Review – Maleficent: Mistress of Evil (2019)

Regie: Joachim Rønning
Cast: Elle Fanning, Angelina Jolie, Michelle Pfeiffer, Ed Skrein, Chiwetel Ejiofor & Sam Riley
Genre: Avontuur, familie, fantasy
Distributeur: Disney
Releasedatum bioscoop: 16 oktober 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 februari 2020

Disney zit in moeilijke papieren. Door de wereldwijde coronacrisis misliep de gigant immers niet alleen de inkomsten uit bioscoopreleases, maar ook de inkomsten uit de verkoop van merchandise. Gelukkig was er nog Disney+, de streamingdienst die ook dit najaar in ons land wordt gelanceerd. Terwijl het momenteel wachten is op enkele grote bioscoopreleases van de Grote Muis, is er ook thuis heel wat lekkers om van te genieten. Zo bracht Disney een tijdje terug het vervolg op Maleficent (2014) eindelijk ook uit op DVD en Blu-Ray. Na vijf jaar konden we eindelijk genieten van het langverwachte Maleficent: Mistress of Evil, een waar sprookjesspektakel geregisseerd door de getalenteerde Noorse filmmaker Joachim Rønning. Maar is het ook een film om zelf in huis te halen? Lees snel verder als je daar achter wilt komen.

Aurora is vijf jaar ouder en doet haar best als koningin van de Moors. Ze leeft er vredevol samen met de vele wezens om haar heen, maar kijkt toch steeds uit naar het bezoek van één bijzonder iemand: prins Philip. Het duurt dan ook niet lang vooraleer hij het blonde meisje ten huwelijk vraagt. Om de festiviteiten te plannen, worden Aurora en haar stiefmoeder Maleficent uitgenodigd op het kasteel van Philips ouders. Wanneer een verhitte discussie echter volledig verkeerd afloopt en Maleficent van de aardbol verdwijnt, vindt Aurora dat het tijd is om echt haar eigen ding te doen. Ze weet alleen niet dat iemand in haar omgeving echt slechte bedoelingen heeft. Terwijl een vreselijke oorlog om de hoek lonkt en haar eigen volk ernstig gevaar loopt, probeert ze alle voorbereidingen te treffen voor haar huwelijk. Komt dit allemaal wel goed?

In 2014 was Maleficent echt één van de grootste aangename verrassingen. De prachtige fantasyprent met Angeline Jolie in de hoofdrol was dan ook een mooi schot in de roos. Een gevolg kon niet uitblijven, maar liet wel bijzonder lang op zich wachten. Dat geduld wordt gedurende het eerste kwartier van de prent echter nog verder op de proef gesteld. Maleficent: Mistress of Evil begint immers bijzonder langzaam en een tikkeltje te slordig, waardoor al gauw verveling toeslaat. Gelukkig herpakken regisseur Rønning,  bekend van Pirates of the Carribean: Salazar’s Revenge (2017), en zijn team van scenaristen zich snel en wordt de film wel degelijk het fantasyspektakel waarop je hoopte. Het verhaal wordt gaandeweg bijzonder spannend en bevat een aantal – soms voorspelbare – fijne verrassingen. Dit is cinema zoals het hoort, al had het wel wat straffer gekund.

De grootste troef die Joachim Rønning gedurende twee uur goed weet uit te spelen, is zijn indrukwekkende cast. Net zoals in de eerste prent zijn ook Elle Fanning en Angeline Jolie wederom van de partij. Terwijl Fanning zich mooi kan uitleven als de onschuldige Aurora, is het vooral leuk om te zien dat Jolie eindelijk terug te bewonderen is op het grote scherm en dat in één van haar meest recente bombastische rollen. Heerlijk om zien is dat, maar het is nog lang niet alles. De cast wordt immers aangevuld door Michelle Pfeiffer, Sam Riley, Chiwetel Ejiofor en Ed Skrein, die stuk voor stuk schitteren in fantastisch leuke rollen. Ieder personage is bovendien goed uitgewerkt, waardoor je je uiteindelijk toch geen seconde verveelt.

Na vijf lange jaren konden we eind 2019 eindelijk genieten van Maleficent: Mistress of Evil. En wees maar zeker dat het ook echt genieten is. Hoewel de film aanvankelijk wat traag op gang komt, duurt het niet lang tot Joachim Rønning en zijn team je wederom onderdompelen in de knappe fantasywereld van Aurora en Maleficent. Het verhaal is leuk en spannend, maar ook de personages zijn over de gehele lijn goed uitgewerkt. Door het mooie acteerwerk van Elle Fanning, Angeline Jolie en Michelle Pfeiffer kijk je steeds vol interesse naar het scherm en ben je benieuwd hoe alles zal aflopen. Om een lang verhaal echt kort te maken: Maleficent: Mistress of Evil is een echte aanrader voor het hele gezin. De film wordt verdeeld door Disney en ligt sinds 21 februari 2020 in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film snel.

Het was een tijdje geleden dat we Angeline Jolie nog op het grote scherm zagen schitteren. Ben jij blij dat de actrice terug is? Wat vond jij van Maleficent: Mistress of Evil? Heb je ook genoten van de film of toch niet helemaal? Laat het ons weten door hier onder te reageren.