heb je de film in de bioscopen gekeken of heb je hem thuis al ontdekt? Vond je het ook zo schitterend goed? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.